گروه شهری: محمد باقر قالیباف در بخشنامه‌ای خطاب به زیرمجموعه‌های شهرداری تهران با اشاره به اهمیت فضای سبز شهری و نقش آن در بهبود کیفیت محیط زیست که از شاخص‌های مهم توسعه و پایدار شهری است

و همچنین سفارش‌های اکید مذهبی و ملی جهت نگاهداشت این موهبت الهی، تاکید کرد: توجه به حفظ و گسترش فضای سبز شهری به‌خصوص درختان می‌بایست از اولویت‌های مهم مدیریت شهری در حوزه‌های مرتبط قرار گیرد.

در بخشنامه   مواردی برای اجرا ابلاغ شده است که از آن جمله می‌توان به این موارد  اشاره کرد:

- نظام راهبردی فضای سبز شهری توسط سازمان پارک‌ها و فضای سبز با همکاری نهادهای مرتبط و مراکز علمی و دانشگاهی تهیه شود.

- در طراحی و جانمایی طرح‌های عمرانی در دست مطالعه ترتیبی اتخاذ شود که حداقل تعارض با فضای سبز ایجاد شود.

- در فعالیت‌های عمرانی در دست اجرا درصورت تعارض با فضای سبز و درختان، درصورت ممکن نبودن تغییر وضعیت طرح، استفاده از روش‌های نوین از جمله جا به جایی درختان در اولویت قرار دارد.

- هرگونه طرح توسعه و عمرانی که نیاز به قطع  یا جا به جایی درختان دارد مجوز کمیسیون ماده 7   اخذ شود.

- درصورت اخذ مجوز کمیسیون ماده 7، برای جبران خسارات زیست‌محیطی ناشی از قطع و جا به جایی درختان، به کاشت گونه‌های بومی مناسب با شرایط اقلیمی در فصول کاشت براساس قوانین و مقررات موجود اقدام شود.

- در نظام برنامه ریزی ستادی و منطقه‌ای (بودجه - اجرا) حفظ و توسعه فضای سبز براساس ضوابط و شاخص‌های زیست محیطی در اولویت قرار گیرد.

حفظ و گسترش فضای سبز

در بخشنامه شهردار تهران که در خرداد ماه به تمامی زیر مجموعه‌های شهرداری تهران ابلاغ شده، آمده است:

با عنایت به اهمیت فضای سبز شهری و نقش آن در بهبود کیفیت محیطزیست که از شاخص‌های مهم توسعه و پایدار شهری است و هم چنین سفارشات اکید مذهبی و ملی جهت نگاه داشت این موهبت الهی، لذا توجه به حفظ و گسترش فضای سبز شهری به‌خصوص درختان می‌بایست از اولویت‌های مهم مدیریت شهری در حوزه‌های مرتبط قرار گیرد.

کد خبر 56874

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز