گروه اقتصادی: با رو به اتمام بودن بودجه واردات بنزین و گازوئیل که پیش‌بینی می‌شود این ماه باشد، ارقام متفاوتی برای تامین اعتبار واردات در 8 ماه باقیمانده از سوی مسئولان وزارت نفت در یک ماه اخیر اعلام شده که جدید‌ترین آن رقم9 میلیارد دلار است

مدیر تامین و توزیع فرآورده‌های نفتی در شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در تازه‌ترین اظهارنظر به مهر گفت: بودجه مورد نیاز برای واردات بنزین و گازوئیل امسال بیش از 9 میلیارد دلار است و پیش‌بینی می‌شود بودجه 3/3 میلیارد دلاری کنونی در تیرماه تمام شود.

فرید عامری با بیان این مطلب اظهار کرد: درحال حاضر قیمت هر تن نفت‌گاز در بازار حدود 1200 دلار و قیمت هر تن بنزین حدود 1150 دلار است.

پیش‌تر مدیرعامل شرکت ملی نفت و مدیر امور بین‌الملل این شرکت، این رقم را 6 میلیارد دلار اعلام کرده‌‌بودند. اخیرا نیز نعمت‌زاده، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، از تهیه پیش‌نویس لایحه 8 میلیارد دلاری واردات بنزین و گازوئیل خبر داده بود که 4 میلیارد دلار آن به بنزین و 4 میلیارد دلار به واردات نفت گاز اختصاص می‌یابد.

افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی و به‌دنبال آن افزایش قیمت بنزین از یک سو و مصرف بالای بنزین در کشور در فصل تابستان از دلایل افزایش بودجه موردنیاز برای واردات سوخت است. درصورت تداوم این وضعیت احتمال افزایش بودجه موردنیاز به بیش از 10 میلیارد دلار هم هست.

پیش‌بینی می‌شود دولت برای جبران کسری بودجه برخلاف سال گذشته که از منابع شرکت ملی نفت و بدون مجوز مجلس برای واردات سوخت اقدام کرد، لایحه‌ای را به مجلس ارائه کند که یا با برداشت از حساب ذخیره ارزی یا جابه‌جایی اعتبارات در قانون بودجه این اعتبار را تخصیص دهد.

البته راهکار دیگر مورد نظر دولت تجدید نظر در سهمیه بنزین خودروها و کاهش آن برای کاهش نیاز به اعتبار واردات است که با توجه به سیاست‌های دولت در طول اجرای سهمیه‌بندی اتخاذ این راهکار کمتر خواهد بود.

کد خبر 56375

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز