جمعه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۷:۵۵
۰ نفر

گروه محیط‌زیست: دولت لایحه‌ای به مجلس ارائه کرده است که براساس یکی از تبصره‌های آن عبور خطوط لوله از مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط‌زیست ‌مجاز می‌شود.

این درحالی است که نه‌تنها کارشناسان محیط‌زیست بلکه سازمان حفاظت از محیط‌زیست نیز با تصویب چنین لایحه‌ای مخالف است. از سوی دیگر دولت با استقرار صنایع در شعاع 70 کیلومتری تهران در محور تهران-  قم موافقت کرد که این موضوع نیز واکنش کارشناسان را در پی داشت.

سخنگوی سازمان حفاظت محیط‌زیست ضمن اعلام مخالفت با تصویب لایحه مربوط به مجاز بودن عبور خطوط  لوله از مناطق حفاظت شده گفت: سازمان حفاظت محیط‌زیست اعتراض و درخواست تجدیدنظر در این بخش از لایحه را فردا به دولت ارائه می‌کند.

مدیرکل دفتر نظارت و بازرسی سازمان حفاظت محیط‌زیست و سخنگوی این سازمان در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: قرار است رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست امروز درخصوص این امر با ریاست‌جمهوری صحبت کرده و مستندات خود را برای تجدیدنظر در این زمینه ارائه کند.

وی با تاکید بر اینکه سازمان حفاظت محیط زیست به جد پیگیر این موضوع است، اظهارامیدواری کرد که لایحه مذکور تجدیدنظر شود تا شاهد تخریب محیط‌زیست نباشیم.

براساس لایحه «منع احداث بنا و ساختمان در طرفین خطوط لوله انتقال گاز، نفت، فرآورده‌های نفتی و مواد پتروشیمی» احداث هرگونه بنا و ساختمان در حریم خطوط انتقال نفت، گاز، فرآورده‌های نفتی و مواد پتروشیمی در خارج از محدوده شهرها و روستاها ممنوع است.

همچنین این خطوط دارای دو حریم اختصاصی به طول 28 متر و حریم ایمنی به طول حداکثر 250 متر از هر طرف محور خطوط لوله است.  براساس تبصره 4 این لایحه، کلیه‌ دستگاه‌های دولتی موظفند اراضی مورد نیاز برای عبور خطوط لوله و حریم اختصاصی آنها را طبق تبصره یک ماده 69 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت – مصوب 1380 – با رعایت مقررات مربوط ظرف مدت 3 ماه در اختیار وزارت نفت قرار دهند.

همچنین براساس تبصره 5 آن، عبور خطوط لوله از مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست مجاز است و این امر نافی مالکیت سازمان مذکور بر مناطق یاد شده نیست.

براساس این لایحه درصورت تداخل حریم‌های خطوط لوله موضوع این قانون، با حریم‌های راه و را‌ه‌آهن، خطوط و شبکه‌های برق، آب و مخابرات، رعایت حریم‌های قبلی و مقررات آنها مقدم خواهد بود. درصورت تصویب نهایی این لایحه قوانین مغایر لغو می‌شود.

مشکلات توسعه نامتوازن

در همین رابطه مدیرکل محیط‌زیست استان تهران در گفت‌وگو با همشهری گفت که درصورت تصویب این لایحه عملا باید پارک‌های ملی و مناطق حفاظت شده را برچید چرا که این پارک‌ها و مناطق حفاظت شده دیگر از نظارت سازمان حفاظت محیط‌زیست خارج شده و کم کم ویژگی‌های منحصر به فرد زیست‌محیطی خود را از دست می‌دهند.

به گفته محمد باقر صدوق، توسعه نامتوازن در کشور و به‌خصوص در اطراف شهرهای بزرگ همین حالا نیز به پارک‌های ملی و مناطق حفاظت شده لطمه وارد کرده است و تصویب این لایحه کاملا کارکرد زیست‌محیطی این مناطق را خنثی می‌کند.

هفته گذشته کمیته ارزیابی زیست محیطی سازمان حفاظت محیط زیست، مجوز احداث خط لوله انتقال و تصفیه آب از سد ماملو  در داخل منطقه حفاظت شده جاجرود را صادر کرد که انتقاد کارشناسان را در پی داشت.

پس از مجوز انتقال لوله نفت ری- قوچک از سرخه حصار و عبور لوله 48 اینچ گاز از خجیر این سومین مجوزی است که اجازه می‌دهد طرح لوله گذاری در مناطق حفاظت شده همجوار پایتخت به اجرا درآبد. کارشناسان همواره هشدار داده‌اند که اجرای چنین طرح‌هایی ممکن است سبب حذف نام پارک ملی خجیر وسرخه حصار از فهرست پارک‌های ملی جهان شود.

استقرار صنایع در 70 کیلومتری

از سوی دیگر دولت با استقرار واحد‌های صنعتی در محور تهران - قم در شعاع 70 کیلومتری تهران موافقت کرد. این در حالی است که استقرار صنایع در شعاع 120 کیلومتری تهران ممنوع است.

فتاح‌رمضانعلی، معاون شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهرداری تهران در این رابطه به همشهری گفت که شهرداری همواره با این موضوع مخالفت کرده است چرا که معتقد است این موضوع باعث بارگذاری اضافه در بخش مسکن، حمل‌ونقل و اشتغال روی شهر تهران می‌شود.

به گفته وی یکی دیگر از مخالفان استقرار صنایع در اطراف تهران سازمان آب است چرا که در این مناطق امکان ارائه خدمات وجود ندارد، ضمن اینکه دستگاه‌های دیگر نیز با این موضوع مخالفند. رمضانعلی افزود: یکی دیگر از مشکلات استقرار صنایع این است که استان تهران دیگر بیش از این توان اکولوژیکی استقرار صنایع را ندارد.

کد خبر 50639

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز