شنبه ۳۱ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۰:۲۹
۰ نفر

در پی درج گزارشی با عنوان «این کارنامه نمره ندارد» که در تاریخ 17/1/87 در همین صفحه به چاپ رسید، سازمان حفاظت محیط‌زیست، جوابیه‌ای ارسال کرده که در ذیل از نظرتان می‌گذرد:

آنچه تحت عنوان «این کارنامه نمره ندارد» در خصوص عملکرد یک‌سال گذشته این سازمان آمده بود «نهایتا غیرواقعی و آکنده از جعلیات و غرض‌ورزی‌های خاص است».

در همین خصوص موارد زیر جهت تنویر افکار عمومی اعلام می‌شود:
1 – در مقدمه مطلب فوق به مواردی اشاره شده است که تماما در سنوات پیش دولت‌های پیشین صورت پذیرفته یا حداقل مجوزهای آن صادر شده است.

مجوز احداث خط لوله پنجم گاز تهران در تاریخ 30/1/84 صادر شده است و هنگام اجرا نیز دارای انحرافاتی شد که با پیگیری سازمان اصلاح و به مسیر مصوب بازگشت.

به‌رغم ادعای نویسنده هنوز هیچ‌گونه مجوزی برای احداث پتروشیمی در استان‌های شمالی صادر نشده و کنارگذر انزلی هم با پیگیری‌های سازمان همچنان متوقف است و جاده جنگل ابر باوجود خارج بودن از مناطق چهارگانه توسط رئیس محترم سازمان متوقف و کارگروهی جهت بررسی راهکارهای ممکن انتخاب شده است.

تالاب‌ هامون در سال 86 به علت بارندگی‌های نسبتا خوب در افغانستان وضعیت مناسب‌تری از سنوات پیشین داشته و طرح ساماندهی گورخر آسیایی نیز با همکاری استادان دانشگاهی و 7نفر از مدیران کل استان‌ها تدوین شده و از پشتوانه علمی کافی برخوردار است.

به رغم ادعای آن روزنامه، طرح حفاظت از یوزپلنگ آسیایی متوقف نشده و اینکه شیر ایرانی عنوان شیرهندی می‌گیرد هم در سال 1386 به وقوع نپیوسته است!

2 - درخصوص نظرات آقای مجید مخدوم لازم به ذکر است که ادعاهای نامبرده مطالب کلی و غیرواقعی است اتفاقا نامبرده هیچ‌گونه تخصصی درخصوص تالاب‌ها ندارد و بیشتر با مسائل جنگل آشناست و اعلام این مواضع غیرمنطقی ریشه در مسائلی دارد که در صورت تداوم این روش تخریبی از سوی ایشان به اطلاع عموم خواهد رسید.

صرفا جهت استحضار ایشان متذکر می‌شود طرح‌های جامع و تفصیلی مدیریت مناطق نه تنها درمورد پارک‌های ملی بلکه برای کلیه مناطق چهارگانه با سرعت و کیفیت غیرقابل مقایسه با گذشته در حال مطالعه و نهایی شدن هستند و همین بس که در طول 2 سال اخیر تعداد مناطقی که عقد قرارداد جهت مطالعه آنها به انجام رسیده با آنچه در طول 40 سال تشکیل سازمان انجام شده برابری می‌کند.

3 – مطالب عنوان شده از سوی آقای برهان ریاضی نیز بدون اشاره به مصادیق و ذکر اینکه چه بخشی از این تخریب‌ها در سال 86 به وقوع پیوسته است، همه مشکلات و معضلات کهنه و قدیمی را نیز به عملکرد یک‌سال گذشته سازمان نسبت داده است  یا بدون اعلام نقش همه دستگاه‌ها آلودگی هوای شهر تهران را یکجا به سازمان نسبت می‌دهد!

جالب است که گزارش ارزیابی زیست‌محیطی برخی موارد که در مطلب روزنامه همشهری از آن به عنوان تخریب یاد شده است از جمله احداث خط انتقال پنجم گاز تهران نیز توسط آقای ریاضی و شرکت منسوب به وی تهیه شده است!

4 – مطالب عنوان شده توسط آقای کهرم بیشتر شبیه طنز است تا واقعیت! مثلاً ایشان گفته‌اند: «متاسفم که باید اعلام کنم سازمان محیط‌زیست در سال گذشته در مقایسه با 40 سال اخیر ضعیف‌ترین عملکرد را داشته است» و بعد اضافه می‌کند مثل جاده شهید کلانتری و سد سیوند! برای اطلاع خوانندگان عزیز اعلام می‌شود که هیچ‌کدام از این موارد در دولت نهم به وقوع نپیوسته و در سال 86 حتی یک گرم خاک هم در میان گذر ارومیه خالی نشده است.

این پروژه یک سابقه 27‌ساله دارد! و با تعدی به پارک گلستان که اسناد موافقت سازمان با احداث جاده در دولت گذشته در این سازمان موجود می‌باشد.

ادعای ایشان در این مورد که سازمان در مقابل تعدی به مناطق کوچک‌ترین مقاومتی از خود نشان نمی‌دهد کاملا بی‌پایه و اساس است و این سازمان به رغم همکاری جدی با دستگاه‌های توسعه‌ای کشور همواره از کیان محیط‌زیست کشور دفاع کرده است.

اینکه جاده جنگل ابر به‌رغم دارا بودن مصوبه استانی هیأت وزیران احداث نشد اینکه پروژه کنارگذر انزلی به رغم فشارهای شدید مسئولان محلی و نمایندگان مجلس متوقف شد، اینکه از احداث جاده بهشهر به دریا از تالاب میانکاله ممانعت شد، اینکه از احداث جاده در پارک ملی نای بند جلوگیری شد و ده‌ها و ده‌ها  مورد دیگر همه در کارنامه عملکرد این سازمان ثبت و محفوظ است.

5 – آقای محمدرضا فاطمی اعلام کرده که کارشناس با تجربه در سازمان وجود ندارد که این بیان توهین آشکار به کارشناسان خدوم سازمان است که خود وی روزگاری در آن مشغول به کار بوده.  وی در ادامه به سراغ جاده ابر و کنار گذر انزلی می‌رود جهت اطلاع این فرد و همچنین خوانندگان محترم اعلام می‌شود که جنگل ابر جزء مناطق چهارگانه نیست و متولی آن نیز سازمان جنگل‌ها و مراتع است و سازمان تنها به علت حساسیت موضوع از ادامه آن جلوگیری کرده است. احداث کنار گذر انزلی نیز با پیگیری سازمان تاکنون متوقف مانده و موضوع در کمیسیون زیربنایی دولت در دست بررسی است.

6 – آقای بهروزی‌راد اعلام کرده‌اند که تالاب‌ها به دلیل رعایت‌نشدن حق‌آبه زیست‌محیطی و دخل و تصرفات فراوان اغلب خشک شده یا در آستانه خشک شدن قرار دارد. اما ایشان اشاره نمی‌کند که آیا 16 میلیارد مترمکعب آب دریاچه ارومیه در سال 86 ایجاد شده است؟ یا سدهای بالادست رودخانه‌های تغذیه‌کننده این دریاچه در چه سال‌هایی احداث شده است! یا اینکه کدام سد در دولت جدید بدون ارزیابی احداث شده است؟ یا اینکه مجوز زهکشی‌ها و جاده‌های احداث شده در تالاب هورالعظیم کی صادر شده است؟

در پایان ضمن استقبال پذیرش نقدهای منصفانه و به‌دور از غرض‌های رایج مدیران این سازمان آمادگی دارند تا ضمن پذیرش نظرات کارشناسی دیدگاه‌ها و برنامه‌های آتی خود را با استادان محترم در میان بگذارند. جهت تنویر افکار عمومی پاره‌ای از اقدامات انجام شده در سال گذشته درحوزه محیط‌ طبیعی که در مطلب آن روزنامه بیشتر مورد خطاب واقع شده است را اعلام می‌کنیم.

بهتر است بدانید در سال 1386 برای اوین بار:
- بانک اطلاعات مناطق تحت مدیریت تهیه شد.
- 19 منطقه جدید ارتقا یافت (با احداث پاسگاه و استخدام محیط‌بانان).
- 22 منطقه مطالعه تفصیلی شد.
- دو تالاب جدید جهت ثبت در کنوانسیون رامسر پیشنهاد شد.
- بانک اطلاعات نقشه مناطق شکار‌ممنوع تهیه شد.
- سه منطقه جدید جهت ذخیره‌گاه زیست کره پیشنهاد شد.
- تدقیق و اصلاح حدود مناطق انجام‌شد.
- خرید هواپیما و حفاظت بهتر مناطق انجام شد.
- شرح خدمات طرح جامع مدیریت حیات‌وحش کشور تدوین شد.
- 7 فقره دستورالعمل پس از سال‌ها جهت گره‌گشایی از کار مردم تدوین شد.
- اولویت‌های پژوهشی مناطق و حیات‌وحش تدوین شد.
- شرح خدمات اطلس جامع پستانداران و پرندگان ایران تدوین شد.
- بانک ژن در استان‌های اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد، آذربایجان شرقی و هرمزگان احداث شد.
- طرح جامع برنامه‌های مطالعاتی و پایه‌ای زیست‌فناوری تدوین شد.
- 2700 نمونه جانوری و گیاهی جمع‌آوری شناسایی شد.
- اولین و بزرگ‌ترین مسابقه عکس تنوع‌زیستی برگزار شد.
- مطالعات ژنتیکی گونه‌های در معرض خطر انجام شد.

کد خبر 49205

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز