همشهری آنلاین: کابینه کره‌جنوبی در پی اوج گرفتن تظاهرات در این کشور به دلیل از سرگیری واردات گوشت گاو آمریکایی استعفای خود را تقدیم رییس جمهوری کرد.

به گزارش الجزیره، پیشنهاد استعفای هیات دولت کره جنوبی بر فشار‌ها بر لی میون باک رییس جمهوری این کشور خواهد افزود. محبوبیت میون باک شش ماه  پس از پیروزی قاطع وی در انتخابات ریاست جمهوری، به طرز بی سابقه‌ای کاهش یافته است.

بنا بر اعلام دفتر نخست وزیری هان سونگ سو نخست وزیر کره جنوبی به همراه وزرای کابینه این کشور استعفای خود را تقدیم رییس جمهوری کرده‌اند.

سخنگوی  کاخ آبی، محل سکونت رییس جمهوری  درباره پذیرش استعفای هیات دولت از سوی رییس جمهوری هنوز اظهارنظر نکرده است.

بحران از سرگیری واردات گوشت گاو آمریکایی، تظاهرات گسترده‌ای را طی هفته‌های اخیر در سئول پایتخت کره جنوبی در پی آورده است.

قرار داد از سرگیری واردات گوشت گاو آمریکایی به این دلیل با انتقادات گسترده و شدید افکار عمومی کره جنوبی مواجه شده که بسیاری معتقدند نمی‌توان از آلوده نبودن گوشت‌های آمریکایی به بیماری جنون گاوی در صورت وارد کردن گوشت گاو‌های پیرتر اطمینان حاصل کرد.

به همین منظور هیاتی از قانونگذاران کره جنوبی به آمریکا سفر کرده‌اند تا از عدم صادرات گوشت گاوهای پیرتر به کره جنوبی اطمینان حاصل کنند.سازمان جهانی بهداشت حیوانات اعلام کرده است که هر دو  دولت سئول و اشنگتن ادعا دارند که گوشت آمریکایی سالم است. با این حال معترضان می‌گویند که نمی‌توانند به تعهدات لی میون باک در این زمینه اعتماد کنند.

دولت کره جنوبی پس از آنکه در سال 2003 گزارش شد  اولین مورد جنون گاوی در آمریکا دیده شده است، واردات  گوشت گاو از این کشور را لغو کرد.

با این حال تصمیم اخیر دولت مبنی بر واردات گوش گاو از آمریکا به بحران در کره جنوبی دامن زده و کاهش شدید محبوبیت رییس جمهوری را صد روز پس از در دست گرفتن زمام امور در پی آورده است. اکنون میزان محبوبیت لی میون باک در میان مردم کره جنوبی 20 درصد است.

با این حال لی میون باک روز سه شنبه 10 ژوئن در توجیه اقدام به از سرگیری واردات گوشت گاو آمریکایی طی سخنانی گفت که کشورش با بحران منابع مواجه است. رییس جمهوری این بحران را بزرگترین چالش اقتصادی کره جنوبی طی یک دهه اخیر توصیف کرد.

او در ادامه افزود: ما به همراه بحران کمبود منابع با بحران نفت نیز مواجه هستیم. ما تنها در دهه 70 میلادی و در دهه نود که با بحران مالی روبرو بودیم چینین شرایط نامطلوب اقتصادی داشتیم.

رییس جمهوری کره جنوبی افزود: اقتصاد ما به دلیل افزایش قیمت کالاها و کاهش تدریجی رشد اقتصادی با مشکل روبرو است.

اقتصاد کره جنوبی متکی به وارد کردن انرژی مواد غذایی  و مواد خام است. به همین دلیل اکنون با افزایش جهانی قیمت‌ها اقتصاد این کشور با بحران فزاینده‌ای روبرو شده است.

بالا بودن بهای سوخت یکی دیگر از چالش‌هایی است رییس جمهوری کره جنوبی با آن روبرو است. روز سه شنبه و همزمان با اوج گیری بحران بر سر واردات گوشت گاو ، 13 هزار نفر از راننده کامیون و کارکنان نیز در اعتراض به بالا بودن بهای سوخت در این کشور رای به بر پایی اعتصاب دادند.

کد خبر 54496

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز