یک متخصص بیماری‌های عفونی تاکید کرد: عمر مفید استفاده از ماسک‌ها حداکثر یک روز کاری است و در صورت کثیف یا خیس شدن باید بلافاصله عوض شوند.

کرونا در ایران

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، دکتر رضا منتظری متخصص بیماری‌های عفونی گفت: بیشترین ضرورت استفاده از ماسک، در مکان های عمومی به ویژه مکان های سربسته و گروهی است. استفاده از ماسک در کاهش انتقال کرونا و قطع زنجیره انتقال موثر است و در این میان نکته مهم این است که ماسک‌ها باید یکبار مصرف باشند.

وی در خصوص عمر مفید ماسک های جراحی و زمان موثر برای استفاده از آنها گفت: ماسک های جراحی یکبارمصرف هستند. عمر مفید استفاده از ماسک‌های جراحی حدود ۵ ساعت یا حداکثر یک روز کاری است و باید روزانه عوض شوند.

منتظری تاکید کرد: ماسک های جراحی نباید شست و شو داده شده و برای بار دوم استفاده شوند. با شست و شوی ماسک های جراحی به دلیل بازشدن منافذ الیاف موجود در ماسک و همچنین تغییر در ساختار آن، قابلیت تاثیرگذاری ماسک از بین می‌رود.

وی در باره ماسک‌های N۹۵ هم گفت: این ماسک‌ها از لحاظ کاربردی بهتر از ماسک های جراحی است و مدت زمان استفاده از آن یک روز است و قابل استفاده مجدد در روزهای دیگر نیست، این نوع ماسک به دلیل داشتن فیلتر احساس خفتگی به فرد نمی‌دهد.

این پزشک در خصوص نحوه استفاده از ماسک های پارچه ای هم گفت: برخی از ماسک‌های پارچه‌ای قابلیت شستشو و استفاده مجدد را دارند. ویروس کرونا در مقابل مواد شوینده بسیار ضعیف است و افراد می‌توانند به دفعات از آنها استفاده کنند. به این صورت که بعد از هر بار مصرف برای جلوگیری از گسترش و پخش این ویروس یا سایر میکروب ها آن را به خوبی با مواد شوینده و آب گرم با دمای بالا شست و شو دهند.

این متخصص بیماری های عفونی گفت: ماسک های پارچه‌ای از جنس نخی یا غیره را می توان با آب داغ و مواد شوینده در ماشین لباسشویی شست و شو داد، همچنین می توان ماسک پارچه ای را با استفاده از آب گرم و صابون به مدت حداقل ۲۰ ثانیه با دست شست و تا زمان استفاده در یک جای مناسب و تمیز نگهداری کرد.

وی گفت: استفاده از ماسک به تنهایی در پیشگیری از ابتلا به کرونا موثر نیست، اقشار مختلف جامعه باید از تماس نزدیک با دیگران خودداری کرده، به مکان‌های شلوغ نروند و فقط در موارد ضروری، از منزل خارج شده و به میزان ۲ متر از دیگران فاصله بگیرند. مشارکت مردم در مهار کرونا بسیار تاثیرگذار است و کشور را زودتر از حالت بحران این بیماری خارج می کند.

به گفته منتظری، باید استفاده از ماسک به همراه شستشوی مکرر و مناسب دست انجام شود و در مورد استفاده نامناسب از ماسک مانند دست زدن به آن و عدم شستن دست ها قبل و بعد از استفاده از ماسک، خطر انتقال ویروس افزایش می یابد.

گفتنی است؛ بر اساس تحقیقات انجام‌شده، میزان انتقال ویروس کرونا از طریق قطرات تنفسی یا ذرات هوا در هنگام استفاده از ماسک های پزشکی ۷۵ درصد کاهش می یابد و نتایج مطالعه دیگر نشان می دهد که در صورت استفاده صحیح از ماسک های پزشکی تا ۱۰۰ درصد امکان انتشار ویروس از ناحیه تنفسی افراد کم می شود و اگر در مکان های عمومی ۸۰ درصد افراد از ماسک استفاده کنند، امکان انتقال ویروس وجود نخواهد داشت.

بر اساس این تحقیقات، اگر فرد سالم ماسک بزند و با فرد ناقل که ماسک نپوشیده در تماس باشد، احتمال انتقال ۷۰ درصد است. همچنین اگر فرد سالم ماسک نزده و با یک فرد ناقل که ماسک پوشیده در تماس باشد، امکان انتقال ۵ درصد خواهد بود و در صورتی که هر دو ماسک بپوشند، امکان انتقال ویروس ۵/۱ درصد است.

کد خبر 571094

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha