یک جمعیت‌شناس با استناد به سرشماری سال ۹۵ گفت که حدود ۶ میلیون نفر از جمعیت مردان بالای ۲۰ سال کشورمان مجرد هستند.

جوانان - جمعیت

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، شهلا کاظمی‌پور جمعیت‌شناس در روز جهانی مردان (۱۹ نوامبر) با اشاره به آمار سرشماری سال ۹۵ در کشور اظهار کرد: از میان ۳۳ میلیون و ۵۰۰ هزار مرد ۱۰ ساله به بالا که معادل ۸۲ درصد از جمعیت کل مردان است، حدود ۶۳ درصد معادل با ۲۱ میلیون نفر از مردان دارای همسر، حدود یک درصد بدون همسر بر اثر فوت، حدود ۱.۲ درصد بدون همسر بر اثر طلاق و حدود ۳۴ درصد معادل با ۱۱ میلیون نفر از مردان هرگز ازدواج نکرده و مجرد هستند.

وی افزود: همچنین مطابق آمار سال ۹۸، میانگین سن ازدواج مردان ۲۹.۷ سال سن است که این رقم برای ازدواج‌های بار اول ۲۷.۶ سال سن است. میانگین سن طلاق مردان نیز ۳۷.۲ سال سن است.

کاظمی‌پور گفت: از حدود ۸۰ میلیون جمعیت ایران در سال ۹۵، حدود ۴۰ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر مرد بوده‌اند که حدود ۳۶ میلیون نفر معادل با ۹۰ درصد این جمعیت را مردان شش‌ساله به بالا و حدود ۱۰ درصد را مردان زیر شش سال تشکیل می‌دهند. 

  • آماری از مردان بی‌سواد

این جمعیت‌شناس گفت: از جمعیت مردان شش ساله به بالا، حدود ۳۳ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر معادل با ۹۱ درصد مردان، با سواد و حدود ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر معادل با ۹ درصد مردان بی‌سواد هستند، بنابراین می‌توان گفت جمعیت مردان بی‌سواد نسبت به گذشته کاهش داشته است اما این رقم از کاهش بی‌سوادی در برابر فعالیت چهل ساله نهضت سواد آموزی رقم ناچیزی است.

به گفته کاظمی‌پور، ۲۸ درصد از مردان شش سال به بالا در حال تحصیل هستند که از این میان ۴۲ درصد در مقطع ابتدایی، ۱۷ درصد در مقطع راهنمایی، ۱۱ درصد در مقطع دبیرستان، ۶ درصد در مقطع پیش دانشگاهی و ۲۲ درصد در آموزش عالی در حال تحصیل هستند. همچنین ۲۵ درصد از محصلین آموزش عالی در مقطع کاردانی، ۵۱ درصد در مقطع کارشناسی، ۲۰ درصد در مقطع کارشناسی ارشد و ۳.۸ درصد در مقطع دکترا در حال تحصیل‌اند.

  • ۲ درصد از مردها تحصیلات دکترا دارند

این جمعیت شناس ادامه داد: مطابق با آمار سال ۹۵، حدود ۷۲ درصد از مردان شش ساله به بالا تحصیل نمی‌کنند که از این میان ۲۱ درصد دارای تحصیلات ابتدایی، ۲۰ درصد دارای تحصیلات راهنمایی، ۹ درصد دارای تحصیلات متوسطه، ۲۷ درصد دارای تحصیلات پیش‌دانشگاهی و ۲۱ درصد دارای تحصیلات عالی هستند. از سوی دیگر می‌توان گفت بالغ بر ۵۰ درصد از مردان باسواد به نوعی کم سواد و دارای تحصیلات زیر دیپلم هستند. 
به گفته وی، از میان ۲۱ درصد مردان دارای تحصیلات عالی، حدود ۲۷ درصد دارای مدرک کاردانی، ۵۶ درصد دارای مدرک کارشناسی، ۱۵ درصد دارای مدرک کارشناسی ارشد و ۲ درصد معادل با ۱۰۵ هزار و ۸۵۰ نفر دارای مدرک دکترا هستند. 

  • وجود ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار مرد بی‌کار در کشور

کاظمی‌پور درباره جمعیت مردان بیکار کشور هم گفت: مطابق آمار سال ۹۵، حدود ۶۴ درصد از مردان ۱۰ ساله به بالا معادل با ۲۱ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از نظر اقتصادی فعال هستند که از این میان ۸۹ درصد معادل با ۱۹ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر شاغل و ۱۱ درصد معادل با ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر بی‌کارِ در جستجوی کار هستند.

وی افزود: همچنین از میان مردان شاغل ۱۸ درصد در بخش کشاورزی، ۳۳ درصد در بخش صنعت و ۴۹ درصد در بخش خدمات مشغول به کار هستند و به طور کلی ۸۷ درصد در بخش خصوصی و ۱۳ درصد در بخش دولتی مشغول به کاراند.

این جمعیت‌شناس گفت: می‌توان گفت اشتغال در بخش خدمات در ایران بسیار متورم است. همانطور که در ایام شیوع کرونا نیز شاهد آن بودیم که اکثر افرادی که شغل خود را از دست دادند، در بخش خدمات مشغول به کار بودند.

به گفته وی ۳۶ درصد از مردان ۱۰ ساله به بالا معادل ۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از نظر اقتصادی غیرفعال هستند که از این میان ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر محصل، ۱۳۶ هزار نفر خانه‌دار، ۲ میلیون و ۸۸۹ هزار نفر دارای درآمد بدون کار و ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جزو سایرین هستند. 

کد خبر 566274

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار جامعه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha