یک فرآورده گوشتی تولید شده در آزمایشگاه برای نخستین بار بوسیله مقامات ایمنی غذایی در سنگاپور مجوز گرفت و به این ترتیب راه برای فروش «جوجه کشت‌داده شده» گشوده شد.

chicken

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از یواس‌تودی این فرآورده تولیدی شرکت آمریکای نوآور Eat Just گوشت مرغ ساخته‌شده از سلول‌های حیوانی و رشد داده شده در محیط کنترل‌شده است به هدف عرضه گوشت به شیوه‌ای پایدار و اخلاقی است.

این فرآورده بر خلاف جایگزین‌های گوشتی بر اساس مواد گیاهی که سایر شرکت‌ها عرضه می‌کنند، گوشت واقعی است.

جاش تتریک، یکی از دو بنیانگذار و مدیرعامل این شرکت می‌گوید: «مطمئنم که مجوز گرفتن گوشت کشت‌داده شده ما نخستین مورد از مجوزهای بعدی فراورده‌های مشابه در سنگاپور و سایر کشورهای جهان است.»

این شرکت قصد دارد که این فراورده را برای نخستین بار در رستوران‌ها در سنگاپور عرضه کند تا مشتریان را به طور مستقیم با آن آشنا کند.

با اینکه «گوشت‌های» بر اساس گیاهی در آمریکا رواج پیدا کرده‌اند، فراورده‌های گوشتی رشد داده در آزمایشگاه هنوز در مراحل اولیه تولید هستند و هنوز در آمریکا فروخته نشده‌اند.

تتریک می‌گوید سنگاپور نسبت به آمریکا در این زمینه جلوتر است، اما این شرکت با مقامات ناظر در آمریکا نیز در حال مذاکره است.

او پیش‌بینی می‌کند این نوع فراورده‌های گوشتی در آمریکا، اروپای غربی و سایر کشورها هم رواج پیدا کند.

این شکرت می‌گوید فراورده گوشتی‌اش «بی‌خطر، سالم و پایدارتر» است و در فرآیند تولید آن هیچ حیوانی کشته نمی‌شود. در عوض، مقدارهای اندکی سلول‌های حیوانی برداشت می‌شوند و اسیدهای آمینه، کربوهیدرات‌ها، مواد معدنی، چربی‌ها و ویتامین‌ها به آنها خورانده می‌شوند.

این شرکت می‌گوید ۲۰ دور تولید این فراورده را در رآکتورهای زیستی ۱۲۰۰ لیتری‌اش انجام داده است تا بی‌خطر بودن این فرآورده را به ناظران بهداشتی نشان دهد. به گفته این شرکت آزمایش‌ها نشان داد که این فراورده همان معیارهای ایمنی گوشت مرغ معمولی را دارد و «محتوای میکروبی آن نسبت به گوشت مرغ معمولی بسیار کمتر و نسبت به آن بسیار پاک‌تر است.»

این شرکت می‌گوید این فرآورده با کارآمدی بیشتری نسبته به دامپروری رشد داده می‌شود، چرا که تنها بخش‌هایی از حیوان که خورده می‌شوند، تولید می‌شوند.

شرکت Eat Just می‌گوید به این علت بر روی گوشت مرغ متمرکز شده است که تقاضای آن نسبت به گوشت‌های دیگر در جهان رو به افزایش است.

بر اساس گزارش سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل، مصرف جهانی گوشت طیور که شامل مرغ هم می‌شود، از دهه ۱۹۶۰ تاکنون پنج برابر افزایش یافته است.

تولید گوشت مرغ نسبت به سایر گوشت‌های دیگر تاثیر زیست‌محیطی کمتری دارد و Eat Just می‌گوید فراورده‌هایش نسبت به تولید گوشت به روش معمول پایدارتر است.

کد خبر 569777

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha