«گامبی وزیر» (The Queen’s Gambit)، سریال جدید نتفلیکس بر اساس رمانی به همین نام از والتر تویس ساخته شده و درباره زنی است با استعداد بی‌نظیر در شطرنج که در دهه ۱۹۶۰ آمریکا همه قهرمانان شطرنج را شکست می‌دهد.

کوئینز گمبت

به گزارش همشهری آنلاین، الیزابت هارمن دختربچه ۸ ساله یتیمی است که پس از مرگ مادرش در یک حادثه رانندگی باید باقی عمر خود را در یتیم‌خانه‌ای مسیحی سپری کند. او در پرورشگاه به قرص آرامبخش معتاد می‌شود، چیزی که تا بزرگسالی همراهش می‌ماند. در زیرزمین، شطرنج را از سرایدار میانسال و کم‌حرف یتیم‌خانه یاد می‌گیرد و خیلی زود این بازی به اصلی‌ترین هدف و معنای زندگی‌اش تبدیل می‌شود.

ابتدا ما الیزابت هارمن را می‌بینیم که در هتلی در پاریس، با وضعیتی آشفته با صدای خدمتکار بیدار می‌شود و با عجله خود را برای یکی از حساس‌ترین بازی‌هایش برابر یکی از مهم‌ترین حریفان آماده می‌کند اما هارمن چطور به اینجا رسیده است؟ آنچه در ادامه می‌بینیم، بازگشتی است به گذشته، از روزی که الیزابت مادرش را از دست داد، راهی یتیم‌خانه شد و زمانی که هدفش را در صفحه چهارخانه شطرنج پیدا کرد. دختربچه یتیم، استعدادی چشمگیر از خود نشان داد و بعدها، زندگی‌اش را در شطرنج و غلبه بر بزرگ‌ترین قهرمانان جهان غرق کرد. آنچه در این داستان قابل توجه است، ورود الیزابت به جهانی است که آن زمان تقریبا در انحصار مردان بود و برای بسیاری از شطرنج‌بازان حرفه‌ای، باختن برابر دختری نوجوان، سنگین و گاه خجالت‌آور تلقی می‌شد.

آنیا تیلر-جوی (Anya Taylor-Joy) در نقش الیزابت هارمن

در کنار داستان بازی‌های شطرنج و تلاشی که الیزابت برای بردن برابر بهترین بازیکن‌های جهان دارد، ما در او تصویری از زنی پریشان می‌بینیم که مانند اندک صحنه‌هایی که در خاطراتش از مادرش دیده‌ایم، میلی غریب به نابود کردن و آسیب رساندن به خود دارد. او می‌ترسد گرفتار روی دیگر نبوغ، یعنی جنون شود و زندگی خود را تباه کند. در این میان، دوستانش در مقاطعی از زندگی سراغش می‌آیند و او را از غرق شدن در تکرار زندگی مادرش نجات می‌دهند.

داستان سریال «گامبی وزیر» در دوران جنگ سرد آمریکا و شوروی روایت می‌شود و بخش مهمی از زندگی حرفه‌ای الیزابت، در رقابت با قهرمانان و استادان بزرگ شطرنج اهل شوروی است. انجمن‌های مسیحی از او می‌خواهند علیه کمونیسم بیانیه بدهد و وزارت خارجه آمریکا او را در فضایی امنیتی همراهی می‌کند، با این وجود می‌بینیم شطرنج و زیبایی این بازی، فراتر از سیاست و جنسیت  و فارغ از مصلحت‌اندیشی‌ها، راه خود را می‌یابد.

این سریال که نام آن برگرفته از یکی از گشایش‌ها در بازی شطرنج یعنی کوئینز گمبت یا گامبی وزیر است، محصول جدید و پرطرفدار نتفلیکس است و اقتباسی از رمان والتر تِویس. نمونه‌ای دیگر اقتباس از آثار تویس، رمان‌نویس آمریکایی، فیلم «بیلیاردباز» است که سال ۱۹۶۱ رابرت روزن کارگردانی و پل نیومن در آن نقش‌آفرینی کرد. مینی‌سریال ۷ قسمتی «گامبی وزیر» می‌تواند برای خانه‌نشینی این روزها انتخابی سرگرم‌کننده باشد.

کد خبر 565336

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha