گروه اقتصادی: در حالی که مناقشه دولت و بانک مرکزی درباره نرخ سود بانکی مدتی است بلاتکلیف و مسکوت مانده

شعب بانک‌های دولتی، پرداخت وام‌های خرد و ضروری همچون وام خرید خودرو و خرید کالا را متوقف کرده‌اند. متقاضیانی که این روزها برای دریافت یک وام ضروری چند میلیون تومانی به شعب بانک‌های دولتی مراجعه می‌کنند، با این پاسخ مواجه می‌شوند که فعلاً بانک‌ وام نمی‌دهد.

نهادهای مسئول، توان و زمان خود را در مناقشه بر سر کاهش نرخ سود می‌‌گذارند و کسی پاسخگوی شهروندان نیست.

در حالی که معاون اول رئیس‌جمهوری چندی پیش مصوبه کاهش نرخ سود عقود مبادله‌ای در بخش‌های صنعت، مسکن و کشاورزی به 10 درصد را ابلاغ کرد، بانک مرکزی با اعتراض به تغییرات اعمال شده در بسته سیاستی-نظارتی خویش در کمیسیون اقتصادی دولت خصوصاً واگذاری مسئولیت تصویب طرح‌های متقاضی دریافت وام از هیأت‌مدیره بانک‌ها به کارگروه‌های اشتغال و مسکن استانی، خواستار اصلاح این تغییرات شد.

از آن زمان تاکنون بلاتکلیفی مردم و شبکه بانکی ادامه دارد و متأسفانه، مردم بیشترین زیان را از این چالش دیده‌اند و مدت‌هاست بانک‌ها از پرداخت وام به مردم خودداری می‌کنند و شهروندان را در حسرت روزهایی گذاشته‌اند که بدون دغدغه از بانک‌ها وام می‌گرفتند هرچند با سود چند درصد بالاتر.

روز گذشته خبرنگار ما که برای بررسی سرنوشت کاهش نرخ سود بانکی در سال 87 به 10 درصد به شعب برخی بانک‌های دولتی مراجعه کرده بود با واقعیت مهم‌تری مواجه شد: خودداری بانک‌های دولتی از پرداخت هرگونه وام‌های ضروری و خرد.

در حالی که از ابتدای امسال شعب مختلف بانک‌های دولتی به بهانه عدم‌تعیین تکلیف نرخ سود بانکی (که به‌علت اختلاف‌نظر مسئولان اقتصادی دولت و بانک مرکزی هنوز هم سرنوشت آن مبهم است) از پرداخت وام‌های مختلف خودداری می‌کردند، هم‌اکنون با وجود تعیین تکلیف نرخ سود بخش‌های بازرگانی و خدمات، متقاضیان تسهیلات این بخش‌ها هنوز هم با پاسخ منفی بانک‌ها مواجه می‌شوند.

براساس مصوبه کمیسیون اقتصادی دولت که مورد موافقت بانک مرکزی هم قرار گرفته، نرخ سود عقود مبادله‌ای در بخش‌های بازرگانی و خدمات در سال‌جاری نسبت به سال گذشته تغییر نکرده و همان 12درصد باقی مانده است.

این در حالی است که مراجعه خبرنگار ما به شعب بانک‌های دولتی نشان داد که بانک‌ها اساساً پرداخت وام‌های خرید خودرو و کالا را -که سرنوشت سود آنها تعیین شده و همان 12درصد باقی مانده - متوقف کرده‌اند.

یک شهروند دیگر در شعبه بانک ملت در میدان آرژانتین نیز که با همین مشکل البته برای دریافت وام 2 میلیون تومانی خرید کالا مواجه شده در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار داشت: از 3 ماه گذشته که درخواست وام خرید کالا دادم به بهانه عدم‌ابلاغ نرخ سود، بانک از پرداخت وام به من خودداری کرده، این در حالی است که شنیده‌ام نرخ سود اینگونه وام‌ها ابلاغ شده و این بهانه مسئولان شعب پذیرفتنی نیست.

بررسی خبرنگار همشهری نشان می‌دهد شعب اکثر بانک‌های دولتی به افرادی که از قبل عید هم برای دریافت وام‌های خرد در شعب سپرده‌گذاری کرده‌اند وام نمی‌دهند.

در حالی که برخی مسئولان بانکی علت کاهش اعطای تسهیلات را افزایش مطالبات معوقه عنوان می‌کنند، اما این توجیه نیز شامل وام‌های خرد همچون وام خرید کالا و خودرو که پرداخت آنها منوط به معرفی 2ضامن معتبر است نمی‌شود و این استدلال قابل‌قبول نیست و مطالبات معوقه بانک‌ها مربوط به وام‌های میلیاردی شرکت‌های غول‌پیکر است.

درد دل یک شهروند

یک شهروند در شعبه بانک ملی در خیابان بخارست به خبرنگار ما گفت: از سال گذشته برای دریافت وام خرید خودرو در این شعبه حساب باز کردم. از بعد از عید به من گفتند که چون هنوز نرخ سود بانکی ابلاغ نشده، فعلاً وام پرداخت نمی‌شود و امروز که دوباره مراجعه کردم متأسفانه به من می‌گویند که چون بودجه ندارند، اصلاً وام خودرو پرداخت نمی‌کنند.

کد خبر 56625

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز