یکشنبه ۶ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۸:۲۲
۰ نفر

گروه اقتصادی: رئیس‌کل بانک مرکزیدر نشستی مطبوعاتی با تشریح جزئیات بسته سیاستی- نظارتی شبکه بانکی در سال 87، اعلام کرد:

بانک‌ها در سال‌جاری در اعطای تسهیلات، حفظ اشتغال موجود واحدهای تولیدی را بر ایجاد اشتغال جدید، در اولویت قرار خواهند داد.

طهماسب مظاهری درخصوص نرخ سود عقود مبادله‌ای نیز گفت: تا زمانی که بحث تورم سال‌جاری را در دولت قطعی کنیم، نرخ سود در سطح 12درصد باقی خواهد ماند.

وی نحوه تامین یارانه 2درصدی دولت برای بخش‌های کشاورزی و بنگاه‌های زودبازده را از محل ردیف بودجه وجوه  اداره شده و کمک‌های فنی و اعتباری در قالب قانون بودجه سالانه عنوان کرد.

وی سهم عقود مبادله‌ای از کل تسهیلات اعطایی در سال 86 را 35درصد اعلام کرد و درباره کاهش صفرها از پول ملی نیز گفت:‌ این مسئله حداقل به یک سال و نیم کار کارشناسی نیاز دارد.

رئیس‌کل بانک مرکزی درخصوص مباحث مطرح شده درخصوص کاهش نرخ ارز نیز گفت: نرخ ارز هم‌اکنون در تعادل و ثبات به سر می‌برد و نباید این ثبات را به هم زد.

وی تاثیر موج اول تورم وارداتی در سال گذشته را 14واحددرصد اعلام کرد و افزود: به عبارت دیگر از تورم 18درصدی سال گذشته بین 5/2 تا 3درصد آن حاصل تورم وارداتی بوده است.

3قفله کردن مورد حمایت شخص رئیس‌جمهوری بود

وی درباره سیاست 3قفله کردن خزانه بانک مرکزی که از اواسط سال گذشته اجرا شد نیز گفت: بانک مرکزی سعی کرد مانع برداشت بی‌رویه بانک‌ها از خزانه شود اما کاملاً این روند را قطع نکرد؛

به‌طوری که برداشت بانک‌ها از بانک مرکزی که در شهریورماه سال گذشته 6200 میلیارد تومان بود در پایان سال86  به 8800 میلیارد تومان و در اردیبهشت‌ماه به 11 هزار میلیارد تومان افزایش یافت.

مظاهری با بیان اینکه بانک مرکزی از اردیبهشت‌ماه تاکنون حجم برداشت بانک‌ها را در سطح 11 هزار میلیارد تومان کنترل کرده، افزود: اگر سیاست 3قفله کردن خزانه بانک مرکزی که با حمایت شخص رئیس‌جمهوری اجرا شد، اتخاذ نمی‌شد حجم برداشت‌ها اکنون به بالای 30 هزار میلیارد تومان رسیده بود که دیگر از دست بانک مرکزی و دولت برای مهار اثرات تورمی آن، کاری برنمی‌آمد.

لایحه افزایش سرمایه بانک‌ها؛ هفته آینده

رئیس‌کل بانک مرکزی در ارتباط با لایحه مطرح در دولت برای افزایش 15 هزار میلیارد تومانی سرمایه بانک‌های دولتی و بازپرداخت بدهی دولت به آنها نیز اظهار داشت: این لایحه هفته آینده تقدیم مجلس می‌شود که 6 هزار میلیارد تومان آن بابت بازپرداخت بدهی دولت به بانک‌ها و مابقی جهت افزایش سرمایه بانک‌هاست.

وی افزود: درصورت تصویب این لایحه، توان وام‌دهی شبکه بانکی کشور بدون ایجاد تورم، افزایش خواهد یافت.

جمع شدن چک‌پول‌ها پس از چاپ اسکناس درشت

رئیس‌کل بانک مرکزی در ادامه نشست خود با خبرنگاران، با اشاره به اینکه از 25 مردادماه فروش ایران‌چک‌های غیربانک مرکزی توسط شبکه بانکی، متوقف خواهد شد، گفت: با این وجود، چک‌پول‌ها و ایران‌چک‌هایی که هم‌اکنون دست مردم است تا پایان اعتبار مندرج در روی آنها، همچنان اعتبار خواهد داشت و مردم از این بابت نگران نباشند، نکته آن است که از 25 مردادماه دیگر در شعب بانک‌ها چک‌پول‌های غیربانک مرکزی عرضه نخواهد شد.

مظاهری همچنین نوید داد که در آینده با انتشار اسکناس‌های درشت، ایران‌چک‌ها کلاً جمع خواهند شد.

کد خبر 59228

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز