مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: با توجه به مشکوک بودن برخی تالاب‌ها به آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان با پایش مشترک دامپزشکی و حفاظت محیط زیست استان تاکنون موردی از این بیماری در تالاب کجی نمکزار نهبندان مشاهده نشده است.

آنفلوآنزای پرندگان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، حسن اکبری افزود: با توجه به کاهش دما و آغاز فصل مهاجرت پرندگان و به منظور پیشگیری از شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان و مراقبت از حیات وحش و پرندگان آبزی و مهاجر، پایش و بازدید از تالاب کجی نمکزار به صورت مستمر در حال انجام است. در پایش‌های انجام شده تاکنون هیچ گونه مورد مشکوکی از ابتلای پرندگان به این بیماری مشاهده نشده است. اردک سرسبز، خوتکا، فلامینگو، پلیکان و کاکایی از مهمترین پرندگانی هستند که در مسیر برگشت از مناطق جنوبی و عزیمت به سمت شمال در تالاب کجی نهبندان فرود می‌آیند که هم‌اکنون اردک‌های سرسبز مهمان این تالاب هستند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خراسان جنوبی با بیان این‌که این تالاب یک تالاب نمکی و فصلی است که معمولا اواسط پاییز تا اواسط بهار آبگیری می‌شود گفت: مهم‌ترین منبع تامین‌کننده آب تالاب کجی، ریزش باران و جاری شدن سیلاب‌های حوزه آبریز نهبندان و چشمه‌های کرانه تالاب است. تالاب کجی نمکزار در ادوار دور یکی از تالاب‌های دایمی ایران بوده است و پرندگان مهاجر در تمام فصول در این منطقه حضور داشته‌اند، اما با گذر زمان و خشکسالی‌های به وجود آمده این تالاب به صورت فصلی آبگیری می‌شود.

پناهگاه حیات وحش تالاب کجی نمکزار با ۲۲ هزار هکتار شامل تالاب و محدوده جنگلی است که در ۷۵ کیلومتری شهر نهبندان و در حاشیه جاده ارتباطی بیرجند - زاهدان قرار دارد.

کد خبر 570832

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha