کلیات طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران  در حالی تصویب شد که مخالفان معتقد به اقدام قاطعانه‌تر در مقابل دشمن بوده و آن را پاسخی محکم به دشمن نمی‌دانستند و تاکید داشتند که باید با اجرای این طرح منافع ملت ایران را تامین کرد.

مجلس

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایسنا، ابراهیم عزیزی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به عنوان اولین مخالف کلیات طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران با تسلیت شهادت شهید فخری‌زاده اظهار کرد: مدت‌های زیادی کمیسیون امنیت ملی این طرح را بررسی کرد، این طرح تامین کننده نیازها است منتها باید غنای آن تقویت شود تا بتوان جلوی نفوذ دشمن را گرفت. این مهم با اصلاح ماده ۶ تامین می‌شود نباید حتی یک روز به دشمن مهلت و اجازه داد تا از زمان سوء‌استفاده کنند.

وی ادامه داد: ۷ سال به دشمن فرصت و مجال دادیم، اما هیچ اتفاقی رخ نداد، آنها تحریم‌های به اصطلاح فلج کننده را اعمال کردند که همه به خاطر مجال به دشمن بود. نباید به آژانس اعتماد کرد باید راه نفوذ سرویس‌های جاسوسی را گرفت، انفجار در تاسیسات نطنز و ترور شهید فخری‌زاده کافی نبود، پس دیگر مجال دادن به دشمن در شأن ما نیست.

کیوان مرادیان نماینده قائمشهر در مجلس شورای اسلامی به عنوان اولین موافق کلیات این طرح اظهار کرد: کشور ۸ سال متوقف برجام بود، قرار بود مشکلات اقتصادی و اشتغال حل شود و مناسبات بانکی برقرار شده که هیچ کدام رخ نداد، گفتند سایه جنگ را دور می‌کنند، اما آیا قبل از برجام دشمن جرأت ترور مسئولان را در کشور داشت؟ ما باید نگاه به خارج نداشته و به سمت پیشرفت در عرصه هسته‌ای حرکت کنیم.

وی اضافه کرد: کشورهایی در موضوع هسته‌ای به ما فشار می‌آورند که خود صنعت هسته‌ای فعال دارند. ما باید زیرساخت‌های لازم برای پیشرفت در عرصه هسته‌ای را فراهم کنیم که در این طرح دولت موظف شده است.

محمدرضا صباغیان نماینده بافق در مجلس شورای اسلامی نیز به عنوان دومین مخالف کلیات این طرح گفت: ما در برجام همه تعهدات را عمل کردیم اما اروپایی‌ها به تعهداتشان پایبند نبودند، از سویی دیگر در سال ۱۳۹۴ قانونی برای اقدام متقابل و متناسب بر اجرای برجام تصویب شد، اما دولت آن را اجرا نکرد. این مدل قانون تصویب کردن چه فایده‌ای دارد که دولت آن را اجرا نمی‌کند باید کمیسیون امنیت ملی گزارشی در این باره ارائه کند.

وی ادامه داد: آمریکا و اسرائیل با فرمولی ما را می‌خواهند مدیریت کنند تا ملت و دولت در خودشان فرو روند. افزایش قیمت‌ها، فاصله طبقاتی و تورم آینده را مشخص می‌کند. نشستن و تماشا کردن فایده‌ای ندارد یا کره شمالی و پاکستان یا مصر و لیبی و کشورهای دیگر؛ اگر تحریم لغو نشود باید تمام برنامه‌های هسته‌ای را اجرا کرد محکم پشت رهبری ایستاد و دولت و مجلس شورای اسلامی هم با یکدیگر همراه باشند. ما کوتاه آمدیم و ضعف نشان دادیم اما از این به بعد باید مطمئن باشیم و بایستیم که خدا هم ما را همراهی می‌کند.

صباغیان گفت: چرا اینقدر به دولت حمله می‌کنید در این قضیه همه مقصر هستیم، باید با یک هدف مقابل آمریکا بایستیم و از حق طبیعی خودمان استفاده کنیم.

رجب رحمانی نماینده تاکستان در مجلس شورای اسلامی به عنوان دومین موافق کلیات اظهار کرد: در زمانی که موضوع هسته‌ای در سازمان ملل مطرح شد رییس جمهور وقت آمریکا به فتوای رهبری درباره‌ حرام بودن استفاده از سلاح هسته‌ای اشاره کرد، اگر واقعا این موضوع مبنا بود حتی احتیاجی به مذاکره وجود نداشت، اما باز هم ایران حسن نیت خود را نشان داد، ولی در مقابل آمریکا و ۱+۵ به تعهدات خود عمل نکردند. این طرح تامین کننده منافع ملی و حل کننده مشکلات مردم است. ما به صنعت هسته‌ای برای فعالیت‌های کشاورزی و صنعتی احتیاج داریم.

به گفته وی این طرح دارای اجماع ملی است، ما نباید اجازه دهیم جاسوسان به مکان‌های هسته‌ای وارد شوند و دانشمندان هسته‌ای را ناجوانمردانه ترور کنند.

سید علی موسویان نماینده ملکان در مجلس شورای اسلامی به عنوان سومین و آخرین مخالف کلیات این طرح اظهار کرد: با کلیات این طرح مخالفتی ندارم اما باید این طرح قاطعانه‌تر شود، باید تودهنی محکمی به دشمن بزنیم که این طرح این کار را انجام نمی‌دهد. نباید دشمن احساس کند ما در موضع انفعال و ضعف هستیم.

وی مدعی شد: بازرسان آژانس به عنوان بازرسی از تاسیسات هسته‌ای به کشور می‌آیند اما اطلاعات دانشمندان ما را به سازمان‌های جاسوسی اسرائیل و آمریکا منتقل می‌کنند. ملت ایران انتظار طرح تدافعی محکم برای مقابله با دشمن را دارند.

محمد سبزی نماینده ساوه در مجلس شورای اسلامی به عنوان سومین و آخرین موافق کلیات این طرح گفت: باید نشان دهیم که مجلس شورای اسلامی در راس امور است و ما نمایندگان، انقلابی عمل می‌کنیم. با توجه به تجربه گذشته دیگر نباید به طرف مقابل فرصت دهیم ما نمایندگان انقلابی و ولایت‌مدار نشان دهیم خادم مردم و سرباز ولایت هستیم.

در نهایت کلیات طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران با ۲۵۱ رای به تصویب رسید.

کد خبر 569331

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجلس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha