دوشنبه ۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۴
۰ نفر

وجود حداقل یک پژوهش‌سرا در مناطق آموزش و پرورش یا شهری که بالای ۳۰ هزار دانش‌آموز داشته باشد الزامی است.

پروفسور

ولی شکری/ مدیر پژوهش‌سرای زکریای رازی
 ناحیه یک شهرستان ری هم با ۱۴۰ مدرسه و ۴۰ هزار دانش‌آموز شرایط داشتن چنین پژوهش‌سرایی را کسب کرده بود، بنابراین این آزمایشگاه سال ۱۳۷۲ مورد بهره‌برداری دانش‌آموزان قرار گرفت. «ولی شکری» مدیر پژوهش‌سرای زکریای رازی با بیان این موضوع می‌گوید: «اینجا مانند یک دانشگاه دانش‌آموزی با انجمن‌های مختلف راه‌اندازی شده تا دانش‌آموزان شرایط انجام فعالیت‌های علمی، پژوهشی و خدماتی را داشته باشند.» دارا بودن بزرگ‌ترین آزمایشگاه دانش‌آموزی شهرستان‌های استان تهران، یک خانه خلاقیت برای بچه‌های بالای ۴ سال و ۱۰ انجمن فعال از ویژگی‌های عمده این پژوهش‌سراست که شکری با اشاره به آنها می‌گوید: «این انجمن‌ها در زمینه‌های علوم پایه، علوم فنی و... شکل گرفته و دانش‌آموزان مقاطع پیش‌دبستانی تا متوسطه به‌صورت اختصاصی از خدمات آن استفاده می‌کنند.»
اعضای غیرفعال پژوهش‌سرا ۳ هزار و ۱۰۰ نفر هستند که ممکن است فقط در کارگاه‌ها، کلاس‌ها یا بازدیدها حضور داشته باشند. اعضای فعال که مستمر رفت‌وآمد دارند حدود ۶۵۰ نفر هستند و پژوهشگران که صاحب پروژه‌های به ثمر نشسته هستند، براساس آخرین آمار ثبت شده حدود ۸۵ نفر هستند. شکری می‌گوید: «کل ماهیت کار اینجا به ۲ بخش‌ ترویجی و پژوهشی تقسیم می‌شود. بخش‌های پژوهشی با انجام پروژه‌های مختلف در مسابقات منطقه‌ای، استانی، جشنواره جوان و نوجوان خوارزمی و... شرکت داده می‌شوند.» او به افتخارات دانش‌آموزان این پژوهش‌سرا اشاره کرده و با بیان اینکه طرح‌ها و مقاله‌های دانش‌آموزان در همایش‌های ملی و بین‌المللی ارائه می‌شود، می‌گوید: «۳ نفر از ۶ دانش‌آموز استان تهران که سال گذشته به این جشنواره راه پیدا کرده‌اند اعضای پژوهش‌سرای زکریای رازی بوده‌اند. امسال هم ۸ دانش‌آموز داریم که پروژه‌های آنها ثبت اختراع شده و قرار است در رقابت‌های کشوری شرکت داده شوند.

انتشارمقاله‌های علمی دانش‌آموزان در مجله‌ها علمی و ترویجی رشد از دیگر موفقیت‌های اعضاست.» وی در پایان می‌گوید: «سال گذشته از بین ۲۷ پژوهش‌سرای استان تهران، پژوهش‌سرای زکریای رازی ناحیه یک شهرری مقام اول را کسب کرد و از بین ۷۵۰ پژوهش‌سرا به‌عنوان سومین پژوهش‌سرای برتر کشور انتخاب شد. این درحالی است که از آغاز تأسیس این پژوهش‌سرا ۶ بار مقام کشوری کسب کرده‌ایم.»

کد خبر 565793

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار زیر پوست شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha