مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۷
۰ نفر

دستگاه لیزر موهای زائد شامل چهار سیستم متداول لیزر برای از بین بردن موهای زائد است. از جمله ی سیستم های لیزر می توان به الکساندرایت (Alexandrite)، دایود (Diode)، اندیاگ (Nd: YAG) و روبی (Ruby) اشاره داشت. IPL نیز اگر چه لیزر نیست، اما به همین منظور به کار گرفته می شود.

لیز موهای زائد

اما از میان این ها، بهترین دستگاه لیزر موهای زائد کدام است؟

این بررسی اجمالی به منظور ایجاد شفافیت در مورد هر نوع لیزر بر اساس نوع پوست و مو آورده شده است. اگرچه این لیست به هیچ وجه جامع نیست، اما امیدواریم بتواند به خوانندگان در تصمیم گیری آگاهانه درباره انتخاب بهترین دستگاه لیزر موهای زائد کمک کند.

لیزر الکساندرایت

لیزر الکساندرایت سرعت تکرار بالاتری نسبت به لیزرهای دیگر و افزایش اندازه ناحیه درمانی دارد، بنابراین می توان گفت بهترین دستگاه لیزر موهای زائد برای پوشش سریع مناطق بزرگی از پوست است. عمق نفوذ الکساندرایت، بسیار خوب است (نور، ملانین موجود در اپیدرم را دور می زند و هدف اصلی آن ماده سیاه فولیکول مو است) و این لیزر یکی از سریع ترین و موثرترین روش های موجود لیزر موهای زائد است که به تعداد جلسات​​ درمانی کمتری نیاز دارد.

علاوه بر این، ثابت شده است که در رفع موهای نازک تر نسبت به سایر لیزرها بسیار موثرتر است. دستگاه لیزر الکساندرایت، گزینه ای مناسب برای موهای زبر است. نقطه ضعف این لیزر، سرعت نفوذ سریع آن است که می تواند باعث شود در هنگام لیزر مقدار کمی درد، احساس شود.

طول موج این نوع لیزر کمی بیشتر از نمونه های دیگر است (البته نه به اندازه Nd: YAG) و باعث می شود در طیف وسیعی از رنگ پوست، قابل استفاده باشد. علیرغم طول موج بالای آن، به دلیل جذب زیاد ملانین، هنوز خطر تغییر رنگدانه روی پوست تیره وجود دارد، بنابراین بهترین استفاده در انواع پوست I تا III است. اگرچه می توان آن را تا نوع IV نیز استفاده کرد، اما درمان در انواع بالاتر پوست معمولاً کمتر موثر است.

توجه داشته باشید که در واقع “الکساندرایت” مکانیسم لیزر بوده و بر خلاف تصور عموم برند دستگاه نمی باشد. دستگاه های لیزر زیادی وجود دارند که طول موج الکساندرایت را تولید می کنند. یکی از بهترین دستگاه های طول موج الکساندرایت، دستگاه لیزر جنتل مکس پرو ساخت کمپانی کندلا است که بسیاری از بازیگران هالیوود از جمله کیم کارداشیان نیز از آن استفاده کرده اند.

 یکی از مزیت های مهم دستگاه کندلا، مجهز بودن آن به سیستم خنک کننده، جهت کاهش درد، سوزش و التهاب است. 

لیزر دایود

لیزر دایود یکی از لیزرهای جدید موجود در بازار است که طول موج های کوتاه تر و طولانی تری را از خود ساطع می کند. مانند الکساندرایت، از جذب کمتر ملانین و نفوذ زیاد عمق آن به فولیکول های مو برخوردار است و امکان درمان ایمن تری را فراهم می کند؛ زیرا لایه های بالایی پوست در برابر اشعه های لیزر محافظت می شوند. این امر لیزر دایود را برای انواع پوست های تیره، ایمن تر می کند، اگرچه هنوز هم برای استفاده در انواع پوست VI توصیه نمی شود؛ زیرا مطالعات طولانی مدت کافی برای ارائه مشخصات ایمنی دقیق این نوع پوست ها وجود ندارد.

دستگاه لیزر موهای زائد دایود نتایج ایمن و عالی را بر روی انواع پوست I تا IV ارائه می دهد، اما جدید بودن آن نشان می دهد که مطالعات کافی برای تعیین پیامدهای طولانی مدت وجود ندارد. طولانی ترین نتایج گزارش شده بیش از ۷۰ درصد کاهش مو در مناطق تحت درمان در طی یک دوره ۱۸ ماهه بوده است. دیود برای انواع پوست های نازک ​​تا متوسط ​​طراحی شده است و بیشترین اثر را روی موهای تیره و ضخیم دارد. توانایی آن در پوشش موثرتر مناطق بزرگتر، آن را به گزینه ای مناسب برای نواحی کمر و بیکینی تبدیل کرده است. روی موهای کم پشت و نازک تر اثر کمتری دارد و مانند همه ی لیزرها، روی موهای بلوند، قرمز یا خاکستری اصلاً خوب عمل نمی کند.

از نظر عوارض جانبی، حتی با سطوح نفوذ عمیق تر، هنوز هم خطر زخم وجود دارد. در بیشتر موارد، عوارض جانبی آن موقتی است. نفوذ لیزر با عمیق بیشتر نیز می تواند دردناک تر باشد. شیوع کهیر با لیزر دیود بیشتر از سایر لیزرها می باشد.

لیزر Nd: YAG  

لیزر اندیاگ جدیدترین نوع لیزر در بازار است که به طور خاص برای از بین بردن موثر و ایمن موهای انواع پوست های برنزه و تیره تولید شده است. این ماده برای استفاده در انواع پوست I  تا VI اثبات شده و در کاهش رشد مو در همه انواع پوست ها موثر است. به دلیل جدید بودن این نوع لیزر، هنوز مطالعات کارآمد طولانی مدت در دسترس نیست. با توجه به میزان نفوذ عمیق آن در مقایسه با سایر لیزرها، لیزر Nd: YAG می تواند اپیدرم رنگ تیره را دور زده و مستقیماً به سمت هموگلوبین موجود در فولیکول مو برود.

در حالی که خطر سوزش و زخم با دستگاه لیزر موهای زائد اندیاگ وجود دارد، این خطر در همه انواع پوست ها یکسان است. دلیل این امر آن است که در این دستگاه برخلاف بسیاری از لیزرهای دیگر، ملانین کروموفور اصلی مورد هدف نیست. یکی از مزایای لیزر Nd: YAG این است که می توان آن را با سرعت نفوذ کم عمق تر (۵۳۲ نانومتر) تنظیم کرد تا به موهای نازک تر نزدیک به سطح پوست حمله کند، اگرچه هنوز کارایی بالای آن اثبات نشده است.

لیزر روبی ( Ruby )

لیزر روبی به عنوان قدیمی ترین نوع دستگاه لیزر موهای زائد شناخته می شود. با توجه به میزان جذب بالای ملانین آن، توصیه نمی شود از لیزر روبی بر روی پوست تیره استفاده کنید زیرا باعث تغییر رنگ پوست و حتی ایجاد زخم می شود. این دستگاه، حاوی یک سیستم خنک کننده داخلی است که خطر سوزش و سایر عوارض جانبی را به حداقل می رساند. علاوه بر اثر خنک کنندگی، دو ثانیه تأخیر بین هر پالس لیزر، درمان با روبی را به یکی از کم دردترین لیزرها برای از بین بردن موهای زائد در بازار تبدیل می کند.

با این حال، نکات منفی آن شامل سرعت تکرار کندتر نسبت به انواع دیگر لیزرها، محدودیت استفاده از آن برای پوست های تیره و همچنین کوچک بودن ناحیه پروب برای درمان است. این بدان معنی است که بیشتر افراد برای دیدن نتایج طولانی مدت در مقایسه با برخی از انواع دیگر لیزرهای موجود، به تعداد جلسات بیشتری نیاز دارند.

IPL  نور شدید پالسی

در حالی که دستگاه لیزر از یک پرتوی نوری تک رنگ با یک طول موج تنظیم شده استفاده می کند، IPL یک نور با طیف غیر منسجم و گسترده را به سطح پوست اعمال می کند و ملانین را هدف قرار می دهد. IPL تمایل به پوشش سریع تر مناطق بزرگتر دارد، در حالی که لیزر رویکرد هدفمندتری دارد.

این دستگاه به عنوان ایمن ترین روش رفع موهای زائد در بازار در نظر گرفته شده، اما اثبات نشده است که به اندازه لیزر موثر باشد. IPL بر روی موهای تیره و انواع پوست I و II بهترین عملکرد را دارد. اگرچه برای استفاده در انواع پوست ها طراحی شده است، اما نتایج حاصل از آن در بیماران با انواع پوست بالاتر از II معمولاً کمتر از حد مطلوب بوده است. 

IPL معمولاً هزینه کمتری دارد و دردناک بودن آن نسبت به لیزر کمتر است، اما نتایج بیمار برای از بین بردن موهای زائد با IPL معمولاً به اندازه لیزر نیست.

و در پایان

حتما با پزشک درمورد نوع لیزر و پوست خود در جلسه ی مشاوره ی قبل از لیزر، مشورت کنید تا بهترین رویکرد برای از بین بردن موهای زائد برای شما ارائه شود. برای مشاوره در زمینه لیزر موهای زائد می توانید با کلینیک پوست و مو دکتر گیتا مجیدزاده از طریق لینک زیر در تماس باشید:

https://drmajidzadeh.com

کد خبر 566043

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بازار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha