یکشنبه ۱۶ تیر ۱۳۸۷ - ۰۷:۱۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: هیات وزیران، وزارت نفت را مکلف کرد با اجرای ۳ برنامه و همکاری صاحبان جایگاه‌های عرضه سوخت، برای کاهش هدر رفت بنزین تا پایان سال ۸۸ اقدام کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، بر این اساس هیات وزیران بنا به پیشنهاد سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت نفت را مکلف کرد با همکاری صاحبان جایگاه‌های عرضه سوخت درخصوص نصب حسگر بر روی پمپ‌های بنزین برای کنترل و کاهش تبخیر از مخازن و جایگاه‌های سوخت‌رسانی تا پایان برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ۸۸ اقدام کند.

بر اساس بررسی‌ها و محاسبات صورت گرفته در خلال انتقال بنزین در جایگاه‌های سوخت‌گیری ، در هر ۱۰ هزار لیتر، ۴۵ لیتر بنزین تبخیر و عناصر بنزین تبخیری موجب آلودگی‌ هوا و محیط زیست می‌شود.

براساس این مصوبه، وزارت نفت همچنین مکلف است از طریق شرکت‌های تابعه مربوط، صاحبان جایگاه‌هایی را که از ابتدای سال ۸۸ طراحی و احداث خواهند شد، موظف به نصب سامانه جمع‌آوری و کنترل بخارهای سوخت کند.

هیات وزیران در ادامه، وزارت نفت را موظف کرد از طریق شرکت‌های تابعه مربوط، برای کنترل و کاهش تبخیر در مخازن بنزین موتور انبارهای مربوط مخازن سیار نفتکش‌ها و آب‌بندی‌‌کردن همه نقاط تخلیه و بارگیری بنزین موتور که در ۳ مرحله و حداکثر تا پایان سال ۱۳۹۳ به اجرا درخواهد آمد، اقدام کند.

همچنین برنامه زمانبندی مراحل ۳ گانه یادشده در مدت دو هفته پس از ابلاغ این تصویب‌نامه، به سازمان حفاظت محیط ‌زیست اعلام خواهد شد و وزارت نفت مکلف است پس از کسب تجربیات لازم درخصوص نصب تجهیزات بازیافت تبخیر بنزین در انبارهای نفت، برای کاهش زمان اجرا و تسریع در طرح، اقدامات لازم را به عمل آورد.

طبق مصوبه یادشده، این وزارتخانه همچنین موظف است تمهیدات لازم را به گونه‌ای فراهم کند تا اجرای این موارد، از سال ۸۷ آغاز شود.

بر اساس این مصوبه، وزارت صنایع و معادن نیز مکلف است به تغییر و تصحیح باک بنزین خودروهای تولید داخل و تعیین استانداردهای جدید برای به حداقل رساندن تبخیز و اتلاف بنزین موتور تا پایان برنامه چهارم توسعه، اقدام کند.

پرویز داوودی - معاون اول رئیس جمهوری - این تصویب‌نامه را ۱۲ تیر برای اجرا ابلاغ کرد.

کد خبر 57144

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز