دبیر کمیته امنیتی و اجتماعی ستاد ملی مبارزه با کرونا با ارائه توضیحاتی درباره تردد برخی خودروها از ساعت ۲۱ تا ۴ صبح در شهرهای قرمز گفت: براساس تحقیقات بین‌المللی که صورت گرفته است، دورهمی‌ها رتبه اول را در شیوع بیماری کرونا دارند.

کرونا تبریز

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایلنا، حسین قاسمی دبیر کمیته امنیتی و اجتماعی ستاد ملی مبارزه با کرونا با اشاره به طرح محدودیت‌های ویژه کرونا که اجرای آن از امروز اول آذرماه آغاز شده است، درباره فعالیت بازار گفت: مشاغل در ۴ گروه تقسیم شده است. این تقسیم‌بندی از فروردین ماه و از زمانی که قرار بود فاصله‌گذاری اجتماعی در کشور اجرا شود، صورت گرفته است. 

وی ادامه داد: ما حدود ۳ میلیون واحد صنفی داریم که حدود ۷۰۰ هزار واحد صنفی در مشاغل گروه یک تعریف می‌شوند و مابقی در گروه‌های ۲، ۳و ۴ قرار دارند. براساس این گروه‌بندی‌ها اطلاع‌رسانی‌ها صورت گرفته و مشخص شده است که چه مشاغلی در دسته مشاغل گروه یک و چه مشاغلی در گروه‌های ۲، ۳و ۴ قرار دارند و برهمین اساس نیز محدودیت‌ها و فعالیت‌ها انجام می‌شود و باید به این جداول مراجعه شود و با توجه به وضعیت شهر محدودیت‌ها و فعالیت‌ها اعمال شود. 

دبیر کمیته امنیتی و اجتماعی ستاد ملی مبارزه با کرونا در پاسخ به این سوال که آیا در این دو هفته با افرادی که مراسم ختم یا مراسم عروسی برگزار می‌کنند برخورد می‌شود، گفت: این موضوع بیشتر از آنکه نیازمند اقدامات سلبی باشد، نیازمند فرهنگ‌سازی و تغییر سبک زندگی مردم است. 

قاسمی با اشاره به گزارش‌های بین‌المللی درخصوص تاثیر دورهمی‌های خانوادگی بر شیوع بیماری کرونا خاطرنشان کرد: مردم باید بدانند که براساس تحقیقات بین‌المللی که صورت گرفته است، دورهمی‌ها رتبه اول را در شیوع بیماری کرونا دارند. در دورهمی‌ها افرادی که در کنار هم جمع می‌شوند باتوجه به اینکه نمی‌دانند که مبتلا هستند یا خیر، در یک جمع خانوادگی در کنار هم جمع شده و باعث شیوع بیماری می‌شوند. حتی نمونه‌هایی از ابتلاهای خانوادگی را داشتیم که باعث مرگ افراد شده است. 

وی خاطرنشان کرد: مردم توجه داشته باشند که جان افراد بسیار مهمتر از آن است که بخواهند در این اوضاع کرونایی مراسم ختم یا عروسی برگزار کنند. بنابراین آن چیزی که باید مورد توجه قرار گیرد، فرهنگ‌سازی از طریق رسانه‌ها است. همچنین باید مصادیقی که در این زمینه داشته‌ایم نیز ارائه شود. متاسفانه در حال حاضر الگوی ابتلا در کشور ما براساس همین دورهمی‌های خانوادگی شکل می‌گیرد.

دبیر کمیته امنیتی و اجتماعی ستاد ملی مبارزه با کرونا ادامه داد: باید این موضوع از خود مردم شروع شود و رعایت کنند و خواهش ما این است که در این بخش همکاری لازم را داشته باشند و خودشان به عنوان آمران به معروف و ناهیان از منکر در حوزه کرونا این دورهمی‌های خانوادگی و مهمانی‌ها را رعایت کنند. 

قاسمی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره تردد اتباع از مرزهای کشور گفت: موضوع کنترل ورود اتباع به کشور از همان اوایل شروع کرونا براساس مصوباتی که همان ستاد ملی اعلام کرده بود و همچنین مصوبات سایر دستگاه‌ها انجام شده، نظارت‌ها بیشتر شده است و به جز موارد اضطرار و ضروری اتباع به کشور وارد نمی‌شوند. چراکه ویزا برای آن‌ها صادر نمی‌شود. همچنین نظارت‌ها بیشتر شده است که از مبادی غیرمجاز هم ترددها انجام نشود و با همکاری نیروی انتظامی، سپاه و سایر دستگاه‌ها، این امر محقق شده است. 

وی درباره تمدید مهلت اقامت اتباعی که در کشور حضور دارند نیز گفت: اتباعی که در کشور حضور دارند، یا براساس ویزایی که برای آن‌ها صادر شده است یا براساس کارت اقامتی که دارند در کشور هستند.اگر مجوزهای قانونی و مدارک آن‌ها تکمیل باشد، می‌توانند به پلیس مهاجرت ناجا مراجعه و نسبت به تمدید روادید خود اقدام کنند. همچنین اگر کارت اقامت دارند، می‌توانند توسط ادارات کل اتباع و مهاجرین وزارت کشور آن را تمدید کنند و مشکلی برای حضور در کشور ندارند، اما اگر به صورت غیرقانونی در کشور حضور داشته باشند، این افراد از کشور طرد می‌شوند.

او همچنین درباره فعالیت برخی از مشاغل در ساعت ممنوعیت تردد درون‌شهری از ساعت ۲۱ تا ۴ صبح توضیح داد و گفت: این محدودیت صرفا در شهرهای قرمز اجرا می‌شود. 

دبیر کمیته امنیتی و اجتماعی ستاد ملی مبارزه با کرونا خاطرنشان کرد: برابر آن چیزی که در طرح پیش‌بینی شده است، فرمانداری‌ها نسبت به احصاء مشاغلی که باید در این ساعات فعالیت داشته باشند، اقدام می‌کنند و موارد را به پلیس راهنمایی و رانندگی شهرستان و استان اعلام می‌کنند تا از جریمه این دسته از مشاغل خودداری شود.

کد خبر 566714

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha