دوشنبه ۱۰ تیر ۱۳۸۷ - ۱۳:۳۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس جمهور سوسیالیست بولیوی در زورآزمایی با مخالفان راستگرایش شکست تازه‌ای را متحمل شد.

خبرگزاری سوئیس از لاپاز گزارش داد، در بخش چوکوئیساکا (Chuquisaca) واقع در جنوب شرقی بولیوی، ساوینا سوئلار (Savina Cuéllar)، نامزد سرخپوست به عنوان فرماندار انتخاب شد.

بر اساس نتایجی که تاکنون منتشر شده، وی در انتخاباتی که روز یکشنبه برگزار شد، ۵۵ درصد آرا را کسب کرده است. والتر والدا (Wálter Valda)، نامزد رقیب او که از حزب جنبش سوسیالیسم (MAS) اوو مورالس است، توانست ۴۰.۵ درصد آرا را از آن خود کند.

بدین ترتیب مورالس در مجموع ۹ بخش بولیوی هفت فرماندار مخالف دولت را در برابر خود شاهد است. فقط فرمانداران بخش‌های اوروئو (Oruro) و پوتوسی (Potosí) همچنان با او ارتباط تنگاتنگ دارند.

سوئلار در سال ۲۰۰۷ به جرگه مخالفان پیوست. او از دولت مرکزی خواسته است سوکر (Sucre)، بزرگ‌ترین شهر بخش چوکوئیساکا را به جای لاپاز به پایتختی بولیوی برگزیند، همانگونه که پس از استقلال این کشور از اسپانیا در سال ۱۸۲۵ میلادی این شهر پایتخت بولیوی بود.

دو هفته پیش در همه‌پرسی در بخش گازخیز تاریجا (Tarija) اکثریت مردم به افزایش خودمختاری این بخش از دولت مرکزی رای مثبت دادند. در چند مورد همه‌پرسی که پیش از آن هم در بخش‌های سانتا کروز، پاندو و بنی برگزار شده، آنها هم به خودمختاری و خودگردانی مالی خود رای داده‌اند.

کد خبر 56527

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز