گروه بین‌الملل: کاندولیزا رایس در حالی کره جنوبی را به مقصد چین ترک کرد که حضور او در سئول و حرف هایش نه تنها باعث آرام شدن مردم این کشور نشد بلکه ناآرامی‌های طولانی مدت علیه واردات گوشت را به یک تظاهرات ضدآمریکایی تمام عیار تبدیل کرد.

خبرگزاری فرانسه گزارش داد، در درگیری شدید نیروهای پلیس و تظاهر‌کنندگان حداقل ۲۰۰ نفر مجروح شدند.

نیروهای ضد‌شورش در تلاش خود برای متفرق کردن حدود ۱۵ هزار نفر از معترضین تلاش کردند از ماشین‌های آبپاش و باتوم استفاده کنند که این اقدام با پرتاب سنگ و استفاده از لوله‌های آهنی پاسخ داده شد.

سخنگوی پلیس سئول اعلام کرد حدود ۱۱۴ نفر از نیروهای پلیس در این درگیری‌ها مجروح شدند که حال ۱۵ نفر از آنها وخیم است. این در حالی است که سازمان دهندگان این تظاهرات هم خبر از زخمی شدن بیش از ۱۰۰ نفر از شهروندان دادند.

خشونت‌ها زمانی آغاز شد که معترضین به سوی دفتر ریاست‌جمهوری حرکت کردند و با ممانعت پلیس روبه‌رو شدند.

با وجود اینکه هفته‌هاست اعتراض‌های مردم کره جنوبی به از سرگیری واردات گوشت از آمریکا ادامه دارد اما این بحران با سفر رایس به سئول و صحبت‌های او به اوج خود رسید.

رایس پس از دیدار با لی میونگ باک، رئیس‌جمهوری و یو میونگ هوان وزیر خارجه کره جنوبی در نشستی خبری در پاسخ به سؤال‌های مکرر خبرنگاران در مورد توافقنامه واردات گوشت، گفت: من تنها می‌توانم بگویم گوشت‌های آمریکایی سالم هستند و فکر می‌کنم مردم کره جنوبی باید به حرف‌های ما و دولتشان گوش کنند.

درست پس از مذاکره با رایس بود که لی میونگ باک که تنها ۴ ماه از حکومتش می‌گذرد برای اولین بار در این مدت در مقابل مردم کشورش قرار گرفت و مسئولان دولت وی اعلام کردند به هیچ عنوان دیگر با معترضین به نرمی برخورد نمی‌کنند و تصمیم دارند به هر شکل ممکن به این اعتراض طولانی پایان دهند.

آمریکایی‌ها در تلاش هستند به دلایل مختلف به ویژه همسایگی با کره شمالی روابط خود را با کره‌جنوبی در بالاترین سطح ممکن باقی نگه دارند، اما مسئله اینجاست که مردم کره جنوبی بر خلاف تبلیغات آمریکایی‌ها از گوشت‌های این کشور بیشتر از تاسیسات هسته‌ای کره شمالی می‌ترسند و این دولت آمریکا را عصبانی می‌کند.

ریشه‌های آغاز بحران

رئیس‌جمهوری کره جنوبی در ماه آوریل با تصمیمی عجولانه و به خاطر روابط نزدیک‌تر با آمریکا تصمیم گرفت واردات گوشت از این کشور را دوباره آغاز کند.

واردات گوشت گاو آمریکا به کره جنوبی از سال ۲۰۰۳ به‌علت کشف مواردی از جنون گاوی در این گوشت‌ها متوقف شده بود اما سئول در ماه آوریل گذشته تصمیم گرفت تمامی محدودیت‌های قرنطینه‌ای را که به سبب نگرانی از این بیماری درباره گوشت آمریکا اعمال می‌شد، لغو کندو این تصمیم باعث آغاز یک بحران گسترده در این کشور شد.

کد خبر 56491

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز