داده‌های یک کارآزمایی بالینی در آرژانتین نشان می‌دهد که استفاده از پلاسمای خون بهبودیافتگان از کووید-۱۹ برای درمان افراد دچار ذات‌الریه شدید ناشی از کروناویروس جدید نفع چندانی نداشته است.

plasma

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز پلاسمادرمانی که در آن  آنتی‌بادی‌های خون بهبودیافتگان از کووید-۱۹ را به افراد دچار عفونت تزریق می‌شود، در این بررسی که نتایج آن در ژورنال پزشکی نیوانگلند منتشر شده است، نسبت به دارونما وضعیت سلامت بیماران را چندان بهبود نبخشید یا خطر مرگ از بیماری را کاهش نداد.

پلاسمادرمانی با وجود شواهد محدود درباره اثربخشی آن به طور مکرر برای درمان ببماران در آمریکا به کار رفته است.

یک بررسی کوچک در ماه اکتبر در هند نشان داد که پلاسمادرمانی علائم بیماران کووید-۱۹ مانند تنگی نفس و خستگی را بهبود می‌دهد،  اما خطر مرگ یا پیشرفت به بیماری شدید را پس از ۲۸ روز کاهش نمی‌دهد.

بررسی جدید در آرژانتین شامل ۳۳۳ بیماری بستری با ذات‌الریه شدید کووید-۱۹ بود که به طور تصادفی به دو گروه دریافت‌کننده پلاسما یا دارونما تقسیم شده بودند.

پژوهشگران پس از ۳۰ روز تفاوت قابل‌توجهی در علائم بیماران یا سلامتشان نیافتند. میزان مرگ‌ومیر نیز در دو گروه تقریبا مشابه بود، ۱۱ درصد در گروه پلاسمادرمانی و ۱۱.۴ درصد در گروه دارونما، تفاوتی که از لحاظ آماری قابل‌توجه نیست.

با این وجود، دکتر ونتورا سیمنونویج از بیمارستان ایتالیانو در بوئنوس آیرس، سرپرست این بررسی می‌گوید هنوز ممکن است پلاسمای بهبودیافتگان به بیماران کووید-۱۹ با شدت کمتر بیماری کمک کند، اما بررسی‌های بیشتری در این باره لازم است و میزان عرضه این درمان قابل‌افزایش نیست.

او می‌گوید برای بیماران دچار بیماری شدید مانند افراد در این بررسی، «درمان‌های دیگر بر اساس آنتی‌بادی ممکن است نقشی داشته باشند.»

کد خبر 567653

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha