رئیس جمهوری گفت: بهره برداری از سامانه جامع تجارت جزو آرزوهای مهم دولت و تاکیدات مقام معظم رهبری بود.

روحانی

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی عصر دوشنبه  ۹ آذر در جلسه شورای اجرایی فناوری اطلاعات و در مراسم بهره برداری از سامانه تجارت (دولت الکترونیک) اظهار کرد: طبق وعده‌ای که به مردم داده بودیم مبنی بر اینکه در تاریخ ۱۳۹۹/۹/۹ شاهد افتتاح سامانه بسیار مهم  و جامع تجارت خواهیم بود، امروز شاهد افتتاح این سامانه بودیم که از همان دیروز آماده بود و امروز به وعده‌مان عمل کردیم.  

وی با اشاره به اهمیت وعده دولت درباره راه اندازی این سامانه گفت: برای این که تجار و بازرگانان ما به راحتی به سامانه تجارت و همزمان سامانه بانک مرکزی و گمرکات و حتی بیمه و امثال اینها دسترسی داشته باشند، ما در یک پنجره واحد این خدمات را ارائه می‌کنیم.

رییس جمهوری افزود: این باعث می‌شود فردی که می‌خواهد کالایی را وارد کند - به خصوص کالاهای اساسی و ضروری که برای ما مهم است- بتواند به راحتی با ورود به این سامانه ثبت سفارش کرده و از طریق آن مجوزها و تاییدیه‌های لازم اخذ کند و از طریق همین سامانه تخصیص و تامین ارز از بانک مرکزی داده شود و در ادامه اقدامات لازم برای خرید کالا و ورود به بنادر و گمرکات انجام شده و بالاخره به بازار عرضه شود.

روحانی گفت: هدف ما از این راه اندازی این سامانه این است که جلوی سوء استفاده‌ها گرفته شود و فعالیت‌های اقتصادی کاملا شفاف شود و از کارت بازرگانی گرفته تا ثبت سفارش و در نهایت، ورود کالا و انبار شدن کالا و در اختیار مردم و مصرف کننده نهایی قرار بگیرد.

رییس جمهوری افزود: ۷۰ درصد این سامانه جامع افتتاح شده است و در اختیار است، ۳۰ درصد که بخش بزرگی از آن به سامانه انبارهای کشور اعم از انبارهای دولتی، بنادر و گمرکات به این سامانه متصل می‌شود. اما برخی انبارها مربوط به بخش خصوصی و نهادهای عمومی غیردولتی هست که تصمیم این جلسه این است که اقدامات لازم برای اتصال انبارها تا بهمن ماه در دهه مبارک فجر انجام بگیرد و امیدواریم با الحاق همه انبارها شاهد تکمیل این سامانه در ۱۱ بهمن ۹۹ باشیم.

روحانی با بیان اینکه این سامانه یک تحول بزرگی را ایجاد می‌کند، خاطرنشان کرد: این سامانه فعلاً در زمینه واردات کالاهای خارجی و صادرات کالاهای داخلی خدمات می‌دهد. تا پایان سال در زمینه تولیدات داخلی به تدریج این سامانه تکمیل می‌شود و در مراحل مختلف، امیدواریم اقدامات لازم برای تجهیز این سامانه مهم انجام شود.

رییس دولت تدبیر و امید اضافه کرد: این سامانه از آرزوهای مهم دولت در زمینه دولت الکترونیک و از تاکیدات مقام معظم رهبری بود و این سامانه ایجاد شد تا کارها تسهیل شود و بتوانیم با قاچاق مبارزه کرده و جلوی سوءاستفاده های احتمالی را بگیریم.

رییس جمهوری از افتتاح دو سامانه مهم دیگر در مراسم امروز خبر داد و گفت: امروز همچنین در حوزه مدارک تحصیلی آموزش و پرورش سامانه‌ای افتتاح شد که مانع سوء استفاده و جعل مدارک آموزش و پرورش خواهد شد و به راحتی مدارک ابتدایی و متوسطه افراد در این سامانه قابل مشاهده است. قبلا سامانه مشابهی برای مدارک تحصیلی دانشگاه‌ها افتتاح شده بود، بنابراین در بخش مدارک تحصیلی هم کار بزرگی در دولت الکترونیک انجام گرفت.

وی، افتتاح سه سامانه مربوط به بخش اقتصاد و دارایی، پرداخت‌ها از جمله پرداخت سود سهام و مجامع را یادآور شد و افزود: همانطور که می دانید برای اینکه فردی سود سهام خود را دریافت کنند باید کارهای زیادی انجام دهد و فرم درخواست پر کند اما با ایجاد این سامانه‌ها، این مراحل حذف می‌شود و افراد به راحتی می‌توانند سود سهام و دارایی‌ها و پرداخت های دولت را در این سامانه مشاهده کنند.

رییس دولت تدبیر و امید گفت: اکنون بسیاری از مجامعی که نیاز به جمع شدن و تشکیل اجتماعات مختلف داشت، از طریق این سامانه به خوبی انجام می شود.

روحانی خاطرنشان کرد: اقدامات مربوط به دولت الکترونیک از اول ضرورت دولت یازدهم و دوازدهم بود. از یک سال پیش تاکنون و بعد از شیوع بیماری کرونا، این ضرورت دوچندان شد.

بیش از سه هزار خدمت می‌تواند به صورت الکترونیک ارائه شود

وی تصریح کرد: یکی از راه‌های مقابله با کرونا این است که خدمات را الکترونیکی انجام دهیم و در جلسه امروز مطرح شد که دولت از پنج هزار و ۷۰۰ خدمتی که به دولت مردم ارائه می کند، سه هزار و هفت خدمت می‌تواند به صورت الکترونیکی ارائه شود.

رییس جمهوری با بیان اینکه الان بخش بزرگی از خدمات دولت به صورت الکترونیک به مردم ارائه می ‌شود، گفت: بقیه خدمات دولت هم باید الکترونیکی شود زیرا این کار موجب رفاه مردم، صرفه‌جویی در وقت و هزینه‌ها و جلوگیری از فساد می‌شود.

روحانی با اشاره به اینکه با دولت الکترونیک، در بسیاری از موارد دقت و امنیت کارها بالا می‌رود، افزود: جلوگیری از سوء استفاده دیگران و حفاظت این سامانه برابر حملات احتمالی و حفظ حریم خصوصی مردم به عنوان اصولی است که مورد توجه خواهد بود.

رییس دولت تدبیر و امید در ادامه افزود: سامانه جامع رفاه ایرانیان هم در این جلسه تصویب شد که اقداماتش انجام  و این سامانه هم  به زودی تکمیل شود که این سامانه در سخنرانی اخیر مقام معظم رهبری مورد تاکید ایشان بود. ان‌شاالله شورای اجرایی فناوری اطلاعات دولت به صورت گسترده تلاش می‌کند تا دولت الکترونیک و بخش‌های آن مخصوصا بخش سلامت که برای ما بسیار مهم است، تکمیل شود.

وی اظهار داشت: در جلسه امروز تامید شد درباره چند موضوع مهم جلساتی برگزار شود تا موانع برطرف شود یکی از این موضوعات مساله سلامت بود که البته این کار آغاز شده و باید تکمیل شود و دیگری مساله مالیات بود که باید موانع آن هم برطرف شود و سامانه جامع مالیات سریع‌تر نهایی شود. همچنین سامانه جامع رفاه ایرانیان و سایر خدماتی که دولت می‌تواند ارائه کند که ان شاالله در جلسات آینده اینها را ادامه خواهیم داد.

کد خبر 569165

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha