چند روز پیش که سلیمان از مرکز فرار کرد، مسئولان مرکز از اعتماد و مهربانی خود به او احساس پشیمانی می‌کردند، ولی سلیمان بعد از انجام کار ناتمامی که در خانه داشت، پاک و بدون لغزش به مرکز برگشت....

اعتیاد

همشهری آنلاین _ لادن حبیبی :   چند روز پیش که سلیمان از مرکز فرار کرد، مسئولان مرکز از اعتماد و مهربانی خود به او احساس پشیمانی می‌کردند، ولی سلیمان بعد از انجام کار ناتمامی که در خانه داشت، پاک و بدون لغزش به مرکز برگشت، چند نفر از دوستانش را هم که از خماری و دربه دری جان‌شان به لب رسیده بود، همراه خودش آورد تا آنها را هم در مرکز بپذیرند. سلیمان و کارتن‌خواب‌های دیگری که این روزها در مرکز «بازپروری، صیانت و اشتغالزایی شهید زیادیان» روزگار می‌گذرانند به آینده امیدوارند. مرکز شهید زیادیان توسط قرارگاه جوادالائمه(ع) سپاه محمد رسول الله(ص) راه‌اندازی شده و به وسیله نیروهای سپاهی و بسیجی اداره می‌شود.

شهاب‌الدین‌فراهانی/ مدیر واحد روانشناسی شهید زیادیان

محل نگهداری مددجویان از حیاطی وسیع، ۲ سالن(بلوک)، اتاق روان‌شناسی، بخش فرهنگی، مرکز پزشکی و... تشکیل شده است. هوا سرد است و اغلب مددجویان داخل بلوک‌ها مانده‌اند، اما تعدادی از آنها از زیر سقف بیرون زده‌اند و بدون توجه به نامهربانی و روی پنهان‌کردن خورشید، مشغول بازی پینگ‌پنگ یا والیبال هستند. کسانی هم که سن و سالی از آنها گذشته و دیگر نای شیرجه و پنجه و آبشار زدن ندارند، به آهستگی در حیاط قدم می‌زنند.

  •  بوی زندگی

در بلوک‌های اسکان مددجویان نظم و پاکیزگی معمول نهادهای نظامی به چشم می‌خورد و مددجویانی که تازه از نظافت و خانه‌تکانی مخصوص پنجشنبه‌ها فارغ شده‌اند، روی تخت‌های خود به آسودگی دراز کشیده‌اند. نانوایی که در داخل کانتینر مشغول پخت وپز است حدود یک سال پیش به‌عنوان معتاد متجاهر در بیابان‌های اطراف تهران دستگیر و با حکم قضایی به مرکز شهید زیادیان منتقل شده، اما پس از پاک شدن و پایان دوره یک ساله اقامت اجباری خود از مسئولان مرکز خواسته که او را کنار خود نگه‌دارند تا از پاک ماندن خود مطمئن شود و بعد به سراغ خانواده‌اش برود.

  •  شاگردان و معلم خاص

 شاطر جوان نانوایی تنها کسی نیست که به میل خود در مرکز شهید زیادیان مانده و ۴ مددجوی دیگر هم که در بخش‌های روان‌شناسی، آشپزخانه و انتظامات بلوک‌ها مشغول کارند از بهبودیافتگانی هستند که پس از دوره ترک اعتیاد اجباری با مسئولان مرکز همکاری می‌کنند. ۲ مددجویی که در واحد روان‌شناسی مشغولند شاگردان دکتر «شهاب‌الدین‌فراهانی» پزشک مرکز هستند و هر شب پس از پایان کارشان با هم پای درس و مشق می‌نشینند. دکتر فراهانی می‌گوید: «در میان معتادان و کارتن‌خواب‌هایی که سال گذشته جمع‌آوری و به مرکز تحویل داده شدند، ۲ جوان ۱۸ و ۲۳ ساله دیده می‌شد.

جوان ۲۳ ساله در دوره خدمت سربازی تحت تأثیر دلتنگی خانواده و با توصیه هم‌دوره‌ای خود برای اینکه شب‌ها سر پست نگهبانی نخوابد به مصرف قرص‌های اعتیادآور روی آورده و بعد از مدتی به موادمخدر دیگری مانند گل و حشیش معتاد شده بود. چند سال بعد که از اعتیاد خسته شده بود به دلیل نداشتن توان مالی برای ترک اعتیاد به قاضی مراجعه کرده و خواسته بودکه با حکم قضایی او را به مرکز ترک اعتیاد اجباری معرفی کنند.»
 

  •  توهین و تنبیه بدنی ممنوع!

دکتر فراهانی و اغلب کادر درمانی و خدمت‌رسانی مرکز شهید زیادیان بسیجیانی هستند که داوطلبانه و با حداقل مزایای مادی به مددجویان خدمت می‌کنند. فراهانی می‌گوید: «معتادانی که بهبود پیدا می‌کنند در اینجا دوباره متولد می‌شوند و ما آنها را فرزندان معنوی خود می‌دانیم.»پزشک مرکز شهید زیادیان سن زیادی ندارد، اما تعداد زیادی مددجوی پیر و جوان با کمک او به زندگی سالم برگشته‌اند. فراهانی می‌گوید: «بسیاری از کمپ‌های ترک اعتیاد در روش درمانی خود به زور، تنبیه فیزیکی و... متوسل می‌شوند که نتیجه‌ای مقطعی دارد و وابستگی فرد معتاد به موادمخدر را از بین نمی‌برد. در این مرکز توهین و تنبیه بدنی ممنوع است و باید در فضایی دوستانه شرایط ترک اعتیاد معتادان متجاهر را فراهم کنیم.مسئول فرهنگی مرکز که روحانی است با مددجویان ارتباطی نزدیک دارد و با آنها رفاقت می‌کند. در واحد روان‌شناسی هم تلاش می‌کنیم عطش مددجو به زندگی و لذت‌های سالم را زنده کنیم.»

کد خبر 567548

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha