شهردار منطقه ۶ تهران با تاکید بر ضرورت تدوین لایحه‌ای درباره ضوابط حاکم بر راه‌اندازی کافه‌کتاب‌ها، گفت: در این تهیه لایحه باید چگونگی تغییر کاربری، وضعیت عوارض و شرایطی که می‌خواهیم جهت حمایت از کافه‌کتاب‌ها در نظر بگیریم، صریح و روشن باشد.

ديدار شهردار منطقه 6 با صنف كتابفروش

به گزارش خبرنگار همشهری آنلاین، تورج فرهادی شهردار منطقه ۶ تهران همزمان با هفته کتاب و کتابخوانی، در بازدید از برخی کتابفروشی‌های سطح منطقه مرکزی تهران به بررسی درخواست‌هایی که صاحبان صنف کتابفروش از مدیریت شهری دارند، پرداخت و گفت: در شرایطی که با گرانی و بحران کاغذ روبرو هستیم و افزایش قیمت‌ها در حوزه تولید و چاپ محصولات فرهنگی از جمله کتاب، متاسفانه به مهجوریت این حوزه دامن زده است، همه نهادها و دستگاه‌ها از جمله مدیریت شهری باید کمک کنند تا کتاب از سبد خانوارها حذف نشود و صاحبان صنف کتابفروشی و اصناف وابسته به آن بتوانند سرپا بمانند و به جایگاه اصلی خود برگردند.

وی با بیان اینکه در دوره جاری مدیریت شهری، درک مشترکی بین شهرداری و کتابفروشی‌ها بوجود آمده است، گفت: باعث افتخار است که در شرایط کنونی افزایش قیمت‌ها در حوزه کاغذ و چاپ و ...، شاهد آغاز یک حرکت هستیم که طی آن صنوفی مانند غذاخوری‌ها و ... در راسته‌های معروف فرهنگی سطح منطقه ۶ تهران نسبت به تغییر کاربری فعالیت خود به کتابفروشی اقدام کرده‌اند.

شهردار منطقه ۶ تهران همچنین در دیدار با تعدادی از ناشران منطقه که در موسسه فرهنگی  انتشاراتی ققنوس برگزار شد، با تاکید بر تقویت راسته‌های کتابفروشی در خیابان‌های انقلاب، وصال شیرازی و کریمخان زند، در پاسخ به درخواست‌هایی درباره حمایت شهرداری از تغییر کاربری اماکن مسکونی جهت راه‌اندازی کافه کتاب، گفت: نگاه ما در مدیریت شهری کمک به فرهنگ کتابخوانی و حمایت از کتابفروشی‌هاست اما متاسفانه یک الگوی مشخص برای کاربری کافه‌کتاب‌ها وجود ندارد.

فرهادی با تاکید بر ضرورت تدوین لایحه‌ای درباره ضوابط حاکم بر راه‌اندازی کافه‌کتاب‌ها، گفت: در این تهیه لایحه باید چگونگی تغییر کاربری، وضعیت عوارض و شرایطی که می‌خواهیم جهت حمایت از کافه‌کتاب‌ها در نظر بگیریم، صریح و روشن باشد.

وی بازنگری طرح تفصیلی تهران را یکی از اولویت‌های سال ۱۴۰۰ دانست و افزود: در این به‌روزرسانی باید جاری ساختن حداقل عدالت را به سطح و کالبد شهر تهران در نظر بگیریم و خواسته‌های مردم و مشاغل بخصوص مشاغل فرهنگی را جبران کنیم. در دفترچه جدید طرح تفصیلی باید یک فصل برای ضوابط کتابفروشی‌ها و کافه‌کتاب‌ها دیده شود.

شهردار منطقه ۶ تهران همچنین برای تسهیل و روانسازی راه‌اندازی کافه‌کتاب‌ها و کتابفروشی‌ها در سطح منطقه ۶ تهران به عنوان قلب فرهنگی پایتخت، از تشکیل کارگروهی سه‌جانبه با حضور شهرداری تهران، اداره اماکن و نماینده صنف خبر داد و گفت: امیدواریم در این کارگروه بتوانیم به یک تفاهم سه‌جانبه که منشا شیوه‌نامه یا آیین‌نامه اجرایی کافه‌کتاب‌ها در منطقه شود، دست پیدا کنیم.

فرهادی در یک بازدید دیگر از کتابفروشی‌های سطح منطقه ۶ تهران، با تاکید بر محله‌محوری در شهر، بر تولید و انتشار ویژه‌نامه‌هایی با محوریت یکایک محله‌های سطح منطقه ۶ و توزیع آن در بین خانوارهای ساکن در محله‌ها تاکید کرد و گفت: تهران‌دوستی را می‌توان از محله‌دوستی شروع کرد و این حس از محله‌دوستی به دوست داشتن منطقه و شهر تعمیم پیدا کند؛ اگر به این نقطه برسیم خیلی از مشکلات و معضلات حل می‌شود، مدیریت شهر را ساده‌تر می‌کند و یک انسجام اجتماعی نیز ایجاد خواهد شد.

کد خبر 566020

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha