شرکت اسپیس‌ایکس در صدمین ماموریتش یک موشک فالکون ۹ را برای هفتمین بار به فضا فرستاد تا ۶۰ ماهوار استارلینک را در مدار زمین قرار دهد .

Falcon 9

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از Space.com موشک ۲ مرحله‌ای فالکون ۹ روز سه‌شنبه ۴ آذر ساعت ۹:۱۳ بعدازظهر به وقت شرق آمریکا از سکوی پرتاب فضایی ۴۰ در پایگاه نیروی هوایی آمریکا در کیپ کاناورال فلوریدا به فضا پرتاب شد.

۹ دقیقه بعد مرحله اول موشک به کره زمین بازگشت و روی سکویی در یکی از کشتی‌های اسپیس‌ایکس در اقیانوس اطلس به نرمی فرود آمد.

مرحله اول موشک فالکون-۹ در این پرتاب به نام B1049 برای هفتمین بار به فضا فرستاده شد که رکوردی برای شرکت اسپیس‌ایکس شمرده می‌شود. پنج در ماموریت‌هایی برای قرار دادن ماهواره‌های استارلینک در فضا  و دو بار دیگر برای رساندن ماهواره‌های Iridium Next و Telestar.

این شصت‌وهفتمین بار از سال ۲۰۱۵ است که مرحله اول یک موشک فالکون ۹ پس از انجام ماموریتش به زمین بازمی‌گردد.

اسپیس‌ایکس چند ساعت پیش از انجام این ماموریت مدل اولیه موشک استارشیپ SN8 خودش را آزمایش کرد. موتورهای موشک در آستانه پرواز آزمایشی برنامه‌ریزی‌شده آن که ممکن است در هفته آینده انجام شود، برای چند ثانیه روشن شدند.

سال ۲۰۲۰ برای اسپیس‌ایکس سال پرباری بوده و رکورد ۲۳ پرتاب از جمله دو ماموریت سرنشین‌دار متفاوت به ایستگاه فضایی بین‌المللی در شش ماه گذشته را به جای گذاشته است.

اسپیس‌ایکس  در حال حاضر ۱۰ موشک چندبار استفاده شده و نیز سه موشک سنگین جدید برای استفاده در ماموریت‌های نظامی آینده را در اختیار دارد. اسپیس‌ایکس بر پرتاب‌های موشک‌های استفاده‌شده‌اش تکیه کرده است و در حال حاضر شمار بیشتری از موشک‌های بازیابی‌شده را نسبت به موشک‌های جدید به فضا فرستاده است.

اسپیس‌ایکس چشم به مریخ دارد و امیدوار است بتواند امکان زندگی انسان در سیاره‌های دیگر را ایجاد کند. این شرکت برای کمک به گردآوری پول برای این هدف جسورانه، طرحی را برای ایجاد یک پوشش  اینترنت فضایی از طریق شبکه‌های از ماهواره‌های پهن‌باند را به اجرا درآورد. این مجموعه بزرگ ماهواره‌ها شامل هزاران ماهواره می‌شود که در مدار پایینی زمین پرواز می‌کنند.

اسپیس‌ایکس با این پرتاب بیش از ۹۰۰ ماهواره یک چهارم تنی با پنل مسطح را به فضا فرستاده است- و می‌تواند سرویس اینترنت استارلینک را به راه بیندازد، هر چند که هنوز باید بر مجوزهای قانونی را دریافت کند و ماهواره‌های بیشتری را به فضا بفرستد.

کد خبر 567840

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha