دوشنبه ۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۵
۰ نفر

پایه و اساس کار خیر و تشکیل خیریه‌ها در فرهنگ ما، سنت حسنه‌­ای است که ریشه در باورهای دینی و سبک زندگی اهل‌بیت عصمت(ع) دارد و به ما به یادگار رسیده است.

دوم

حجت نظری/ عضو شورای اسلامی شهر  تهران

باید قدردان این نعمت باشیم و اهمیت و ضرورت آن­ را بشناسیم و بدانیم زمانی این امور به کمال می‌­رسد که در انجام آن برنامه‌ریزی دقیق و حساب‌­شده‌ای کرده باشیم. بی­ تردید نمی­‌توان منکر نقش حیاتی خیریه‌­ها و گروه‌های مردم‌نهاد در دنیای کنونی بود. چون این مراکز از دل جامعه بیرون آمده‌اند و در نتیجه درک بهتری نسبت به نیازها و مشکلات مردم دارند. به‌ویژه پس از پیروزی انقلاب اسلامی که تشکیل خیریه­‌ها در ایران رواج بیشتری پیدا کرد و شاهد تلاش و تأثیر آنها در ترمیم‌لایه­‌های آسیب ­دیده جامعه بودیم. بنابراین، شکی نیست که خیریه­‌ها می­‌توانند چهره زیباتری برای شهر و زندگی مردم ترسیم کنند و بازوی توانمندی در حل مشکلات جامعه باشند.
به‌ویژه در شرایط کنونی که «کرونا» سبب بروز آسیب‌های زیادی به مردم شده است و در این میان، شهروندان غرب پایتخت به‌ویژه در برخی مناطق کم برخوردار از این آسیب‌ها در امان نبوده‌اند. برای تحقق این امر و بالفعل شدن پتانسیل بالای این مراکز باید قدم‌­های جدی در زمینه فرهنگ‌­سازی، تخصصی‌کردن و جهت‌دهی آنها برداشته شود.
در این میان، رسانه‌­ها ابزار قدرتمندی برای رسیدن به این مهم و انتقال فرهنگ نوع‌­دوستی، تعاون، همیاری و افزایش سطح مشارکت مردم هستند. هم­چنین دولت علاوه بر تسهیلگری در امور اداری خیریه‌ها، می‌تواند نقش حمایتی داشته باشند و با برنامه‌ریزی و آگاهی‌بخشی، خیّران را از اولویت‌­بندی نیازهای جامعه مطلع کنند و به حرکت آنها جهت دهند، تا خیریه‌­ها بتوانند با دید روشن و متناسب با نیازهای اساسی جامعه قدم بردارند و سبب رشد و تعالی بیشتر شهر تهران شوند.
البته اکنون شاید نبود چهارچوب مشخص برای فعالیت­ مؤسسه­‌های خیریه سبب شده آن‌گونه که باید و شاید تأثیر نقش مثبت آنها در حل مشکلات جامعه به وضوح دیده نشود وگاه نبود هماهنگی لازم مانع تمرکز منابع و امکانات این مراکز در مسیر شناسایی و رفع بهتر نیازها و اولویت‌های جامعه شده باشد.
 اما باید به کار خیر و فعالیت خیریه‌ها بهای بیشتری داد و باور داشت که این مراکز در صورت تخصصی شدن و جهت‌دهی مناسب می‌توانند کارهای بزرگی برای توسعه و پیشرفت کشور و کاهش فقر مادی و معنوی در جامعه انجام دهند. تنها کافی است با بسترسازی مناسب برای‌ ترویج و ظرفیت‌سازی، شرایط رشد کیفی و هم‌افزایی آنها را فراهم ‌آوریم.

کد خبر 566899

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha