دانشمندان می‌گویند هنوز نمی‌توان درباره موثر بودن یا نبودن استفاده از پلاسمای بهبودیافتگان کرونا برای درمان بیماران پاسخ قاطعی داد.

plasma

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز یک هیات از کارشناسان می‌گویند بر اساس داده‌های گردآوری شده ۱۹ بررسی شامل بیش از ۳۶۰۰۰ بیمار کووید-۱۹ می‌شوند، نمی‌توان پاسخ قاطعی به این سوال داد که آیا تزریق پلاسمای خون افراد بهبود یافته از کووید-۱۹ از لحاظ بالینی برای بیماران کرونا سودمند است یا نه.

این پژوهشگران با جستجوی پایگاه‌ داده‌های پزشکی بررسی‌هایی را که تاثیربخشی پلاسمادرمانی (درمان با پادتن‌ها یا آنتی‌بادی‌های موجود در پلاسمای بهبودیافتگان) آزمایش کرده بودند، یافتند. این پژوهشگران که نتیجه کارشان را در سایت «کتابخانه کاکرین» (Cochrane Library) منتشر کرده‌اند، می‌گویند «ما مطمئن نیستیم» که پلاسمادرمانی در بیماران بستری کووید-۱۹ شمار مرگ‌ها را کاهش می‌دهد یا نه و پلاسمای بهبودیافتگان «تاثیر چندانی» بر علائم بیماران مانند نیاز به حمایت تنفسی در طول یک هفته پس از دریافت درمان نداشت.

به گفته این پژوهشگران ممکن است است پس از گذشت مدت بیشتر تاثیر درمانی پلاسمای بهبودیافتگان ظاهر شود.

همچنین در همه موارد، میزان قابل‌اتکا بودن این بررسی‌ها «نامعلوم» بود و اطلاعات چندانی درباره عوارض جانبی وخیم این شیوه درمانی مطرح نشده بود.

این پژوهشگران یادآور شدند که بیش از ۱۳۰ بررسی درباره درمان بیماران کرونا با پلاسمای بهبودیافتگان در حال انجام است و در آینده بازبینی‌شان در این باره با به دست آمدن داده‌های جدید روزآمد خواهند کرد.

کد خبر 559463

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha