گروه اقتصادی: یک روز پس از اعلام سهمیه جدید بنزین از سوی دولت، واکنش‌های متفاوتی در میان مردم و کارشناسان بروز کرده است.

در حالی که کارشناسان حذف سهمیه بنزین یارانه‌ای خودرو‌های وارداتی پر‌مصرف را گامی مهم در جهت هدفمند‌سازی یارانه انرژی در کشور ارزیابی می‌کنند، اقشاری که درآمدشان از محل حمل‌ونقل مسافران درون شهری تامین می‌شود، نسبت به کاهش سهمیه بنزین آژانس‌ها و تاکسی‌ها معترض هستند. احمد کثیری که راننده آژانس است در توضیح اعتراض خود می‌گوید: با کاهش سهمیه بنزین آژانس‌ها، مجبورم تنها نصف ماه را کار کنم و نصف ماه را در خانه بخوابم. با این وضع که کرایه‌ها افزایش پیدا نمی‌کند، دیگر ادامه کار با بنزین لیتری 400 تومان صرف ندارد. تازه معلوم نیست که همین لیتری 400 تومان هم از تابستان عرضه شود.

در همین حال محسن محمد‌نژاد، راننده تاکسی می‌گوید: ترجیح می‌دهم با این کرایه‌های ثابت و سهمیه کم در خانه بخوابم تا در این گرمای تهران کار کنم، آن هم نصفه نیمه.
وی می‌افزاید: اما اینکه ماشین‌های خارجی سهمیه ندارند، به‌نظرم اقدام درستی  است ولی چرا دولت هزینه کمبود بودجه واردات بنزین ندارد؟ من و امثال من که زندگیمان وابسته به بنزین است باید هزینه آن را بپردازیم؟

از سوی دیگر محمود متوسلی که تعمیرکار مجاز خودرو است و خود صاحب یک دستگاه پژوه 206 است در واکنش به اعلام سهمیه جدید بنزین می‌گوید: اینکه دیگر نمی‌شود با سهمیه کارت سوخت بنزین سوپر زد به‌نظرم تصمیم عجیبی است که دولت گرفته است.
وی می‌افزاید: سؤال من این است که چرا با همان کارت سوخت نباید بنزین سوپر لیتری 540 تومانی مصرف کرد؟ امثال من که خودرو شان درصورت استفاده از بنزین معمولی دچار استهلاک بالا و خارج شدن موتور از تنظیم می‌شود، لابد باید بنزین کارت سوختشان را بفروشند، چون واقعا به دردمان نمی‌خورد. این یعنی افزایش دلالی بنزین در میان قشر وسیع‌تری از مردم.

متوسلی یادآور می‌شود: این تصمیم حتی با وظیفه دولت برای بهبود وضعیت آلودگی هوا تناقض دارد.

همچنین پرویز آرین منش که دارنده یک خودرو وارداتی پرمصرف است در انتقاد از تصمیم دولت برای حذف یارانه بنزین اتومبیل‌های با حجم موتور بالا می‌گوید: چرا دولت می‌خواهد مردم را وادار کند که خودرو‌های پرمصرف تولید خودرو سازهای داخلی را بخرند و به‌خودرو سازان انحصاری داخلی کمک می‌کند که قیمت این نوع محصولاتشان را در مقابل انواع با کیفیت خارجی بالاتر ببرند. این امر نافی اصل واردات خودرو برای به وجود آوردن فضای رقابتی است.
وی می‌افزاید: از همین امروز و فرداست که خودرو‌های پرمصرف داخلی گران شوند و سود این افزایش قیمت هم به جیب دلالان خودرو برود. کاش دولت کمی از حمایت فاقد پشتوانه کارشناسی‌اش را از خودروسازان انحصاری داخلی ، کم می‌کرد.

یک دلال خودرو نیز با تایید نسبی اظهارات دارنده خودرو وارداتی پر مصرف می‌گوید: خودرو داخلی پرمصرف که هیچ، به‌زودی باید منتظر گران‌تر شدن قیمت وانت سواری باشیم چون به‌طور حتم تب خرید وانت برای استفاده از سهمیه یارانه‌ای از سوی اقشار پردرآمد که سهمیه بنزین آنها قطع شده افزایش خواهد یافت.

احمد کتابدار یک استاد دانشگاه بازنشسته نیز می‌گوید: به‌نظر می‌رسد دولت یکسال پس از کسب تجربه در اجرای طرح سهمیه بندی بنزین همچنان فارغ از مباحث کارشناسی، تنها بر پایه محدودیت‌های خود برای واردات بنزین اقدام به کاهش سهمیه‌ها کرده است، ولی گام آرام دولت به سمت آزادسازی قیمت بنزین قابل ستایش است. به هر حال ادامه توزیع گسترده بنزین یارانه‌ای دیگر توجیه ندارد. فقط این نگرانی وجود دارد که در شرایط فعلی بهانه جدیدی با عنوان افزایش هزینه حمل‌ونقل کالا برای آتش زدن به بنزین تورم به وجودآید که تحمل آن برای اقشار کم درآمد دیگر غیرممکن شده است.

کد خبر 54258

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز