گروه محیط زیست - اسدالله افلاکی: بیش از هزار هکتار از عرصه زیباترین و بکرترین مرتع کشور در ذخیره‌گاه زیست کره ارسباران، قربانی عملیات اکتشاف مس شد

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی استان آذربایجان شرقی، ضمن ابراز نگرانی از گسترش عملیات تخریبی ناشی از عملیات اکتشاف مس در مناطق ییلاقی واقع در ارتفاعات ارسباران به همشهری گفت: در حالی که بهره‌برداری از معدن مس سونگون بزرگ‌ترین تهدید منطقه منحصر به فرد جنگلی ارسباران محسوب می‌شود اخیرا ماموران منابع طبیعی حین گشت زنی، متوجه عملیات تخریبی در بخش‌هایی از حاشیه منطقه جنگلی ارسباران شدند، به‌خصوص بخشی از منطقه مرتعی هفت چشمه که ازآن به‌عنوان سمبل مراتع ایران یاد می‌شود دستخوش این تخریب‌ها شده است.

علی اسماعیلی درباره حجم تخریب‌ها افزود: گروهی تحت عنوان عملیات اکتشاف مس با بولدوزر به جان منطقه افتاده‌اند و بی‌توجه به طبیعت بکر منطقه و ارزش زیست محیطی آن، در هر جایی که احتمال می‌دهند مس وجود داشته باشد آن جا را زیر و رو می‌کنند.

وقتی هم به آنها گفته می‌شود چرا مراتع بکر و مناطق تحت حفاظت را تخریب می‌کنید، می‌گویند مجوز داریم. ظاهرا هم از شرکت تحقیقات مس مجوز دارند.

وی با اشاره به اینکه بخشی از این عملیات در منطقه جنگلی ارسباران در حال انجام است، اظهار داشت: منطقه ارسباران از اهمیت خاصی برخودار است تا آنجا که به‌عنوان یک اثر ملی ثبت شده و یکی از ذخیره‌گاه‌های زیستکره محسوب می‌شود؛

از این رو، هر گونه دخالت غیرمسئولانه در آن می‌تواند خسارات جبران‌ناپذیری به بار آورد چه رسد به اینکه با بولدوزر منطقه را زیرورو کنند.

به همین دلیل منابع طبیعی شکایتی علیه تخریب‌کنندگان تنظیم وبه مراجع قضائی تقدیم کرده است اما متأسفانه با وجود اینکه 2هفته از پیگیری این شکایت می‌گذرد هنوزعملیات تخریب ادامه دارد و ما همچنان در انتظار اعلام نظر مسئولان قضائی هستیم.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی استان آذربایجان شرقی، با ابراز تأسف از بی‌توجهی به ارزش‌های زیست محیطی منطقه و اولویت دادن به طرح‌های عمرانی و معدنی گفت: پیش از بهره‌برداری از مس سونگون نیز ابتدا به منابع طبیعی اعلام کردند فقط در روستای زرین کاب عملیا ت اکتشاف و بهره برداری صورت می‌گیرد اما طی 6سال یعنی ازسال‌80 تا کنون دامنه عملیات خود را تا هزار و300‌هکتار گسترش دادند و به این میزان هم بسنده نکردند و دامنه فعالیت خود را ادامه دادند و درنتیجه بخش عمده‌ای از منطقه جنگلی را قربانی عملیات بهره برداری از معدن مس کردند.

به گفته اسماعیلی، دامنه فعالیت مس سونگون همچنان ادامه دارد به‌طوری که بیم آن می‌رود تا کناره رود ارس توسعه یابد. این در حالی است که ازورود ماموران منابع طبیعی به منطقه‌ای که در آن عملیات بهره‌برداری صورت می‌گیرد جلوگیری می‌شود.

تخریب بیش از 1000 هکتار مراتع در ذخیره‌گاه زیستکره

یک شاهد عینی نیز در باره میزان این تخریب‌ها به همشهری گفت: تنها در منطقه هفت چشمه، در عرصه‌ای به مساحت تقریبی هزار هکتار خاکبرداری‌هایی به طول بیش از 2کیلومتر و عمق 3متر صورت گرفته است این درحالی است که عرصه‌های تخریب شده شیب60 درصد دارد.

مراتع هفت چشمه یکی از زیباترین و درعین حال غنی‌ترین چشم‌اندازهای کشور محسوب می‌شود که ارزش اکولوژیکی بسیار بالایی دارد.

وی خاطرنشان کرد: علاوه برمراتع هفت چشمه، مراتع ییلاقی درجه یک ارتفاعات ارسباران در محدوده روستاهای کلم، طویل و کیغان در ارتفاع 2200 متر از سطح دریا نیز از این تخریب‌ها در امان نمانده است.

گفتنی است، این تخریب‌ها در حالی صورت می‌گیرد که براساس قوانین موجود هیچ نهادی نمی‌تواند بدون مجوز از سازمان‌های ذی‌ربط همچون منابع طبیعی و سازمان محیط زیست در مناطق حفاظت شده به ویژه منطقه‌ای که به‌عنوان ذخیره‌گاه زیستکره به ثبت رسیده اقدام به عملیات اجرایی کند.

کد خبر 56366

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز