فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلان‌شهر تهران در خصوص جزئیات طرح شهید سلیمانی با هدف بیماریابی زودرس و قرنطینه سریع‌تر توضیحاتی ارائه کرد.

هتل - قرنطینه

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با بیماری کرونا در کلان‌شهر تهران با اشاره به اجرای طرح آموزش، بیماریابی و جداسازی مدیریت کرونا (طرح شهید سلیمانی) گفت: براساس امضای تفاهم‌نامه مشترک بین وزیر بهداشت و رئیس سازمان بسیج مستضعفین، بیماریابی، غربالگری و شناسایی افراد مشکوک در استان‌های سراسر کشور و در تهران در قالب طرح شهید سلیمانی اجرا شده است.

او توضیح داد: طرح شهید سلیمانی در قالب شناسایی بیماران و افراد مشکوک در محلات کشور اجرا می‌شود. این طرح در زمینه بیماریابی زودرس و قرنطینه سریع‌تر بیماران در سراسر کشور از جمله در تهران از اول آذر آغاز شده است.

فرمانده ستاد مدیریت مقابله با بیماری کرونا در کلان‌شهر تهران با اشاره به این‌که هماهنگی‌های لازم بین دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور برای اجرای طرح شهید سلیمانی انجام شده است، افزود: طرح بیماریابی شهید سلیمانی با همکاری بسیج، هلال‌احمر و سایر نهادهای ذی‌ربط و با هدف شناسایی بیماران به صورت محله‌محور انجام می‌شود. در این طرح با تشخیص معاونت‌های بهداشت دانشگاه‌های علوم پزشکی و مراقبان سلامت، انجام تست و آزمایش‌های مربوطه سریع‌تر و هدفمند از افراد مشکوک و مبتلا صورت می‌گیرد.

مشخص شدن تأثیر محدودیت‌ها بر تعداد فوتی‌ها بعد از حدود یک ماه 

زالی گفت: محدودیت‌ها از اول آذر در تهران مانند سایر استان‌های کشور آغاز شده است و تأثیر آن در میزان فوتی‌های ناشی از بیماری کرونا یک ماه تا ۴۰ روز و میزان موارد مراجعات سرپایی به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی بین ۱۰ تا ۱۴ روز بعد خودش را نشان می‌دهد.

وی افزود: در حال حاضر افراد باید برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا، هنگام خروج از خانه حتماً از ماسک استفاده کنند و تا حد امکان از ترددهای غیرضروری در سطح شهر بپرهیزند.

فرمانده ستاد مدیریت بحران شهر تهران ادامه داد: مردم باید دستورالعمل‌های بهداشتی به خصوص شستن دست‌ها با آب و صابون به مدت حداقل ۲۰ ثانیه را رعایت کنند زیرا این اقدامات ساده‌ترین راه پیشگیری از ابتلا به بیماری کروناست و برای کنترل و مهار بیماری باید چرخه انتقال این ویروس منحوس در کشور شکسته شود.

بیماران کرونایی چگونه در هتل‌ها مستقر می‌شوند؟

پیرحسین کولیوند، رئیس قرارگاه پشتیبانی طرح آموزش، بیماریابی و جداسازی مدیریت کرونا (طرح شهید سلیمانی) نیز درباره این طرح گفت: طرح بیماریابی، آموزش و جداسازی افراد مبتلا شده به ویروس کرونا با همکاری تمام دستگاه‌ها مخصوصا بسیج و بسیج جامعه پزشکی شروع شده و پشتیبانی طرح برعهده سازمان اورژانس کشور قرار دارد.

او با اشاره به این‌که ظرفیت هتل‌ها و مهمانسراهایی که می‌توان از آنها برای سکونت استفاده کرد مشخص شده است، افزود: وزارت میراث فرهنگی هتل‌ها و وزارت ورزش و جوانان خوابگاه‌های خود را برای قرنطینه بیماران کرونایی در اختیار اورژانس قرار داده‌اند.

کولیوند ادامه داد: در مرحله اول از ظرفیت هتل‌ها برای قرنطینه افراد مبتلا به کرونا استفاده می‌شود. قالب این افراد کسانی هستند که در منزل توان خودجداسازی ندارند.

رئیس قرارگاه پشتیبانی طرح آموزش، بیماریابی و جداسازی مدیریت کرونا گفت: در این طرح دو گروه قرنطینه می‌شوند. دسته اول کسانی هستند که ابتلای آنها به کرونا مشخص شده، اما نیاز به بستری شدن ندارند و دسته دوم افراد بهبودیافته از کرونا هستند که باید از بیمارستان ترخیص شوند در صورتی که همچنان ناقل ویروس هستند.

وی افزود: در این طرح کرامت انسان‌ها حفظ می‌شود و علاوه بر آن نظارت جامع و کاملی توسط کادر درمان، نیروی‌های بسیج و دانشگاه‌های علوم پزشکی بر این مراکز اقامتی وجود دارد.

کولیوند توضیح داد: مراکز بهداشتی و مراکز جامع سلامت افرادی را که تستشان مثبت شده باشد یا افراد پرخطر که در ارتباط با بیماران کرونایی بوده‌اند به هتل‌ها معرفی می‌کنند.

رئیس سازمان اورژانس کشور گفت: در این مراکز پزشک، پرستار و روان‌شناس نیز مستقر است تا خدمات لازم را به بیماران ارائه کنند.

به گفته وی، در طرح شهید سلیمانی آموزش رکن اساسی است که می‌تواند تاثیر بسزایی در پیشگیری از ابتلا به کرونا داشته باشد.
 

کد خبر 568987

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha