رهاسازی ۵۵ میلیون مترمکعب حقابه تالاب بختگان از سد درودزن می‌تواند به رطوبتی شدن بستر دریاچه و پیشگیری از شکل‌گیری کانون‌های ریزگرد و ذرات گرد و غبار کمک کند.

تالاب

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، فرماندار شهرستان بختگان در این باره گفت: تعدیل آب و هوا و افزایش رطوبت منطقه، تأثیر رطوبت ایجاد شده بر کشاورزی و مراتع، تعدیل بخشی از سفره‌های آب زیرزمینی و پیشگیری از پیشروی آب شور از دیگر آثار ورود آب به بستر بختگان است. احیای تالاب بختگان همچنین امیدها را به توسعه بخش کشاورزی در منطقه دوچندان کرده است.

مجید غلامپور اظهار کرد:‌ سال‌های قبل در شرایطی که میزان بارندگی و سطح آب دریاچه بختگان مطلوب بود، کشاورزان از هر هکتار به طور میانگین ۹ تا ۱۰ تن گندم برداشت می‌کردند که با خشک شدن آب دریاچه این میزان به ۲ تا سه تن در هکتار کاهش یافت.

تالاب و دریاچه بختگان بزرگ‌ترین دریاچه استان فارس در سال‌های پر آب زیستگاه زمستانه پرندگانی مانند فلامینگو، درنا، کبوتر دریایی، آب‌چلیک، مرغابی و غاز است که از روسیه و دشت‌های سیبری به ایران مهاجرت می‌کنند.

۲۴ آبان‌ماه ۹۸ با دستور استاندار فارس و پیگیری اداره کل حفاظت محیط زیست، رهاسازی ۵۵ میلیون مترمکعب آب از سد درودزن آغاز شد و تا امروز آب با گذر از بستر رودخانه کر به تالاب‌های بختگان و کمجان رسیده است.

کد خبر 571220

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha