دانشمندان می‌گویند کپسول حاوی نخستین نمونه‌های به دست آمده از یک سیارک که سفینه ژاپنی هایابوسا-۲ آن را فرستاده بود، در وضعیتی سالم و دست‌نخورده به زمین رسیده است.

capsule

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از بی‌بی‌سی، این محفظه حاوی نمونه‌های برداشته شده از سیارک «ریوگو» شنبه بعدازظهر با چترنجات در نزدیکی منطقه دورافتاده «وومرا» در جنوب استرالیا فرود آمد.

این نمونه‌ها بوسیله سفینه فضایی ژاپنی هایابوسا-۲ گردآوری شده بودند.

این سفینه فضایی بیش از یک سال را به بررسی سیارک ریوگو گذراند و بعد به سوی کره زمین بازگشت. هایابوسا-۲ در حالی که به زمین نزدیک می‌شد، کپسول حاوی نمونه‌ها را رها کرد و موتورهایش را روشن کرد تا در جهتی دیگر حرکت کند.

در همین حال، کپسول وارد جو زمین شد.

اکانت رسمی توئیتری هایابوسا اعلام کرد این کپسول و چترنجات متصل به آن در ساعت ۱۹:۴۷ دقیقه به وقت گرینیچ در جنوب استرالیا یافت شده است.

دکتر یوئیچی تسودا، مدیر پروژه این ماموریت در یک گردهمایی خبری در صبح یکشنبه در ساگامیهارا در ژاپن گفت: «هایابوسا-۲ به خانه بازگشته است.»

او افزود: «ما جعبه گنجینه را به دست آوردیم. کپسول نمونه‌ها بی‌نقص و سالم است.»

مرحله بعدی ماموریت MMX نام دارد و هدف آن گرفتن نمونه از «فوبوس»، بزرگترین قمر سیاره مریخ و بازگرداندن نمونه به زمین است.

دوربین‌های فرود کپسول را به صورت گلوله‌ای آتشین که در استرالیا فرود آمد، ثبت کردند. کپسول که با فاصله ۱۱ کیلومتر در ساعت به سمت زمین در حرکت بود، چترهای نجاتش را باز کرد تا سرعت نزولش را کاهش دهد. بعد کپسول شروع به فرستاد سیگنال‌های رادیویی حاوی اطلاعات مربوط به محل قرارگیری‌اش کرد.

تیم بازیابی در ساعت ۱۸:۰۷ به وقت گرینیچ (۰۴:۳۷ به وقت محلی) موقعیت کپسول را روی زمین شناسایی کردند. یک بالگرد مجهز به آنتن برای یافتن کپسول مدت کوتاهی بعد به هوا برخاست.

بالگرد در هنگام طلوع آفتاب توانست کپسول را پیدا کند.

سپس کپسول برای معاینه به یک «مرکز بررسی سریع» برده شد. دانشمندان قصد دارد که گازهای درون این محفظه را برای آنالیز گردآوری کنند.

سپس این کپسول ۱۶ کیلوگرمی با هواپیما به ژاپن برده خواهد شد تا در مقر سازمان فضایی ژاپن در  شهر ساگامیها آنالیز و انبار شود.

هدف از این ماموریت گردآوری نمونه‌ای با وزن بیش از ۱۰۰ میلی‌گرم از سیارک ریوگو بود.

دانشمندان می‌گویند این نمونه می‌تواند اطلاعات زیادی نه تنها درباره تاریخ منظومه شمسی، بلکه درباره خود سیارک‌ها هم به دست دهد.

سیارک‌ها اساسا مواد ساختمانی باقیمانده از هنگام تشکیل منظومه شمسی هستند. آنها از همان موادی ساخته شده‌اند که زمین را شکل داده‌اند، اما در این مورد این موارد به سیاره‌ها نپیوسته‌اند.

بررسی نمونه‌های ریوگو می‌تواند به ما نشان دهد چگونه آب و مواد سازنده زندگی به کره زمین در ابتدای تشکیلش وارد شده‌اند.

کد خبر 570638

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha