بوستان گلبار در خیابان جمالزاده که سال‌ها مکانی برای استفاده شهروندان منطقه بود، بهمن سال گذشته، طی یک روز تخریب شد.

بوی نامطبوع

همشهری آنلاین _ معصومه حق‌جو:   مالکان زمین ابتدا وعده دادند که این زمین را دیوارکشی و محصور و برای ساخت‌وساز اقدام می‌کنند، اما با گذشت ماه‌ها نه تنها زمین یادشده محصور نشده، بلکه به مکان تجمع معتادان و دپوی نخاله‌های ساختمانی و زباله مبدل شده و موش‌ها در آن رژه می‌روند. ولگردها هم شبانه از این مکان به‌عنوان سرویس بهداشتی استفاده می‌کنند. این وضع، علاوه بر همه زشتی‌هایش، سلامتی اهالی را به مخاطره انداخته و استشمام بوی نامطبوع امان همسایگان را بریده است.

یکی از افرادی که در همسایگی این زمین مغازه‌دارد با گلایه می‌گوید: «این زمین به دردسری چندگانه تبدیل شده؛ رانندگانی که این اطراف‌کاری دارند، در نبود جای پارک، ماشین‌هایشان را اینجا پارک می‌کنند و هنگام پارک ماشین، گرد و خاک زیادی بلند می‌شود و خاک و خل وارد محل کسب و کار ما می‌شود.»
باشوکی بیان می‌کند: «این مکان تا پارسال به‌عنوان یک پارک محلی شناخته می‌شد، اما حالا زمین مخروبه‌ای شده که منظر شهری را هم مخدوش کرده است. کاش شهرداری این زمین را محصور می‌کرد تا از ورود افراد بزهکار و پارک ماشین‌ها جلوگیری شود.»
این شهروند ادامه می‌دهد: «قبل از تخریب پارک هم با این موش‌ها مواجه بودیم، اما حالا تعدادشان با وجود زباله‌هایی که در اینجا رها می‌شود، خیلی بیشتر شده است.»
باشوکی می‌گوید: «همسایه‌ها چند ماه قبل استشهادی را نوشتند و امضا کردند تا از طریق شورایاری محله پیگیری شود. ما هم چندین بار با شهرداری تماس گرفتیم، ولی گفتند مالک دست و پای ما را برای هر اقدامی بسته است.»

  • زمین بلاتکلیف

شبنم بابازاده یکی دیگر از ساکنانی است که تاکنون چندین بار خواستار تعیین تکلیف زمین شده است. او اظهار می‌کند: «بنا به گفته قدیمی‌های محله، افرادی که قبلاً در این مکان سکونت داشتند، به خارج از کشور مهاجرت کرده‌اند. معمولاً شهرداری‌ زمین‌هایی را که سال‌ها بدون استفاده باشد به پارک تبدیل می‌کند. بنابراین، شهرداری اواخر دهه ۶۰ اینجا را به پارکی به نام گلبار تبدیل کرد و با اینکه مساحت کمی داشت نیمکت، سرویس بهداشتی، وسایل بازی برای کودکان و حتی دستگاه‌های ورزشی هم برایش تدارک دید. بعد از پیدا شدن مالک، درخت‌ها و فضای سبز را از بین بردند و اینجا مخروبه شد.»
به گفته او، شورایاری محله هم استشهاد را پیگیری و تأیید کرده است. مسجد امیر(ع) در منطقه ۶ هم آن را مهر و امضا کرده، اما این اقدام هم تأثیری نداشته است.
این شهروند ادامه می‌دهد: «برای تعیین تکلیف زمین، استشهاد را نزد مسئول حریم منطقه ۶ شهرداری بردم. ایشان هم قول پاکسازی و نظافت زمین را دادند. اما همه این راهکارها موقتی هستند.»
بابازاده بیان می‌کند: «این زمین تا چه موقع بلاتکلیف است؟ شهرداری می‌گوید مالک جواز ساخت‌وساز گرفته است، ولی کاش شهرداری تا زمانی که مالک برای ساخت‌وساز اقدام نکرده، این زمین را دیوارکشی کند تا حداقل از ورود معتادان جلوگیری شود.»

  • یک پیشنهاد

آقابزرگ یکی از قدیمی‌های محله است که از دهه ۶۰ در اینجا مغازه‌دارد. او می‌گوید: «سال‌ها قبل زمین به‌صورت چهارطبقه اسکلت‌بندی شده بود. ولی بعداً با عنوان اینکه اصلاحی دارد، تخریب شد. بعد از گذشت مدتی که به فضای سبز تبدیل شده بود، فردی مدعی شد این زمین را از یکی از نهادها خریده و حکم تخریب دارد. بنابراین، با بولدوزر و مأمور و حکم دادگاه این پارک و حتی ساختمان سرویس بهداشتی را هم تخریب کرد.»
این مغازه‌دار می‌گوید: «قبل از تخریب، دستفروشان و کاسبان از سرویس بهداشتی این پارک استفاده می‌کردند. این روزها اگر از کوچه خودرو بگذرید، می‌بینید که سراسر کوچه و حتی زیر درختان تبدیل به سرویس بهداشتی شده است و بطری‌های ادرار که در گوشه و کنار رها شده، منظره ناخوشایندی برای هر رهگذری ایجاد می‌کند.» آقابزرگ ادامه می‌دهد: «کاش کانکس سرویس بهداشتی در اینجا جانمایی می‌شد تا حداقل این بوی مشمئزکننده را هر روز استشمام نکنیم. واقعاً مستاصل شده‌ایم. گناه ما چیست؟ ‌»

  • یک مشکل دیگر

دبیر شورایاری محله جمالزاده هم درباره این زمین می‌گوید: «در خیابان گلبار فضای سبزی وجود داشت که شهرداری آن را تملک کرده بود. بعد از مدتی با شکایت مالک، این زمین برگردانده و از فضای سبز خارج شد.»
فرهاد نوکام گفته‌های همسایگان را در مورد این‌ پارک سابق که حالا به محلی برای استعمال موادمخدر تبدیل شده، تأیید می‌کند. او می‌گوید: «این مشکل را به گوش شهردار منطقه ۶ هم رساندیم، ولی می‌گویند چون مالک خصوصی داردکاری برای این زمین مخروبه نمی‌توانند انجام دهند.»
دبیر شورایاری محله جمالزاده به ایجاد مسیر ویژه دوچرخه هم انتقاد دارد. نوکام می‌گوید: «از ابتدا این کار درست نبود. در خیابان دکتر قریب معمولاً ماشین‌ها به علت مراجعه شهروندان به بیمارستان امام خمینی(ره) یا مرکز طبی کودکان، به علت نبود پارکینگ، در ۲ ردیف پارک می‌کنند و باعث ایجاد ترافیک می‌شوند.»
او ادامه می‌دهد: «با توجه به اینکه مسیر دوچرخه هم در حاشیه خیابان ایجاد شده، به مشکلات‌ تردد در این خیابان اضافه کرده است. ایجاد این مسیر دوچرخه و پارک دوردیفه ماشین‌ها، فقط یک مسیر کم‌عرض برای عبور باقی گذاشته که همین موضوع، ترافیک سنگین ایجاد می‌کند.»
در هر حال، با توجه به اینکه افراد کمی از مسیر ویژه دوچرخه‌سواری استفاده می‌کنند، ایجاد این مسیر شاید، طبق گفته‌های دبیر شورایاری محله جمالزاده، کار درستی نباشد.

فرهاد نوکام/ دبیر شورایاری محله جمالزاده
  • اخذ دستور قضایی؛ راهکار پیش رو

گلایه‌های همسایگان بابت حضور معتادان را به گوش شهردار ناحیه ۲ هم رساندیم. او در این‌باره می‌گوید: «نظافت و جمع‌آوری کارتن‌خواب‌ها و بی‌خانمان‌ها به عهده ماست، ولی جمع‌آوری معتادان، چون جرم محسوب می‌شود، مربوط به نیروی انتظامی است.»
رضا شیرزادیان ادامه می‌دهد: «مالک اجازه نظافت زمین را هم به شهرداری نمی‌دهد. چندین بار که نیروهای شهرداری برای نظافت مراجعه کرده‌اند، همسایه‌ها به مالک اطلاع داده‌اند و این مداخله باعث درگیری نیروها با او شده است.»
او بیان می‌کند: «از آنجا که مالک در برابر خواسته مردم و شهرداری مقاومت می‌کند، پیشنهاد من در این‌باره گرفتن دستور قضایی است. با دستور قضایی، اقدامات درستی انجام و مطمئناً مشکل زمین مخروبه هم بعد از نوشتن صورت‌جلسه توسط مردم حل می‌شود.»

رضا شیرزادیان/ شهردار ناحیه ۲

شهردار ناحیه ۲ تخریب ساختمان سرویس بهداشتی را هم تأیید می‌کند و می‌گوید: «در حال حاضر، ساختمان سرویس بهداشتی که قبلاً در این مکان مستقر بود، جمع‌آوری و پاکسازی شده است. مالک با شهرداری درگیر است. البته که قبول داریم این زمین حتی منظر شهری را هم مخدوش کرده است.»
در محله‌ای که سرانه فضای سبز کمی دارد، یک پارک کوچک، به علت منفعت‌طلبی یک شهروند، از بین می‌رود و به محلی برای بروز انواع آسیب‌ها و معضلات اجتماعی تبدیل می‌شود. در هر حال مشخص نیست کشمکش بین شهرداری و مالک تا چه زمانی ادامه دارد و چگونه پایان می‌یابد.

کد خبر 572054

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha