خبر افتتاح ورودی شرقی ایستگاه مترو کمیل شرقی آن هم با رنگ و بوی ایرانی یکی از خبرهای خوب این روزهاست.

مترو

همشهری آنلاین _ فاطمه عسگری‌نیا :  ایستگاهی که برای نخستین بار در طول سالیان گذشته از توان شرکت‌های بومی جوان برای ساخت و تأمین تجهیزاتش استفاده شده و قرار است ماه آینده با این ویژگی افتتاح شود. نصب و بهره‌برداری از ۸ دستگاه پله‌برقی ساخت داخل، برای نخستین بار در طول تاریخ مترو تهران، در ورودی ایستگاه مترو کمیل حمایت از اعتماد به نسل جوان و پاسخی درخور به تحریم‌ها علیه ایران است. در واقع با ساخت و نصب پله‌برقی تمام‌ایرانی، یکی از معضلات و مشکلات پروژه‌های مترو تهران در تأمین این تجهیزات برای همیشه رفع شده است.  

مدت‌های زیادی است که اهالی ساکن در منطقه ۱۱ چشم‌انتظار افتتاح و بهره‌برداری از ورودی شرقی مترو کمیل هستند تا بی‌دغدغه‌تر از همیشه بتوانند از مزایای مترو در محله و منطقه خود بهره‌مند شوند. صابر شهرجردی یکی از اهالی منطقه ۱۱ می‌گوید با راه‌اندازی خط ۷ و بهره‌برداری از خطوط مترو آن، دسترسی اهالی منطقه به ناوگان حمل‌ونقل ریلی بیشتر شده و ما قدردان این موضوع هستیم.

او با بیان اینکه منطقه ۱۱ به واسطه قرار گرفتن در بافت تجاری تهران هر روز شاهد سفرهای درون‌شهری بسیار است، بر ضرورت تکمیل پروژه‌های مترو در این منطقه تأکید می‌کند و می‌گوید: «افتتاح ایستگاه‌های خط ۷ در حاشیه نواب بخش قابل‌توجهی از مشکلات مردم را حل کرده، اما تکمیل این پروژه‌ها در ضلع شرقی نواب می‌تواند رضایت مردم منطقه ۱۱ را هم فراهم کند.» حالا بعد از گذشت ماه‌ها چشم‌انتظاری، این ورودی قرار است آذرماه امسال به بهره‌برداری برسد.

اما این افتتاحیه یک ویژگی خاص دارد، آن هم ایرانی بودن تمام امکانات و تجهیزات ورودی است، از پله‌برقی گرفته تا آسانسورهایی که قرار است‌ تردد شهروندان را در مترو آسان‌تر کنند. به گفته شهردار منطقه ۱۱، امروز در حالی شاهد تکمیل پروژه ورودی شرقی مترو کمیل هستیم که تا پیش از این برای تکمیل و راه‌اندازی ورودی غربی این ایستگاه، ۸ پله‌برقی از کشور آلمان خریداری شده بود. این پله‌ها که از آلمان خریداری و برای نصب به ایران منتقل شدند، گذشته از هزینه بالایی که در برداشت، روند اجرای پروژه را هم با تأخیرات زیادی روبه‌رو می‌کرد.

«نصرالله‌آبادیان» با بیان اینکه برای نخستین بار در تاریخ مترو تهران، این ایستگاه به تجهیزات ایرانی مجهز شده است، ادامه می‌دهد: «تأمین تجهیزات مترو با کمک توان بومی ایرانی، افتخاری بزرگ است که بیانگر اعتماد مدیران شهری به نسل جوان است.»

  برای اطلاع از کم و کیف اقداماتی که در خصوص بومی‌سازی ساخت تجهیزات داخلی مترو و به کارگیری آنها در ورودی کمیل شرقی صورت گرفته گفت‌وگویی کردیم با «محمود یوسفی» مجری خط ۷ مترو تهران؛ کسی که این روزها تلاش‌هایش برای جلب اعتماد مدیران شهری به باور توان داخلی مهندسان جوان به ثمر نشسته و بسیار از این نتیجه خرسند است. «یوسفی» در ابتدای صحبت‌هایش از بومی شدن تجیهزات مترو به‌عنوان برگ برنده مدیران شهری در شرایط اقتصادی پیش روی کشور یاد می‌کند و می‌گوید: «ساخت و نصب پله‌برقی‌ ورودی شرقی ایستگاه کمیل حدود ۱۰۰ هزار دلار برای کشور صرفه‌جویی ارزی به همراه داشته است.»

یک سال قبل از اینکه دست‌ساخته‌های مهندسان جوان ایرانی در ورودی شرقی ایستگاه کمیل مستقر شود، به‌صورت آزمایشی در ایستگاه مترو امام حسین(ع) به کار گرفته شدند و حالا با گذشت یک سال از نصب آنها خوشبختانه این آزمون با موفقیت همراه بوده است. مهندس یوسفی در حالی با غرور از این شرایط سخن می‌گوید که معتقد است اگر ما از ابتدا به دانش بومی جوانان اعتماد می‌کردیم خیلی از پروژه‌های مترو در تهران با سرعت بیشتری اجرا می‌شد.

او با مقایسه زمان اجرای پروژه‌ها قبل و بعد از استفاده از امکانات و تجهیزات داخلی می‌گوید: «کاهش ۵۰‌درصدی زمان تجهیز ایستگاه‌ها به پله‌برقی، آسانسور، فن‌ها، تابلوها و... و. دستاورد شیرین این اعتماد است.» چه شد که مدیریت شهری بعد از گذشت سال‌ها بالاخره تصمیم به بهره‌گیری از توان داخلی برای تکمیل پروژه‌های مترو می‌گیرد؟ مجری خط ۷ مترو این‌گونه پاسخ می‌دهد: «از اوایل امسال، کارگروه ساخت تولید داخل مترو با هدف بومی‌سازی تجهیزات مترو تشکیل شد.

البته این کارگروه اهداف دیگری را هم دنبال می‌کرد؛ از جلوگیری خروج ارز از کشور گرفته تا کاهش زمان اجرای پروژه‌ها. اهدافی که خوشبختانه امروز در سایه اعتماد به نسل جوان و متخصص کشور به ثمر نشست.»  یوسفی ادامه می‌دهد: «تا سال قبل، ۹۰‌درصد تجهیزات مترو از خارج از کشور تأمین می‌شد. برای این کار ۳ ماه زمان برای ساخت وسایل در خارج از کشور صرف می‌شد، یک ماه و نیم صرف حمل تجهیزات از محل تولید تا گمرک ایران می‌شد و کار ترخیص و آمادگی برای نصب در پروژه‌ها هم یک ماه و نیم طول می‌کشید. این در حالی است که حداکثر زمان تولید تا نصب تجهیزات بومی در کشور ۳ ماه است.»

  • صرفه‌جویی ۱۵ میلیون دلاری

به گفته مجری خط ۷ مترو تهران، با بومی‌سازی تجهیزات مترو در یک کیلومتر خط، حدود ۱۵ میلیون دلار ارز ذخیره می‌شود؛ سرمایه‌ای که می‌تواند در مسیر اجرای دیگر پروژه‌های توسعه شهری هزینه شود و زمینه‌های ارتقای کیفیت زندگی شهروندان را فراهم کند.

یوسفی که آینده روشنی برای پروژه‌های مترو با تکیه بر دانش بومی پیش‌بینی می‌کند، معتقد است کارگروه ساخت تجهیزات مترو بعد از ورودی ایستگاه کمیل شرقی، تمامی تجهیزات مترو را، اعم از آسانسورها، پله‌برقی، تابلوها و فن‌های مورد نیاز در ایستگاه‌های در حال ساخت، از شرکت‌های توانمند داخلی تهیه می‌کند و برنامه‌های خود را به سمت و سویی پیش می‌برد که در قدم‌های بعدی سیستم‌های مخابراتی مورد نیاز را هم از شرکت‌های بومی و داخل تأمین کند تا ضمن جلوگیری از خروج ارز و تحقق صرفه‌جویی ارزی شاهد به حرکت درآمدن چرخ‌های صنعت در کشور، اشتغالزایی برای جوانان و تسریع در اجرای پروژه‌های شهری باشیم.

کد خبر 564891

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha