عضو ستاد ملی مقابله با کرونا با قدردانی از مشارکت خوب مردم در رعایت پروتکل‌های بهداشتی و اجرای طرح محدودیت‌های کرونایی توسط دولت گفت: زنجیره انتقال ویروس کرونا اکنون قطع شده اما این به منزله پایان این بیماری نیست.

کرونا در ایران

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، دکتر مینو محرز عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: این خبر خوشحال‌کننده است اما نگرانی من مربوط به پس از پایان محدودیت‌های دو هفته‌ای خواهد بود، ادامه روند موجود و رعایت هرچه بیشتر پروتکل‌های بهداشتی توسط مردم سبب قطع زنجیره کرونا برای همیشه خواهد شد.

وی با اشاره به این‌که مردم نباید با توجه به کاهش موقت بیماری و آمار مرگ‌ومیر فکر کنند که ویروس کرونا از بین رفته، افزود: مردم نباید خاطره تلخ پس از اردیبهشت امسال را فراموش کنند زیرا به رغم این‌که در دو ماه ابتدای سال آمار ابتلا و مرگ‌ومیر بسیار کم شده بود به دلیل جدی نگرفتن آمار تلفات بیماری کرونا پس از خرداد تا ۱۰ روز پیش به مرز ۵۰۰ نفر هم رسید.

اگر پروتکل‌ها را رعایت نکنیم همان آش و همان کاسه 

این متخصص بیماری‌های عفونی با تاکید بر این‌که اگر پروتکل‌های بهداشتی جدی گرفته نشود همان آش و همان کاسه در انتظار مردم خواهد بود، توضیح داد: به نظر من آمار مراجعه به مراکز درمانی، ابتلا، بستری و انتقال بیماری کرونا به دیگران به حدود ۶۰ درصد کاهش یافته زیرا به عنوان مثال اگر تا ۱۰ روز پیش روزانه حدود ۳۰ بیمار به مراکز درمانی مراجعه می‌کرد این رقم به ۶ نفر رسیده است.

اجرای طرح محدودیت‌ها بسیار موثر بود

عضو ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به این‌که اجرای طرح محدودیت‌ها از سوی دولت تاثیرات خوبی در کاهش و کنترل کرونا داشته، گفت: منع تردد بین شهری، جلوگیری از تردد شبانه و تعطیلی مکان‌های موجب تجمعات مردمی و دیگر سختگیرهای اعلام‌شده با مشارکت خوب مردم سبب قطع زنجیره کرونا شد.

محرز با اشاره به این‌که مراجع مختلف در سطح کشور حکایت جدی از کاهش بیماری کرونا دارد، در خصوص ادامه تعطیلات توسط دولت برای هفته آینده نیز گفت: با توجه به برخی عوارض اجرای این طرح در خصوص مشکلات اقتصادی، بیکاری و آثار روانی آن موافق ادامه تعطیلات نیستم اما موافق ادامه اعمال برخی محدودیت‌ها از قبیل تعطیلی رستوران‌ها، باشگاه‌های ورزشی و مکان‌هایی که موجب تشکیل تجمعات مردمی می‌شود، هستم.

مشکلات اقتصادی کمتر از کوویدـ۱۹ نیست

عضو ستاد ملی مقابله با کرونا با تاکید بر این‌که موضوع اقتصادی کمتر از کوویدـ۱۹ نیست، افزود: برای جلوگیری از آثار منفی و مشکلات آن دسته از افراد که با تعطیلی کسب‌وکار آسیب‌پذیر هستند باید توجه جدی شود که در این صورت می‌توان این‌گونه طرح‌ها را به خوبی تا ریشه‌کنی کرونا ادامه داد.

به گفته وی، در مجموع علاوه بر مشارکت مردم اجرای طرح محدویت‌ها در قالب مسدود کردن جاده‌ها، جلوگیری از شب‌نشینی و دورهمی‌های خانوادگی با محدودیت تردد شبانه در حال حاضر شاهد کاهش و کنترل بیماری کرونا هستیم.

درخواست سازمان بهداشت جهانی برای پیش‌خرید واکسن کرونا

این متخصص بیماری‌های عفونی در خصوص آخرین وضعیت تایید واکسن کرونا نیز گفت: شنیده‌ها حاکی از آن است که سازمان بهداشت جهانی برای پیش‌خرید واکسن کوویدـ۱۹ به کشورهای مختلف دنیا پیشنهاد داده است.

عضو ستاد ملی مقابله با کرونا در خصوص واکسن ایرانی نیز توضیح داد: واکسن تولیدشده به دست متخصصان ایرانی با موفقیت مراحل تست حیوانی را پشت سر گذاشته و منتظر نتیجه تست انسانی آن هستیم.

کد خبر 569578

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ح سوری IR ۲۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۲
    0 0
    سلام فرمایش خانم دکتر محرز در خصوص قطع زنجیره انتقال کرونا در کشور کاملا اشتباه است یا اشتباه نقل قول شده است. دکتر سوری استاد اپیدمیولوژی