رئیس یک گروه جهانی صنعت داروسازی می‌گوید ممکن است تا میانه سال آینده ۱۰ واکسن کرونا در صورت گرفتن مجوز در اختیار قرار گیرند.

vaccine

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز تامس کوئنی، مدیر کل فدراسیون بین‌المللی سازندگان و انجمن‌های دارویی (IFPMA) گفت واکسن‌های فایزر/بیونتک و مدرنا و نیز آسترازنکا در کارآزمایی بالینی بزرگ نتایج امیدوارکننده‌ای را نشان داده‌اند، اما صحبتی از واکسن‌های دیگر در دست تولید نمی‌شود.

او گفت: متا به حال ما سه موفقیت در این سه واکسن کرونا به دست آورده‌ایم. انتظار دارم موفقیت‌های مشابهی با واکسن‌های شرکت‌های جانسون‌وجانسون، نواواکس، سانوفی پاستور، GSK و مرک تکرار شود.»

کوئنی در یک گردهمایی خبری در ژنو گفت شرکت‌های بزرگ داروسازی و زیست‌فناوری سرمایه‌گذاری هنگفتی در پژوهش و ساخت واکسن و نیز افزایش ظرفیت تولیدی کرده‌اد تا بتوانند میزان یالایی از واکسن را در اختیار بگذارند.

او گفت: «ما امیدواریم تا تابستان آینده احتمالا ۱۰ واکسن در اختیار داشته باشیم که اثربخشی‌شان ثابت شده باشد. اما داده‌های مربوط همه این واکسن‌ها باید در اختیار سازمان‌های ناظر قرار گیرد تا بررسی علمی کاملی درباره آنها انجام شود.»

سازمان تجارت جهانی (WTO)، هند و آفریقای جنوبی پیشنهاد کرده‌اند در دوران پاندمی کرونا به طور موقت شرکت‌های سازنده واکسن‌ها مجبور شوند مجوز ساخت فراورده‌های ثبت‌شده خود را در اختیار سایر کشورها بگذارند. آمریکا، اتحادیه اروپا، سوئد و کشورهای دیگر با این پیشنهاد مخالف هستند.

کونئی در این باره گفت: « برداشتن حق انحصار واکسن‌ها برای اجبار به دادن مجوز ساخت آنها بوسیله کشورهای دیگر و تلاش برای ساخت فرآورده‌هایی کبه به روند پیچیده کنترل کیفیت نیاز دارند، بدون حضور کارشناسان و روندهای کنترل کیفیت اشتباه خواهد بود.»

کد خبر 568289

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha