سه‌شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۱
۰ نفر

متقاضیان مجتمع ۴۷۲ واحدی مسکن مهر چالوس که با گذشت حدود ۱۰ سال از آغاز عملیات اجرایی هنوز به بهره‌برداری نرسیده، خواستار توجه جدی مسئولان استان و شهرستان برای تکمیل این مجتمع شدند.

مسکن مهر چالوس

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، عملیات ساخت مجتمع ۴۷۲ واحدی مسکن در روستای فرج‌آباد بخش مرکزی از توابع دهستان کلارستاق شرقی چالوس آبان ۸۹ آغاز شد و قرار بود این واحدهای ۷۲ تا ۹۰ متری پس از دو سال تحویل شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد عملیات ساخت این مجتمع از ابتدا تاکنون در مسیر اجرا با مشکلاتی مانند خلف وعده پیمانکار و کم‌کاری متقاضیان در پرداخت اقساط پیش‌پرداخت روبه‌رو بوده است.

همچنین گرانی‌های یکباره مصالح ساختمانی، کمبود نقدینگی برای خرید انشعابات آب، برق، گاز و فاضلاب و نیز وقفه در اجرای طرح‌های زیر ساختی از دیگر مشکلات چندین‌ساله این پروژه است. طولانی شدن این طرح پس از سال‌ها به مرحله‌ای رسید که در ماه‌های اخیر شماری از متقاضیان با حضور در فرمانداری این شهر خواستار تعیین و تکلیف این مجتمع مسکونی از مسئولان دستگاه‌های ذیربط شهرستانی و استانی شدند.

سلب امتیاز نگرانی مازاد بر بلاتکلیفی متقاضیان

یکی از متقاضیان مجتمع مسکن مهر چالوس در خصوص وضعیت این پروژه گفت: تاکنون حدود ۱۰۵ میلیون تومان برای یک واحد مسکن مهر پرداخت کرده‌ام و به خاطر گرانی مصالح و پرداخت حق انشعاب فاضلاب، گاز و آب و برق درخواست حدود ۳۰ میلیون تا ۳۵ میلیون تومان دیگر هم شده است. طبق قراردادنامه بنا بود هر متقاضی حدود ۳۵ تا ۴۰ میلیون تومان وجه نقد پرداخت کند و حدود ۵۰ میلیون تومان نیز به صورت وام با سود چهاردرصد دریافت باشد که در مجموع با ۹۰ میلیون تومان هر واحد ساخته و آماده تحویل شود که متاسفانه این چنین نشد.

بهمن خرمی در خصوص فراهم نبودن زیرساخت‌های این مجتمع گفت: پیمانکار وقت پنج سال پیش وعده داده بود که امتیاز انشعاب برق، آب، گاز و برق را خریداری می‌کند و با محاسبه آن زمان حق امتیاز هر متقاضی بابت خریداری هر انشعابی حدود ۱۰۰ هزار تومان می‌شد درحالی که اکنون باید بابت هر انشعاب بیش از ۲ میلیون تومان بپردازد. به علت سهل‌انگاری و کم‌کاری پیمانکار قبلی در روند اجرای این طرح و روی کار آمدن پیمانکار جدید بیشتر متقاضیان برای افزایش آورده‌ها فراخوان شده‌اند و اعلام کرده‌اند هر متقاضی باید ۳۵ میلیون تومان دیگر نیز پرداخت کند تا بتوان این پروژه را به سرانجام رساند و در غیراینصورت متقاضی از گردونه خارج و افراد دیگری جایگزین آنها می‌شوند.

این متقاضی ادامه داد: این میان عده‌ای از متقاضیان با همه مشکلات معیشتی موفق به پرداخت اضافه مبلغ شدند و  شماری هم که دستشان خالی است، نگرانند تا مبادا امتیازشان سلب و کورسوی امید چندین‌ساله آن‌ها به یکباره بر باد برود و به ناامیدی تبدیل شود. قراردادهایی که میان متقاضیان و پیمانکار امضا شد یکطرفه بوده و اغلب متقاضیان نه مدرک آنچنانی در اختیار دارند و حتی نمی‌دانند واحدی که قرار است به آن‌ها تحویل داده شود در کدام بلوک قرار دارد. آنچه از روند ساخت این مجتمع مشاهده می‌شود فقط نمای بیرونی آن است که با سیمان سفید رنگ و لعاب زده‌اند درحالی که هنوز در و پنجره بیشتر واحدها نصب نشده و کارهای داخلی واحدها هم تا حدود زیادی انجام نشد. وی خواستار توجه بیشتر مسئولان شهرستانی و استانی برای تکمیل این مجتمع شده است.

یکی دیگر از از متقاضیان مسکن مهر چالوس در این باره گفت: در سال ۱۳۹۰ با توجه به داشتن شرائط لازم در پروژه مسکن مهر ثبت‌نام کردم و مبالغی نیز پرداخت نمودم و به امید آنکه تماسی از سوی مجری یا پیمانکار این طرح گرفته می‌شود منتظر ماندم منتها هیچ خبری نشد.

زهرا علمدار با اعلام اینکه سرپرست خانواده است و در کنار دیگر خواهرهای مجردش روزگار را سپری می‌کند، افزود : سال گذشته طی تماس تلفنی از سوی مجری این طرح به یکباره از من تقاضای ۱۱۰ میلیون تومان شد و با همه نداری‌ها و مشکلات حدود ۳۰ میلیون تومان تهیه نمودم اما مجری طرح با این میزان وجه موافقت نکرد و اسم من را  از فهرست خریداران مسکن مهر خارج کرد. با همه پی‌گیری‌های فراوان نزد مسئولان دست‌اندرکار از فرماندار چالوس گرفته تا نماینده وقت در مجلس شورای اسلامی و حتی مسئولان استانی متاسفانه کار به جایی نرسید و طی تحقیقات بیشتری که انجام دادم پی بردم که افراد غیربومی که از تمکن مالی بیشتری برخوردارند، جایگزین شده‌اند. اکنون با گرانی افسارگسیخته املاک در این شهرستان، هزینه‌های سنگین زندگی و ناتوانی در پرداخت اجاره‌بها روزگار را به سختی سپری می‌کنم و آن کورسوی امیدی که برای خانه‌دار شدن داشتیم نیز در حال خاموش شدن است.

طولانی شدن پروژه به خاطر کم‌کاری پیمانکار

رییس اداره راه و شهرسازی چالوس و نوشهر یکی از علت‌های نیمه‌تمام ماندن این طرح را کم‌کاری پیمانکار وقت اعلام کرد و گفت که سال‌ها پیمانکار پروژه را رها کرده بود و با پی‌گیری‌های فراوان از شهریور ماه امسال پیمانکار جدیدی روی کار آمد و کارها نیز شروع شد ضمن آنکه طبق پرونده‌ای که برای پیمانکار سابق تشکیل شده او باید علت این وقفه را قانونی پاسخ دهد.

مجتبی شهسواری مشکلات اداری در صدور مجوز انشعاب آب، برق، گاز و فاضلاب را از دیگر دلایل به سرانجام نرسیدن این طرح ذکر کرد و افزود: به خاطر اعتراضات پی‌درپی متقاضیان، نشست‌های متعدد در فرمانداری برگزار شد حتی استاندار مازندران نیز در شورای مسکن استان این موضوع را مطرح کرد و اکنون با تخصیص حدود هفت میلیارد تومان بابت حق انشعاب گاز، آب، برق و گاز با پیمانکار جدید قرار داد امضاء شد و به زودی انشعابات نیز تامین خواهد شد.

وی یکی از علت‌های جایگزینی برخی از افراد جدید به جای متقاضیان قبلی را نیز ناتوانی در پرداخت بموقع پیش‌پرداخت‌ها طبق اعلام وزارت راه و شهرسازی و دیگر مسئولان عنوان کرد و گفت: ناگزیر به خروج این افراد از فهرست شدیم و در نتیجه افراد واجد شرایط با تمکن مالی بهتر را جایگزین آن‌ها کردیم. به عنوان مثال وقتی در صورت حساب برخی متقاضیان بررسی شد پرداختی عده‌ای از آنان صفر و تعدادی هم حدود ۱۵ میلیون تومان بود. در حالی که بخش عمده عملیات ساخت پروژه باید از محل آورده‌های متقاضیان انجام می‌گرفت.

شهسواری در مورد اسامی متقاضیان جدید و محل سکونت آنان اظهار بی‌اطلاعی کرد. این طرح حدود ۸۵ تا ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و اکنون با توجه به آنکه شماری از متقاضیان تا حدودی سهم خودشان را پرداخت کردند بنابراین طبق وعده پیمانکار قرار است ۲۰۰ واحد مسکن مهر طی ۲ ماه آینده و بقیه هم تا پایان سال به متقاضیان برای سکونت تحویل داده شود.

اگر چه مسائل و مشکلات مسکن مهر درد مشترک اغلب متقاضیان در جای جای کشور به خاطر جانمایی نادرست و نیز فراهم نبودن زیرساخت‌ها و امکانات رفاهی، آموزشی، فرهنگی و خدماتی بوده است اما با توجه به برنامه‌ریزی دولت تدبیر در این سال‌ها بخش زیادی از این پروژه‌ها یا به اتمام رسیده با این حال برخی از پروژه‌های مسکن مهر نظیر این مجتمع ۴۷۲ واحد چالوس نیاز به توجه بیشتر مسئولان دارد تا هر چه زودتر به اتمام برسد.

کد خبر 565748

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha