جمعه ۱۴ تیر ۱۳۸۷ - ۱۱:۲۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: خبر خوشی در دوران سختی اروپا برای آنها منتشر شد: پارلمان قبرس پیمان اصلاحی اتحادیه اروپا را از تصویب گذارند

و بدین ترتیب پس از «نه» ایرلند نشانه‌ای خوب برای اتحادیه اروپا ظاهر شده است. پایگاه اینترنتی مجله اشترن گزارش داد، قبرس بیست و یکمین عضو اتحادیه اروپای 27 عضوی است که با پیمان لیسبون در پارلمان خود موافقت کرده است.

31 نماینده از طیف محافظه‌کار، بورژوا و سوسیالیست به این پیمان رای مثبت دادند. 17 نماینده کمونیست از حزب AKEL با آن مخالفت کردند. یک نماینده هم به آن رای ممتنع داد و هفت نفر غایب بودند.

پیمان لیسبون که قرار است کارمدی اتحادیه اروپا را افزایش دهد، پس از آن قابلیت اجرایی می‌یابد که همه اعضای این اتحادیه آن را تصویب کرده باشند. ابتدا قرار بود این اتفاق اول ژانویه 2009 میلادی بیفتد. پس از «نه» ایرلندی‌ها در همه‌پرسی که اواسط ماه ژوئن برگزار شد، نمی‌توان به این تاریخ دل بست. در آلمان و چک هم هنوز دادگاه قانون اساسی درباره تطابق آن با قانون اساسی تصمیم‌گیری نکرده است.

نیکوس آناستاسیادیس (Nikos Anastassiadis)، رییس حزب محافظه‌کار در مباحث پارلمان نیکوزیا گفت: «نباید اجازه داد واژه اتحادیه اروپا با بحران مترادف شود. ما قبرسی‌ها امروز خبر مثبتی به اتحادیه اروپا می‌دهیم.»

بیشتر قبرسی‌ها امیدوارند از طریق اتحادیه اروپا دوپارگی در این جزیره مدیترانه‌ای پایان پذیرد. قبرسی از سال 1974 میلادی به دو بخش تقسیم شده و در سال 2004 میلادی به عضویت اتحادیه اروپا در آمده است. از اول ژانویه سال جاری، یورو واحد پولی قبرس شده است. اتحادیه اروپا و سازمان‌های بین‌المللی دولت یونانی قبرس را در جنوب نماینده قانونی این جزیره می‌دانند. قوانین اتحادیه اروپا در قبرس شمالی که فقط دولت ترکیه آن را به رسمیت می‌شناسد، معتبر نیستند.

کد خبر 56923

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز