چهارشنبه ۱۲ تیر ۱۳۸۷ - ۱۰:۵۱
۰ نفر

گروه سیاسی: صبح امروز یک فوریت طرح تشدید مجازات جرائم اخلالگران امنیت روانی جامعه در مجلس تصویب شد.

یک فوریت دومین طرح مدون نمایندگان مجلس هشتم، برخلاف طرح اول – اصلاح آیین‌نامه داخلی مجلس– که با رای موافق نمایندگان همراه نشد، با 180 رای موافق، 29 رای مخالف و 10 رای ممتنع به تصویب رسید.

 از این رو این طرح، نخستین طرح مصوب مجلس هشتم است؛ طرحی که روح‌الله حسینیان، نماینده تهران و دادستان اسبق ویژه روحانیت طراح آن بود. از ویژگی‌های این طرح، دفاع جانانه علی لاریجانی رئیس مجلس از آن و دیگری ‌هماهنگی قوای مقننه و قضائیه در تدوین آن است.

حسینیان به عنوان یکی از طراحان در تشریح اهمیت آن از ناامنی‌های اجتماعی موجود در جامعه و انتظار بحق مردم برای رفع و اتهام این نابسامانی‌های اجتماعی و روانی یاد کرد.
وی در عین حالی که به تلاش‌های نیروی انتظامی برای مقابله با این مسائل اشاره می‌کرد از عدم موفقیت کامل این تلاش‌ها ابراز تاسف کرد و افزود: علت اصلی این ناکامی ضعف‌های قانونی برای مقابله با مفسدان اجتماعی است.

 این نماینده ‌با بیان اینکه طرح تشدید مجازات جرائم اجتماعی پاسخگوی مشکلات قانونی فعلی خواهد بود، اظهار داشت: از آنجا که یکی از مشکلات، نقص مجازات‌هاست، در این طرح به تشدید مجازات مفسدان اجتماعی پرداخته‌ایم. همچنین طرح مذکور دادگاه‌های ویژه‌ای را پیش‌بینی کرده تا جرائم اجتماعی را خارج از نوبت بررسی کند.
به گفته وی، این طرح ساختار جدیدی برای هماهنگی بین نیروهای تهران و دیگر استان‌های‌کشور در نظر گرفته تا به واسطه آن اصل این جرائم ریشه‌کن شوند.

علی لاریجانی رئیس مجلس در تکمیل دفاعیات حسینیان یادآور شد که یکی از وظایف مهم تمامی حکومت‌ها ایجاد امنیت در جامعه است. وی به نمایندگان توصیه کرد تا به صفحات حوادث روزنامه‌ها نظری بیفکنند تا متوجه فجایعی که در کشور رخ می‌دهد، شوند. او حتی به مواردی از این دست از جمله تجاوز یک راننده سرویس مدارس به یکی از دختران دانش‌آموز و فیلمبرداری از این فاجعه دردناک یاد کرد و گفت: اینها همه حکایت از تضییع حقوق مردم دارد. وی با اشاره به هماهنگی‌هایی که در تدوین این طرح از یک سال و نیم پیش با قوه قضائیه شده است، ادامه داد: این طرح در گذر از قوای مختلف پخته شده و در نتیجه این تلاش‌ها مشخص شده است که نیازمند اراده‌ای مصمم از کل حاکمیت برای حل این مشکل هستیم.

رئیس مجلس تصویب این طرح در مجلس هشتم را از آن جهت مهم خواند که مردم متوجه دقت نظر نمایندگان برای ایجاد آرامش روانی در جامعه خواهند شد. لاریجانی از نمایندگان خواست تا با رای به این طرح هم «قانون خوب» بنویسند و هم «خوب بر آن نظارت» کنند و هرچه سریع‌تر مشکلات مردم را حل کنند. تنها مخالف این طرح موسی غضنفرآبادی نماینده بم بود که اگرچه این طرح را خوب می‌دانست اما آن را فاقد محتوای لازم خواند و گفت: برای برخی جرائم مندرج در این طرح، قوانین لازم پیش از این تصویب شد و نیاز به تکرار آن نیست. وی بر لزوم کار کارشناسی دقیق‌تر در خصوص این طرح تأکید کرد.

جزئیات طرح

این طرح که به امضای 19 تن از نمایندگان مجلس رسیده و تمامی اعضای هیأت‌رئیسه از جمله طراحان آن هستند، در 13 ماده ارائه شده بود. مقدمه توجیهی این طرح بر لزوم همکاری کلیه مسئولان برای فراهم آوردن سازوکارهای مناسب نسبت به کشف جرائم، تعقیب و مجازات آن تأکید کرده بود. جرائم موضوع این طرح عبارتند از: راهزنی و سرقت مسلحانه، تجاوز به عنف، تشکیل باندهای فساد و فحشا، تأسیس و دایر کردن وبلاگ و سایت مروج فساد و فحشا و الحاد، قاچاق انسان به منظور استفاده جنسی، شرارت و آدم‌ربایی به قصد تجاوز و اخاذی. گفتنی است بر اساس ماده 3 طرح مذکور، مرتکبین این جرائم اگر مستوجب حد دیگری نباشند، مجازات محارب و مفسد فی الارض یعنی اعدام در انتظار آنهاست.

در ماده 9 طرح تشدید مجازات جرائم اخلال در امنیت روانی جامعه، ستادی برای ساماندهی مبارزه با این جرائم پیش‌بینی شده است که اعضای آن را معاون اول قوه قضائیه، دادستان کل کشور، فرماندهی نیروی انتظامی، معاون امنیت وزرای اطلاعات و کشور، فرمانده نیروی مقاومت بسیج و رئیس سازمان صداوسیما تشکیل می‌دهند. این طرح که به کمیسیون امنیت ملی برای بررسی‌های کارشناسی بیشتر ارجاع می‌شود، در صورت تصویب نهایی در صحن علنی مجلس به مقامات مربوطه اجرایی ابلاغ خواهد شد. البته دبیرخانه شورای‌عالی امنیت ملی بر اساس ماده 13 این طرح موظف به تدوین آیین‌نامه‌های اجرایی این طرح شده است.

تذکر به لاریجانی

مصطفی مطورزاده طی تذکری به رئیس‌مجلس، نسبت به شیوه مدیریت بیان تذکرات شفاهی نمایندگان انتقاد کرد و گفت: تذکر حداقل بعد نظارتی نمایندگان است. لطفا آن را دریغ نکنید چرا که اگر مشمول زمان شود، نقص غرض است. وی افزود: نگرانم اگر بیان تذکرات شفاهی مشمول روند اداری شود، نمایندگان وارد دیگر ابعاد نظارتی همچون سؤال و استیضاح وزرا شوند و یا برحجم تذکرات کتبی خود بیفزایند.

مباحثه نادران و لاریجانی

الیاس نادران نماینده تهران در ارائه تذکر دیروز علی مطهری نسبت به عدم قرائت بیانیه نمایندگان خطاب به مسئولان قوه قضائیه درخصوص تحقیق و تفحص مجلس از این قوه انتقاد کرد و نسبت به عدم برخورد یکسان هیات رئیسه در قرائت بیانیه‌ها خرده گرفت. او از رئیس‌مجلس خواست تا معیارهای قرائت بیانیه‌ها را مطرح کند تا نمایندگان از آن مطلع شوند.وی همچنین نسبت به هتک‌‌حرمت نمایندگان چون فاطمه‌ آجرلو، محمددهقان و علیرضا زاکانی از سوی مقامات قضائی اعتراض کرد و یادآور شد که هیات رئیسه باید از حیثیت مجلس و تک‌تک نمایندگان دفاع کند تا نمایندگان با اطمینان بیشتری به وظایف نمایندگی خود بپردازند. نادران نامه دادستان کل (مرتضوی) خطاب به زاکانی و حمله شبانه به خانه فاطمه آجرلو را یاد کرد و آن را اقدامات ناپسندی خواند که حریم مجلس را شکسته است.

 لاریجانی در پاسخ به این تذکر با تاکید بر اینکه برخی از اقدامات مسئولان قوه قضائیه را به‌ هیچ‌وجه تایید نمی‌کند، افزود: نمایندگانی که از آنها نام بردید از نمایندگان شریف و ارزنده‌ای هستند که صیانت از حقوق آنها وظیفه ماست و جلسات متعددی هم در این رابطه داشته‌ایم.

کد خبر 56821

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز