تداوم هواوی در ارائه تکنولوژی‌های جدید و نوآورانه در تولید گوشی‌های هوشمند و بخصوص در بخش دوربین، تبدیل به یک سنت در صنعت گوشی هوشمند شده است. حالا خبرها از یک نوآوری جذاب دیگر در پرچمدارهای آتی این شرکت حکایت دارند.

image-20201129172908-3.jpeg

آخرین پرچمدار هوآوی یعنی گوشی هوشمند Huawei Mate ۴۰ دارای بزرگ‌ترین حسگر CMOS در میان گوشی‌های هوشمند است. این دوربین به قدری گستره‌ی داینامیک وسیعی دارد که موفق به دریافت بالاترین امتیاز در رده‌بندی تست DXOMark شده و رکورد کاملا جدیدی به جا گذاشته است.

بر اساس آخرین خبرها، در آینده نزدیک لنزهای جدیدی توسط هوآوی مورد استفاده قرار خواهد گرفت که در بهتر شدن عملکرد دوربین‌های این شرکت تاثیرگذار خواهند بود.

به نقل از گزارشی که به تازگی منتشر شده، هواوی در حال سپری کردن مراحل پایانی تست فناوری «لنز مایع» (Liquid Lens) است. در تصاویری که از پتنت ثبت‌شده‌ی این فناوری منتشر شده‌اند، می‌توان یک موتور متحرک، محل نصب دوربین و سخت‌افزار الکتریکی مورد نیاز برای حرکت دادن لنز مایع را مشاهده کرد. این پتنت در تاریخ ۲۵ دسامبر ۲۰۱۹ ثبت شده است.

در توضیح این فناوری این طور آمده که یک «استاتور» (Stator) به کمک یک موتور در راستای محور نوری به حرکت درمی‌آید. این «استاتور» همچنین به کمک یک فنر به لنز مایع نیز متصل است. یک محدودکننده هم وجود دارد که در زمان تغییر محدوده‌ی ارتفاع (altitude)، گشودگی فنر متصل را در راستای محور نوری محدود می‌کند.

در اولین برداشت، این فناوری پیچیده به نظر می‌رسد و به صورت منطقی، باید مهندسی پیچیده‌ای هم پشت آن وجود داشته باشد. در نتیجه این سوال مطرح می‌شود که چرا هواوی تصمیم گرفته است از چنین فناوری پیچیده‌ای استفاده کند؟ پاسخ در این است که فناوری لنز مایع هواوی، پایداری تصویر و زمان فوکوس را به میزان قابل توجه‌ای بهبود می‌بخشد. در واقع زمان فوکوس به چند میلی‌ثانیه کاهش پیدا خواهد کرد و تقریبا با زمان فوکوس چشم انسان برابر خواهد بود.

از سوی دیگر، فناوی لنز مایع در مقایسه با لنزهای رایج به فضای فیزیکی کمتری برای نصب نیاز دارد و ضرورت وجود یک سنسور TOF اضافه را حذف می‌کند.

گفته می‌شود که این فناوری در ابتدا برای دوربین تله فوتو استفاده خواهد شد؛ بنابراین ماژول دوربین به جای جابه‌جا کردن لنزها، شکل و ظاهر مایع درون آن را با استفاده از تغییر ولتاژ، تغییر می‌دهد تا بتواند نور را به شکل دلخواه از آن عبور دهد. مزیت دیگر این شکل فوکوس نسبت به موتورهای فوکوس فعلی، مقاومت بیشتر در برابر شوک و ضربه است؛ در صورتی که گوشی از دست‌ بیفتد و ضربه‌ی شدیدی به آن وارد شود، نگرانی کمتری بابت آسیب دیدن ماژول دوربین وجود خواهد داشت.

یک کارشناس شناخته شده درباره‌ی این موضوع گفته است که هواوی از این لنز مایع در به جای لنز تله فوتو فعلی خود استفاده خواهد کرد. سایت MyDriver احتمال داده است که بتوانیم در سال ۲۰۲۱ و روی گوشی Huawei Mate ۵۰ فناوری لنز مایع هواوی را تجربه کنیم.

کد خبر 568865

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بازار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha