عضو ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: داروهای متعددی در خیابان ناصرخسرو به نام داروی کرونا به قیمت ده‌ها میلیون تومان فروخته می‌شود که معلوم نیست از کجا می‌آیند.  همچنین مشخص نیست داروی گیاهی تولیدشده در کرمانشاه چطور بدون تایید کمیته درمان کرونا وارد بازار شده است.

رمدسیویر

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، دکتر مینو محرز گفت: تا امروز هیچ داروی جدیدی برای درمان کرونا در دنیا تولید نشده است. در مورد دارو یک نگرانی که وجود دارد، این است که برخی افرادی که با رسانه ها مصاحبه می کنند، اسم برخی داروها را بیان و اعلام می کنند که بیماران فلان دارو را مصرف کنند. این مساله باعث شده دوباره ناصرخسرو و بازار سیاه دارو شلوغ شده و دارویی که سه عدد آن مثلا 3 میلیون تومان بود، حالا به قیمت ۲۰ تا ۴۰ میلیون تومان در این بازار فروخته می‌شود.

وی گفت: هنوز هیج دارو و درمان اختصاصی برای کووید۱۹ وجود ندارد. حتی رمدسیویر هم به عنوان داروی اثربخش بر کووید۱۹ تایید نشده است. یکی از داروهایی که به قیمت گزاف و بی حساب و کتاب در ناصرخسرو فروخته می شود، رمدسیویر است. این دارو در ایران هم تولید می شود و در صورت نیاز بیماران در بیمارستان با امضای متخصص عفونی برای بیمار تامین می شود. پوکه های این داروی تزریقی را هم مثل پوکه داروهای مخدر می گیرند که به بازار سیاه نرود.

عضو ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: داروی رمدسیویری که اکنون در بازار سیاه است، اگر از تولیدات کارخانه های داخلی است باید معلوم شود که از کجا به بازار سیاه می آید و اگر هم از کشورهای دیگر است که واقعا فاجعه است و معلوم نیست از کجا می آورند. رمدسیویر ایرانی که اکنون در ایران در دو کارخانه تولید می شوند، کیفیت خوبی هم دارند طبق مقررات باید فقط در بیمارستان توزیع شوند، بنابراین باید معلوم شود، داروی رمدسیویری که اکنون در ناصرخسرو هست از کجا می آید.

وی تاکید کرد: وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو باید بر توزیع این دارو و داروهای دیگری که در بازار آزاد توزیع می شوند، بیشتر نظارت کند.

محرز افزود: نکته دیگر درباره داروی گیاهی که می گویند در کرمانشاه ساخته اند و گفته اند کووید۱۹ را در درمان می کند. معلوم نیست این دارو چیست و از کجا تاییدیه گرفته است. این موضوع هنوز در کمیته کشوری درمان ستاد ملی کرونا اصلا مطرح نشده و چطور ممکن است سازمان غذا و دارو به دارویی که هنوز در کمیته علمی کرونا تایید نشده، مجوز بدهد؟ این کارها مردم را سردرگم می کند و مردم میلیون‌ها تومان برای دارویی پول می دهند که اصلا معلوم نیست، چیست و هنوز تایید نشده است.

عضو ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: یکسری داروهای گیاهی یا با پایه گیاهی در دنیا تولید می شوند که خیلی هم خوب و اثربخش هستند اما با حساب و کتاب و تاییدیه های علمی تولید می شوند. تولید این داروها سالها طول می کشد و مدتها طول می کشد که تاییدیه بگیرند و باید مراحل کارآزمایی بالینی دقیق داشته باشند. این همه وزارت بهداشت برای درمان کرونا پروتکل نوشته اما مراکز درمانی کارهایی انجام می شود که واقعا مردم سردرگم می شوند.

محرز درباره تولید واکسن کرونا نیز گفت: تولید واکسن کووید۱۹ در آمریکا یک پیشرفت مهم است تاثیر واکسن شرکت فایزر که با همکاری شرکت آلمانی بیو ان تک ساخته می شود از این نظر مهم است که مانند واکسن ایدز که در دنیا به دنبال ساخت آن هستند، یک نوع واکسن RNA است. عمکرد موفق این واکسن می تواند امیدهایی برای تولید واکسن ایدز هم به وجود آورد. در واقع اگر این واکسن کرونا موفق عمل کند برای همه ویروس های مشابه که واکسن ندارند می توان واکسن ساخت.

وی ادامه داد: واکسن کرونا دانشگاه آکسفورد و واکسن کرونا شرکت مدرنای آمریکا هم تولید شده و همه اینها وارد مرحله تایید سازمان بهداشت جهانی شده اند و اگر سازمان بهداشت جهانی تایید کند، اعلام کرده اند که از ابتدای سال جدید میلادی وارد بازار می شود.

عضو ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: همه نگران این هستیم که واکسن تولیدی کرونا زمان اثربخشی مناسبی داشته باشد و انتظار داریم واکسن کرونایی که تایید می شود حداقل به اندازه واکسن آنفلوآنزا یکسال ایمنی بدهد و هر سال یک بار تکرار شود، اگر این طور باشد یک پیشرفت بزرگ و واکسن بسیار موثر است اما اگر قرار باشد هر دو یا سه ماه یک بار تکرار شود، خیلی ارزش ندارد.

کد خبر 567150

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناشناس IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
    0 0
    مردم استغفار کنن قربانی کنید حلال طلبی کنید سیستم ایمنی بدن انسانها قوی بشه والا مردم تو خونه هم کرونا میگیرن