واعظ مهدوی، رئیس انجمن اقتصاد سلامت، گفت: وزارت بهداشت برای سال آینده به اندازه کافی بودجه خرید واکسن دارد. مهم مدیریت اعتبارات و مقابله با مافیاهاست.

کرونا بیمارستان

به گزارش همشهری‌آنلاین، تا چند روز دیگر کشور وارد سیصدمین روز شیوع رسمی ویروس کرونا می‌شود و هنوز ابهامات زیادی درباره آینده چرخه این ویروس وجود دارد. چالش جدید اما هزینه‌های تامین واکسن است که تا چندماه دیگر، وزارت بهداشت را به‌عنوان متولی نظام سلامت، وارد بزرگ‌ترین تنش می‌کند. 

پیش از این، در شهریور به‌دلیل مشکلات ارزی، ورود ۱۴میلیون دوز واکسن آنفلوآنزا ناکام ماند و حالا در دومین چالش، تامین واکسن ضدکرونا، سرنوشت هزینه‌ها و تامین منابع ارزی آن مبهم است و به‌نظر می‌رسد مبلغ پیشنهادی برای تامین این واکسن در لایحه بودجه سال آینده هم پاسخگوی نیازها نباشد. 

دوازدهم آذر بود که لایحه بودجه ۱۴۰۰از سوی دولت تقدیم مجلس شورای اسلامی شد که البته تغییرات مالی قابل‌توجهی برای وزارت بهداشت داشت. 

به گفته سخنگوی وزارت بهداشت و سخنگوی بودجه ۱۴۰۰، از کل بودجه کشور، یک‌هزار میلیارد تومان برای خرید واکسن برای سال آینده درنظر گرفته شده که در کنار اعتبار تامین دارو، واکسن و شیرخشک که هر سال در لایحه بودجه درنظر گرفته می‌شود، این رقم هم اضافه شده که در مجموع اعتبار این بخش را برای سال آینده به ۳هزار و ۶۸۵میلیارد تومان رسانده است. 

براساس اعلام مژگان خانلو، سخنگوی ستاد بودجه ۱۴۰۰، اعتبارات وزارت بهداشت برای سال آینده، ۱۳۸درصد افزایش داشته؛ یعنی از ۳۲هزار میلیارد تومان به ۷۷هزار میلیارد تومان رسیده است.

یک‌هزار میلیارد تومان کافی است؟

اوایل آذر، رئیس شرکت بیوتکنولوژی آمریکا که مدیرعامل شرکت مدرنا (یکی از سازندگان واکسن کرونا) هم هست، اعلام کرد، قیمت هر دوز واکسن بین ۳۵ تا ۳۷دلار است؛ این در حالی است که گفته می‌شود هر نفر برای واکسینه شدن در برابر این ویروس نیاز به تزریق ۲دوز دارد. 

یکی از منابع دسترسی به واکسن برای ایران، کنوانسیون کوواکس زیرنظر سازمان بهداشت جهانی است. براساس اعلام مسئولان این سازمان، واکسن کرونا به ۲۰درصد از جمعیت کشورهای عضو اختصاص داده می‌شود؛ بر همین اساس، اگر ۲۰درصد از جمعیت ۸۰میلیونی کشور درنظر گرفته شود، این واکسن باید در دسترس ۱۶میلیون ایرانی قرار گیرد. 

اگر برای تامین واکسن برای این جمعیت، ۲دوز دارو وارد شود، یعنی یک‌میلیارد و ۱۸۴میلیون دلار که با درنظر گرفتن دلار ۴۲۰۰تومانی، به ۴هزار و ۹۷۲میلیارد و ۸۰۰میلیون تومان اعتبار نیاز است تا برای این ۱۶میلیون نفر واکسن تهیه شود. با دلار آزاد قیمت ۲دوز واکسن، نزدیک به یک‌میلیون و ۹۲۴هزار تومان برای هر نفر می‌شود و با ارز ۴۲۰۰تومانی، ۳۱۰هزار و ۸۰۰تومان. حالا که یک‌هزار میلیارد تومان برای خرید واکسن درنظر گرفته شده، یعنی با این مبلغ می‌توان برای تنها ۳میلیون و ۲۱۸هزار نفر واکسن تهیه کرد.

نیازی به بودجه جداگانه نیست

با اینکه در لایحه بودجه بخش جداگانه‌ای برای خرید واکسن درنظر گرفته شده، اما حسن رزمیان‌مقدم، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به همشهری می‌گوید که نیازی به بودجه جداگانه‌ای برای خرید واکسن کرونا نیست. این پول باید به‌صورت کلی در اختیار وزارت بهداشت قرار ‌گیرد و بهتر است در زمینه آموزش و پیشگیری تمرکز شده و در آن بخش هزینه شود. 

با این همه او معتقد است که مقابله با کرونا، بار سنگینی است که وزارت بهداشت نمی‌تواند به‌تنهایی آن را بر دوش بکشد و باید همه سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها همکاری کنند. نمی‌توان برای مدیریت شیوع کرونا، تنها به بودجه این وزارتخانه بسنده کرد.

همایون سامه‌یح بخت‌آبادی، دیگر عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم با اعلام اینکه بررسی بودجه ۱۴۰۰هنوز شروع نشده به همشهری می‌گوید که بودجه سال آینده وزارت بهداشت اهمیت زیادی دارد؛ چراکه مشکل شیوع کرونا و واکسن وجود دارد که اگر رفع نشود تبعاتش به ارگان‌های دیگر هم می‌رسد؛ موضوعی که همه نسبت به آن آگاهند بنابراین باید هرچه زودتر واکسن کرونا در دسترس قرار گیرد و برای این کار نیاز به بودجه است: «لایحه بودجه همیشه همراه با چانه‌زنی است و ما هم امسال در کمیسیون بهداشت مجلس، تمام‌قد در دفاع از بودجه وزارت بهداشت می‌ایستیم تا مبلغ آن افزایش پیدا کند.»

چشم امید به ارزهای بلوکه شده در خارج از ایران

با اینکه اما و اگرهای فراوانی درباره تامین ارز خرید واکسن و نگرانی از تکرار سرنوشت واکسن آنفلوآنزا وجود دارد، اما این عضو کمیسیون بهداشت مجلس می‌گوید که کشور برای تهیه واکسن ارز در اختیار دارد، اما بخشی از این ارزها، در خارج از ایران بلوکه شده و کشوری مثل آمریکا در تلاش است تا با ادامه تحریم‌ها مانع از ورود واکسن به کشور شود: «تأکید و تمایل ما به ساخت واکسن کرونا در کشور است. این کار هم در حال انجام است، اما زمان می‌برد.» 

پیش از این، معاون توسعه وزارت بهداشت گفته بود که این وزارتخانه سال ۹۹را با کسری بودجه سال ۹۸که به سال جدید اضافه شد، شروع کرد. حالا هم با شیوع کرونا و بار مالی فراوان آن در شرایطی که نیاز به بودجه‌های بیشتری است به گفته این مسئول، تنها ۲۰درصد از سهم این وزارتخانه از مالیات بر ارزش‌افزوده محقق شده است. 

حالا در این وضعیت، بخت‌آبادی می‌گوید که بسیاری از کشورها برای مقابله با کرونا بودجه‌های قابل‌توجهی درنظر گرفته‌اند، اما در ایران همان مبلغ درخواستی یعنی یک‌میلیارد یورو صندوق توسعه ملی، هم به‌طور کامل در اختیار وزارت بهداشت قرار نگرفته است: «در بسیاری از کشورها آزمایش کرونا رایگان است و حتی بیماریابی از در خانه‌ها انجام می‌شود. این اقدامات برای کنترل شیوع بسیار مهم است و پول می‌خواهد، اما در ایران آزمایش رایگان انجام نمی‌شود و حتی تحت پوشش بیمه نیست. همه اینها نشأت گرفته از مشکلات اقتصادی دولت است.»

ماجرای یک‌میلیارد یوروی صندوق توسعه ملی چه بود؟

اوایل فروردین امسال در پی فشار اقتصادی و مالی ناشی از شیوع کرونا به کشور، رئیس‌جمهوری از مقام معظم رهبری درخواست کرد یک‌میلیارد یورو از منابع صندوق توسعه ملی برای مقابله با کرونا اختصاص داده شود. 

اواسط همان ماه، پس از موافقت مقام معظم رهبری، این مبلغ با ارز نیمایی، به ریال تبدیل و در اختیار سازمان برنامه و بودجه قرار گرفت تا به‌حساب خزانه واریز شود.

نخستین پرداختی اواخر اردیبهشت اتفاق افتاد؛ همان موقع معاون کل وزارت بهداشت، از اختصاص ۱۳۰هزار میلیارد ریال از این مبلغ خبر داد. قرار بود در مرحله اول، تا ۴هزار و ۲۰۰میلیارد تومان برای ۱۵برنامه وزارت بهداشت یعنی تامین دارو، کیت‌های آزمایشگاهی، تجهیزات بخش درمان و بهداشت و... اختصاص پیدا کند و هزار و ۵۰۰میلیارد تومان به بیمارستان‌های درگیر کرونا داده شود و ۳۰۰میلیارد تومان هم برای پاداش بخشی از کادر درمان درنظر گرفته شود. 

با این همه اما ۷‌ماه پس از موافقت با پرداخت این مبلغ، جز مبلغ ناچیزی، پولی برای این وزارتخانه واریز نشد و آنطور که گفته شد وزیر بهداشت همان پول را هم برگرداند. بعدها در گزارشی اعلام شد که از کل مبلغ اعلام شده، تنها ۳۰درصد آن برای وزارت بهداشت محقق شده است. 

اواسط آبان با پرداخت بخش دیگری از این مبلغ، میزان واریزی به گفته وزیر بهداست، به ۵۰درصد رسید، اما دهم آبان سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد که میزان پرداختی به ۸۰درصد رسیده و تاکنون ۱۰۳۴۷۰میلیارد ریال به بخش بهداشت و درمان اختصاص داده شده است.

۴روز بعد هم این سازمان، جزئیات پرداختی‌ها را اعلام کرد که در آن مشخص شد ۸۹درصد از سهم وزارت بهداشت یعنی ۱۲۷.۷۷۰میلیارد ریال پرداخت شده است.

وزارت بهداشت جلوی مافیای دارو و واکسن را بگیرد

با اینکه هزینه تامین واکسن کرونا برای سال آینده با نگرانی‌هایی همراه است و مشکلات ارزی و تحریم‌ها مزید بر علت شده، اما محمدرضا واعظ‌مهدوی، رئیس انجمن علمی اقتصاد سلامت ایران معتقد است که در لایحه بودجه به اندازه کافی اعتبار در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفته شده تا در زمینه مقابله با کرونا اقدام کند. مسئله اصلی، مدیریت اعتبارات و جلوگیری از ورود مافیای دارو و واکسن به نظام سلامت است. 

او به همشهری می‌گوید که بودجه وزارت بهداشت از ۲۶۶هزار میلیارد ریال به ۶۷۴هزار میلیارد ریال افزایش پیدا کرده و اعتبار دانشگاه‌های علوم‌پزشکی هم از ۲۰۳میلیارد ریال به ۵۲۲هزار میلیارد ریال رسیده است؛ بنابراین بودجه ردیف‌های ستادی ۱۳۵درصد و اعتبارات ردیف‌های دانشگاهی ۱۵۶درصد رشد داشته است.

همچنین بخش آموزش وزارت بهداشت هم از ۵۹هزار میلیارد ریال به ۱۴۸هزار میلیارد ریال یعنی ۱۷۹درصد افزایش رسیده است. این افزایش نشان می‌دهد که در بودجه سال آینده جبران هزینه‌های ناشی از بیماری کرونا پیش‌بینی شده است. 

به گفته او، براساس اعلام مکرر وزارت بهداشت و دولت، حدود ۳تا ۴میلیارد دلار برای تامین نیازهای ارزی بخش دارو و تجهیزات پزشکی هم پیش‌بینی شده است؛ بنابراین اگر تولید داخلی موردنظر باشد، تمام نیازهای دارویی کشور با کمتر از یک‌میلیارد دلار قابل تامین است. 

واعظ‌مهدوی در عین حال که بودجه درنظر گرفته شده را برای تهیه دارو، واکسن و تجهیزات کافی می‌داند، معتقد است که باید حمایت از تولید در وزارت بهداشت در دستور کار قرار گیرد و با افرادی که سعی در القای نیاز می‌کنند، مقابله شود. 

این کارشناس اقتصاد سلامت می‌گوید در شرایطی که باید از تولید داخلی حمایت شود، بزرگ‌ترین کارخانه تولید داروی ضدویروس در کرمانشاه همچنان تعطیل است که این موضوع فشار زیادی را برای تامین دارو وارد می‌کند؛ درحالی‌که با فعالیت این کارخانه می‌توان جلوی بخشی از واردات را گرفت. 

اینگونه اقدامات مافیا را قدرتمندتر می‌کند: «ما شاهد این مسئله هستیم که در داخل و خارج از کشور، گروهی سعی دارند داروهای وارداتی یا تولیدی خود را در لیست داروهای مورد تأیید درمان کرونا قرار دهند یا می‌خواهند انواع واکسن‌ها را به تأیید کارگروه‌های علمی و تخصصی برسانند و برای تولید انبوه مجوز بگیرند. اینگونه اقدامات در راستای فروش و درآمدزایی انجام می‌شود؛ بنابراین خیلی مهم است که هرگونه تصمیم‌گیری برای خرید دارو و واکسن به دور از شائبه‌های سیاسی و جریان‌های منفعت‌طلب انجام شود. این موضوع کاملا علمی است و با کمک گرفتن از متخصصان باید انجام شود.» اینکه گفته می‌شود اعتبارات برای خرید واکسن کرونا کافی نیست، موضوعی است که از سوی واعظ‌مهدوی رد می‌شود. 

به گفته او، کشور در یک سال، بیش از یک‌میلیارد دلار دارو خریده و بیش از نیم‌میلیارد دلار برای خرید تجهیزات هزینه شده؛ بنابراین تامین نیم‌میلیارد دلار برای خرید واکسن پول غیرقابل دسترسی نیست: «بیش از ۸۰هزار میلیارد تومان به بودجه وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی اضافه شده طبیعتا بخشی از آن برای خرید واکسن است؛ بنابراین مشکلی برای تامین منابع مالی وجود ندارد.»

تحمیل هزینه با خرید داروهای گران‌قیمت بی‌تأثیر

با شیوع کرونا در کشور، به‌ویژه در ماه‌های اول، داروهای زیادی برای کنترل بیماری تجویز می‌شد. در هفته‌های اول شیوع، صف‌های بلندی در مقابل چند داروخانه مرجع دولتی برای خرید داروی هیدروکسی کلروکین سولفات و فاویپیراویر بسته شد و همه به‌دنبال دارو بودند؛ داروهای میلیونی که در دوزهای پایینی تجویز می‌شد. 

بعدها رمدسیویر هم به آن اضافه شد که به‌دلیل بالا بودن تقاضا، سر از بازار سیاه درآورد و حتی تا ۲۵میلیون تومان برای هر دوز فروخته شد. در شرایطی که بیماری در اوج خود به‌سر می‌برد و همه در پی تهیه داروهای کرونا بودند، اوایل شهریور، معاون کل وزارت بهداشت اعلام کرد که تأثیر داروهای گران‌قیمت بر بیماران کرونا، کمتر از ۲۰درصد است و حتی بسیاری از این داروها نه‌تنها مؤثر نبوده که تأثیر منفی هم بر بیماران داشته است. 

اواخر مهر سازمان جهانی بهداشت هم به‌طور رسمی، بی‌تأثیری رمدسیویر برای درمان بیماران کرونایی را تأیید کرد. در اطلاعیه این سازمان آمده بود که داروهای هیدروکسی کلروکین، لوپیناویر، ریتوناویر و اینترفرون، باعث افزایش طول عمر بیماران نشده و تأثیر آنها بر بهبود حال مبتلایان به کرونا، کم یا ناچیز است. 

خرید این داروها اما تاکنون هزینه‌های زیادی به وزارت بهداشت وارد کرده؛ تا جایی که به گفته واعظ‌مهدوی، این داروها تحت فشار مافیای واردکنندگان وارد کشور شد؛ بنابراین باید مراقب بود این اتفاق برای واکسن کرونا تکرار نشود: «نباید در شرایطی قرار گرفت که تحت‌تأثیر جو ایجاد شده و مافیاها، نیم‌میلیارد دلار واکسن خریده شود، اما بعدا مشخص شود که این واکسن بی‌تأثیر است. به هر حال تا به حال هم اطلاعات دقیق بالینی درباره واکسن‌های تولید شده داده نشده، اما تبلیغات زیادی برای آن می‌شود و گفته می‌شود که واکسیناسیون شروع شده. نباید بی‌گدار به آب زد. باید منتظر نتیجه تزریق واکسن کرونا در کشورهای دیگر ماند و بعد هزینه کرد.»

چالش جدی  وزارت بهداشت برای سال آینده

محمدحسین قربانی، نایب‌رئیس دور دهم مجلس شورای اسلامی، گفت: در سال‌های گذشته به‌دلیل اجرای طرح تحول نظام سلامت، رویکرد خوبی در بخش بهداشت و درمان کشور دنبال شد که در مسیر آن تمام ضعف‌های حوزه سلامت نمایان شده بود. این مسئله به‌طور ویژه در حوزه ساختاری و کمبود تخت‌های بیمارستانی و کمبود بودجه و دارو، مشخص شده بود. 

همین ضعف‌ها منجر شد تا در سال‌های ۹۷و ۹۸، مدیریت منابع و تجهیزات در حوزه بهداشت و درمان به خوبی انجام شود. 

در این میان اما شیوع کرونا، تمام معادله‌ها را به هم ریخت. نیازهای مالی بیشتر شد و ضعف‌های ساختاری و امکانات، بیش از گذشته خودنمایی کرد. قرار بود مبلغی از صندوق توسعه ملی به وزارت بهداشت اختصاص پیدا کند که هنوز به‌طور کامل این اتفاق نیفتاده است. با اینکه کمک‌هایی از سوی دولت به این وزارتخانه شد، اما به‌دلیل گستردگی مشکلات و ضعف‌های بسیار، خیلی به چشم نیامد. 

حالا هم با مسئله تامین و خرید واکسن کرونا مواجه هستیم که نیاز به منابع قابل‌توجه دارد؛ هر چند که چهارشنبه هفته گذشته، رئیس‌جمهوری اعلام کرد که تمام منابع خرید واکسن کرونا تامین شده است، اما با توجه به محدودیت‌های مالی، امکان تامین واکسن برای ۸۰میلیون ایرانی وجود ندارد؛ بنابراین بسیار مهم است که خرید و تهیه واکسن کرونا و توزیع آن با درنظر گرفتن اولویت‌ها انجام شود و تنها به گروه‌های هدف که بیماران و کادر درمان هستند، اختصاص داده شود. 

به‌نظر می‌رسد واکسیناسیون جمعیت کشور، با توجه به محدودیت‌هایی که وجود دارد، باید در چندین فاز انجام شود. بر همین اساس پیشنهاد می‌شود دولت و کمیسیون بهداشت و درمان مجلس و همچنین اعضای کمیسیون تلفیق، بودجه جداگانه‌ای برای خرید واکسن در اختیار وزارت بهداشت قرار دهند. 

مشخص نیست سال آینده ما با چه مشکلاتی دست به گریبان خواهیم شد؛ بنابراین بودجه این بخش را باید از بودجه کلی وزارت بهداشت جدا کرد؛ چراکه سال آینده به هر حال شیوع ویروس همچنان وجود خواهد داشت و درمان بیماران به اعتبار نیاز دارد. 

بودجه سال آینده وزارت بهداشت باید با حساسیت زیادی تصویب شود و واقعا هم تعهدات مالی، عملی شود؛ چراکه هر سال بخشی از بودجه، دچار کسری شده و به وزارت بهداشت داده نمی‌شود. 

شرایط مالی امسال بخش بهداشت و درمان متفاوت با سال‌های قبل بود. امسال به‌دلیل شیوع ویروس، نیاز زیادی به تجهیزات پیشرفته و داروهای کرونا بود و از سوی دیگر در پروتکل‌های سازمان بهداشت جهانی، داروهای گران‌قیمتی برای بیماران مبتلا به کرونا قرار گرفت که هزینه‌های زیادی را به وزارت بهداشت وارد کرد؛ چراکه این وزارتخانه برای اقناع افکار عمومی ناچار بود این داروها را به هر قیمتی، تهیه کرده و در اختیار بیماران قرار دهد. 

من هم که برای مدتی نماینده تام‌الاختیار وزیر بهداشت در استان گیلان بودم، از نزدیک شاهد درخواست مردم و بیماران برای تامین این داروها بودم؛ هر چند که هنوز در زمینه درمان بیماران مبتلا به کرونا، ابهاماتی وجود دارد و تکلیف واکسن هم مشخص نشده است. 

به همه اینها تحریم‌های ناعادلانه علیه کشور را هم باید اضافه کرد که هزینه‌های زیادی را برای تأمین دارو، تجهیزات و واکسن تحمیل می‌کند. به هر حال وزارت بهداشت و به‌طور کلی بخش درمان برای سال آینده با چالش جدی مواجه است؛ به همین دلیل باید تمام اعتبارات درنظر گرفته شده واقعی باشد. 

به هر حال فشار مالی فراوانی که امسال به وزارت بهداشت وارد شد و ادامه روند آن با خرید و تهیه واکسن درسال آینده، دلیل مهمی است که بودجه ۱۴۰۰این وزارتخانه به‌طور ویژه دیده شود تا هم کسری بودجه و فشارهای مالی امسال جبران و هم شرایط در سال آینده بهتر شود.

منبع: همشهری ـ زهرا جعفرزاده
 

کد خبر 572283

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha