عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در پستی اینستاگرامی از ناکامی ایران در پرداخت پول برای خرید واکسن‌های بین‌المللی خبر داد.

واکسن کرونا

به گزارش همشهری‌آنلاین، در هفته‌های گذشته وزیر بهداشت بارها از تمهیداتی برای خرید واکسن کرونا از کواکس و راه‌های دیگر خبر داده است اما رئیس کل بانک مرکزی در پستی اینستاگرامی از ناکامی برای پرداخت پول خرید واکسن خبر داده است.

عبدالناصر همتی در اینستاگرام نوشت: برخی نادانسته یا مغرضانه سعی در تطهیر اقدامات غیرانسانی آمریکا در تحریم ایران را دارند و تنها به ادعای دروغین آمریکا بر عدم محدودیت بر معاملات دارو تاکید می‌کنند، برای ثبت در حافظه تاریخی می‌گویم:

* اعلام خبر مربوط به توزیع واکسن کرونا توسط برخی کشورهای همسایه بین مردمشان تلخ ترین پاسخ به این عده است.

* از آنجا که خرید واکسن کرونا (covax) بایستی از مسیر رسمی سازمان بهداشت جهانی انجام گیرد، تاکنون هر طریقی برای پرداخت و انتقال ارز مورد نیاز، به خاطر تحریم غیرانسانی دولت آمریکا و ضرورت اخذ مجوز اوفک، با مانع مواجه شده است. 

* کره جنوبی بابت انتقال پول از مسیر U-turn دلار برای خریدهای بشر دوستانه نتوانست تضمینی برای عدم مصادره پول بانک مرکزی ایران توسط دولت آمریکا در هنگام انتقال بدهد.

* صندوق بین المللی پول با فشار و تهدید آمریکا و علیرغم اذعان به حق ایران و عدم وجود هیچ گونه مانع اقتصادی یا حقوقی، حتی جرات مطرح کردن وام بشر دوستانه ایران در هیئت مدیره صندوق را پیدا نکرد. 

* البته انتقال پول از مسیرهای دیگر تحت پیگیری است که انشالله با همکاری و اقدام به موقع دستگاه‌های ذیربط به نتیجه خواهد رسید.

خرید واکسن از دیگر کشورها نیز در دستور کار همکاران وزارت بهداشت قرار دارد. اخبار واصله در خصوص تولید داخلی واکسن کرونا نیز امیدوار کننده است.

 جدیدترین خبرها و رویدادها را در اینستاگرام همشهری آنلاین بخوانید (کلیک کنید)

سعید نمکی وزیر بهداشت پیش از این درباره اقدامات انجام شده جهت خرید واکسن کرونا گفته بود: تامین واکسن را از سه طریق داریم دنبال می‌کنیم؛ یکی از طریق خرید واکسن از مجموعه کووکس سازمان بهداشت جهانی است. قرار شده ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسن کرونا را از طریق کووکس وارد می‌کنیم. این میزان حدود هشت میلیون و ۴۰۰ نفر را پوشش می‌دهد که حدود ۱۰ درصد از جمعیت ما است که از مراکز خاص آن را تهیه می‌کنیم. همچنین حدود ۵.۵ میلیون دوز را در قالب قرارداد مشترک تولید با یکی از کمپانی‌های صاحب‌نام دنبال می‌کنیم.حدود ۲۰ میلیون دوز را از کمپانی دیگری در دنیا داریم می‌خریم و نهایتا ما بین ۴۱ تا ۴۲ میلیون دوز واکسن را برای ۲۰ تا ۲۱ میلیون نفر از جمعیت‌مان داریم تدارک می‌بینم. البته واکسن کووید-۱۹ دو دوزه است و باید در دو مرتبه تزریق کرد.

بیشتر بخوانید؛

همچنین دکتر حیدر محمدی مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و داروی ایران گفته بود: به منظور تامین هرچه سریع تر واکسن کرونا، همزمان با ادامه تولید داخل، مذاکرات با شرکت‌های خارجی تولیدکننده انجام شده است، پیش بینی می کنیم در صورت تائید واکسن ها و تامین ارز مورد نیاز، ظرف ۲ ماه آینده بتوانیم یک محموله را وارد کنیم.

علاوه بر این چند روز پیش محمدرضا هاشمیان، فوق تخصص ICU در بیمارستان مسیح دانشوری و استاد دانشگاه بهشتی که در ماه‌های گذشته از چهره‌های معروف پزشکی در جنگ با کرونا بوده است، در پستی اینستاگرامی از خرید واکسن برای همه ایرانیان خبر داد. 

بیشتر بخوانید؛

کد خبر 570855

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 39
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • IR ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۷
    12 12
    آخرش بعد از اینکه تمام کشورهای پیشرفته و همسایه واکسیناسیون را انجام دادند ما واکسن چینی یا روسی را وارد و شاید هم به اسم واکسن داخلی بصورت بسیار محدود استفاده خواهیم. البته شاید هم قانون مجلس باعث لغو ناگهانی همه محدودیت شد.
  • کارگر با مدرک لیسانس!!! IR ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۷
    24 28
    نمی خواد پول برای واکسن کرونا از خارج کشور بدهید بلکه مثل هیتلر فکر کنید که چطور دانشمندان آلمانی را زندانی کرد و پول و رفاه به اونها داد تا ماشینی اختراع کنند که تو برف روسیه برود و خراب نشود و اکنون هم پول خرید واکسن را واریز کنید توی حساب دانشگاه های معتبر ایران و بدانید بسیجی های غیرتی در دانشگاهها هستند و حضور دارند و بخاطر غیرتی که دارند و بدون زور و اجبار دست به تحقیقات زده و واکسن ملی و بومی را با افتخار بسازند ولی فقط بودجه تحقیقات دانشگاههای ایران را کامل کنید و بدانید مرغ همسایه غاز نیست بلکه مرغ هست اون چه که دست همسایه است و مرغ ما غاز واقعی هست!!!!!!
  • محمد IR ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۷
    29 12
    الان که به دارورسید برای ملت نمیتوانید. این کارراآنجام بدید
  • IR ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۷
    47 12
    نتیجه این که قطعنامه ها کاغذ پاره هایی بودند که تاوانش را مردم از جان خود بدهند. افسوس در نبود یک دیپلماسی بین المللی چه آسیب هایی مردمان می بینند.
  • ج IR ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۷
    21 15
    اصلا پول نداری.چرا بهانه می گیری؟درک می کنیم که چقدر شرمنده ای
  • IR ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۷
    14 8
    اقای همتی وقتی تعاملاتبانکی ایران را بسته اید و لایحه را تصویب نکرده اید چگونه می خواهید پرداخت کنید البته انها که این لایحه را تصویب نکردند
  • علی IR ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۷
    21 8
    دولت هیچ علاقه ای به خرید برای مردم ندارد
  • Mm CA ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۷
    30 5
    تا همین دیروز ، از مسولین بهداشت تا وزیرش تا رییس جمهور، میگفتند که واکسن خریداری شده و پولش هم پرداخت شده.
  • IR ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۷
    39 9
    گفتند تحریم هیچ تاثیری بر روی کشور ما ندارد در آن دنیا جوابگو این همه مردم بدبخت باشید