چهارشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۲
۰ نفر

یک مسئول در کمیته امداد می‌گوید: برخی کودکان زیر۶ سالی که دچار سوءتغذیه هستند در خانواده‌هایی زندگی می‌کنند که از نظر مالی وضعیت مناسبی دارند و بسیاری از فرزندان زیر۶ سال دچار سوءتغذیه در خانواده‌هایی زندگی می‌کنند که مشکل فرهنگی در استفاده از برخی اقلام خوراکی دارند.

سوء تغذیه

به گزارش همشهری آنلاین، داده‌های مرکز آمار ایران نشان می‌دهد، بین سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۸تعداد کودکان زیر۶سالی که مشمول طرح‌های امنیت غذایی شده‌اند، افزایش چشمگیری داشته است. براساس این آمار، درحالی تعداد کودکان مشمول طرح امنیت غذایی سال۹۵، ۸۸هزار و۴۰کودک بوده که این عدد در سال۹۸ به ۱۳۶هزار و ۹۶۰کودک رسیده است؛ رشدی معادل ۶۰درصد در مدت تنها ۴سال.

این در حالی است که تنها در مدت یک سال و بین سال‌های ۹۵ تا ۹۶ تعداد کودکان زیر۶سال مشمول استفاده از مزایای طرح امنیت غذای کودک از ۸۸هزار و ۴۰کودک سال ۹۵ به ۱۰۰هزار کودک در سال۹۶ رسید.

گرچه سال۹۷ هیچ آماری درباره تعداد کودکان استفاده‌کننده مشمول این طرح منتشر نشد، اما براساس آمار ارائه‌شده از سوی کمیته امداد امام‌خمینی (ره) تعداد کودکانی که سال۹۸ از خدمات این طرح استفاده کردند، رشد ۳۶درصدی نسبت به آمار سال ۹۶ داشته است.

موضوع زمانی نگران‌کننده می‌شود که  آمارها نشان می دهد هر سال تناسب بین جمعیت شهری و روستایی استفاده‌کننده از این طرح به شکل خزنده‌ای در حال نزدیک‌تر شدن به یکدیگر است؛ اتفاقی که نشان می‌دهد سوءتغذیه کودکان موضوعی مختص به کودکان روستایی نیست. به‌عنوان نمونه، سال۹۴ تعداد کودکان روستایی مشمول طرح‌های امنیت غذایی ۲۰هزار نفر بیشتر از کودکان شهری بود، اما این اختلاف در سال۹۸ به ۱۶هزار و ۷۷۲نفر رسیده است؛ کاهشی بیش از ۳هزار نفر که نشان می‌دهد جمعیت کودکان شهری نیازمند استفاده از خدمات امنیت غذایی رو به افزایش است.

 فقر، الگوی نامناسب تغذیه و نیز برخی نگرش‌ها به استفاده از مواد مغذی، مقصران این کاهش عنوان شده‌اند.

نکته‌ای که در این میان مهم به‌نظر می‌رسد، این است که از مجموع ۱۳۶هزار و ۹۶۰کودک استفاده‌کننده از خدمات حمایت غذایی، عددی کمتر از۱۰درصد آنها مستقیما مورد حمایت کمیته امداد امام‌خمینی(ره) به‌عنوان مهم‌ترین نهاد حمایتی حامی فقرا بوده‌اند و مابقی افراد ازجمله کسانی به شمار می‌روند که مورد حمایت هیچ نهادی نبوده و به شکل موردی از خدمات کمیته امداد امام‌خمینی(ره) استفاده می‌کنند.

سوءتغذیه گریبانگیر فقیر و غنی

با اینکه آمارها نشان می‌دهد جمعیت نیازمند استفاده از خدمات طرح امنیت غذایی در حال افزایش است، اظهارنظر معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام‌خمینی(ره) درباره کسانی که فرزندان دچار سوءتغذیه دارند، نشان می‌دهد تغذیه نامناسب کودکان صرفا در خانواده‌های کم‌درآمد و فقیر نیست.

حسین خدرویسی می‌گوید، برخی کودکان زیر۶سالی که دچار سوءتغذیه هستند در خانواده‌هایی زندگی می‌کنند که از نظر مالی وضعیت مناسبی دارند و جزو گروه‌های کم‌درآمد جامعه نیستند: بسیاری از فرزندان زیر۶سال دچار سوءتغذیه در خانواده‌هایی زندگی می‌کنند که مشکل فرهنگی در استفاده از برخی اقلام خوراکی دارند. به این معنا که در این خانواده‌ها از برخی موادغذایی مقوی استفاده نمی‌شود یا در استفاده از آنها بی‌میلی و مقاومت وجود دارد.

مسئله‌ای که این مقام مسئول در کمیته امداد از آن سخن به میان می‌آورد، ناشی از بی‌اطلاعی خانواده‌ها و عدم تنظیم رژیم درست غذایی است؛ موضوعی که سوسن پارسای، استاد تغذیه و رژیم درمانی آن را مسئله‌ای مهم و در عین حال با پیامدهای سنگین برای جامعه ایران می‌داند.

او می‌گوید، عوارض سوءتغذیه در سال‌های آینده می‌تواند مادر بسیاری از مشکلات بهداشتی جامعه شود: سوء‌تغذیه در کودکان زیر ۶سال اگر ادامه پیدا کند، منجر به کوتاهی قد، کاهش حافظه، کاهش شدید وزن، ناتوانی کودک در یادگیری و احتمال ترک تحصیل و در موارد حاد سبب زوال مغزی می‌شود. در چنین شرایطی، اگر کودک با سوء‌تغذیه رشد کند، مستعد ابتلا به انواع بیماری‌ها خواهد شد و نمی‌تواند زندگی عادی خود را مانند دیگران دنبال کند.

پارسای می‌گوید، خانواده‌های فقیری که اکنون با کمک وزارت بهداشت و کمیته امداد سبدهای محدود غذایی برای تامین نیازهای خود دریافت می‌کنند پس از پایان دوره ۶سالگی از دریافت اندک مواد مغذی مورد نیاز بدنشان برای رشد محروم شده و روزهای سخت‌تری پیش‌رو خواهند داشت.

با این حال، حسین خدرویسی، معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام‌خمینی(ره) می‌گوید، افرادی که در شهرها و روستاها فرزند زیر۶سال دچار سوء‌تغذیه دارند از بسته‌های حمایتی این نهاد برای جبران برخی کمبودهای غذایی استفاده می‌کنند: کسانی که مشکل مالی ندارند از طرح‌های مشاوره‌ای برای اصلاح رژیم غذایی خانواده استفاده می‌کنند. برخی دیگر هم که به‌دلیل فقر با مشکل روبه‌رو شده‌اند، ماهانه ۱۰۰هزار تومان برای تهیه اقلام غذایی که از سوی وزارت بهداشت تعیین شده است، دریافت می‌کنند. این اقلام در فروشگاه‌های طرف قرارداد درقالب سبدهای غذایی در اختیار فرد قرار می‌گیرد.

گرچه دستگاه‌های حمایتی تا ۶سالگی با ارائه بسته‌های حمایتی تلاش می‌کنند بخشی از نیازهای غذایی کودکان دارای
سوءتغذیه را جبران کنند، اما هیچ تکلیفی بر دوش این دستگاه‌ها برای تامین نیازهای غذایی کودکانی که بعد از این سن دچار سوءتغذیه هستند، نیست و این کودکان در معرض تهدید زندگی با سوءتغذیه قرار دارند.

منبع: همشهری - حمیدرضا بوجاریان

کد خبر 571345

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار جامعه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha