سفینه ژاپنی هایابوسا۲ به طور موفقی یک کپسول حاوی نمونه‌های برداشته شده از یک سیارک دوردست را جدا کرده و آن را سوی کره زمین فرستاه است.

Hayabusa2

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از آسوشیتدپرس سازمان اکتشاف هوافضای ژاپن روز شنبه ۱۵ آذر اعلام کرد این کپسول بعداز ظهر روز شنبه ۱۵ آذر در فاصله ۲۲۰۰۰۰ کیلومتری زمین در یک عملیات چالش‌برانگیز که نیاز به کنترل دقیق داشت، به طور موفق از سفینه جدا شد. ان کپسول در حال نزول برای فرود آمدن در روز یکشنبه در  منطقه دورافتاده و کم‌جمعیت وومرا در استرالیا است.

هایابوسا۲ سیارک «ریوگو» را یک سال پیش ترک کرده بود. هایابوسا پس از آزاد کردن کپسول، اکنون در حال دور شدن از کره زمین است تا تصویرهای از کپسول در حال فرود روی زمین بگیرد.

یوئیچی تسودا، مدیر پروژه در سازمان فضایی ژاپن (Jaxa) مقامات مرکز فرماندهی جدا شدن موفق کپسول را تایید کردند، در میان کف زدن حاضران از جایش بلند شد و مشت‌ها را بالا برد.

بازگشت هایابوسا۲ با نخستین نمونه‌های به دست آمده از زیر سطح سیارک، چند هفته پس از فرودآمدن موفق سفینه فضایی اریرسیس-رکس سازمان فضایی آمریکا (ناسا) روی سیارک «بنو» برای به دست آوردن نمونه از سطح آن انجام می‌گیرد. همزمان چین نیز این هفته اعلام کرد که سفینه ماه‌نشین‌اش نمونه‌های از زیر سطح ماه برداشته است و محفظه حاوی نمونه را آماده بازگشت به زمین کرده است.

بسیاری از علاقمندان هایابوسا۲ برای مشاهده لحظه جدا شدن کپسول از سفینه در محل‌های عمومی از جمله در استادیوم «دوم» توکیو جمع شده بودند.

کاوشگر هایابوسا کجا فرود می‌آید؟

نمونه خاک یک سیارک هفته آینده به زمین می‌رسد

کد خبر 570416

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha