تحلیل ژان لوئی لوترات از فیلم «سال گذشته در مارین باد» آلن رنه در کتابی به همین نام با ترجمه زانیار ابراهیمی منتشر شد.

سالگذشته در مارین باد

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، «سال گذشته در مارین باد» به کارگردانی آلن رنه و فیلمنامه آلن روب – گریه یکی از مشهورترین فیلم‌های تاریخ سینما در سنت سینمای هنری اروپاست.

روب - گریه با رمان «پاک‌کن‌ها» به سال ۱۹۵۳ مشهور شد و در مدت ۲۰ سال پس از چاپ این اثر نوآور، رمان‌های بسیار دیگری همچون «Voyeur» و «مود» را منتشر کرد. او از جمله مهم‌ترین نویسندگان جنبش رمان نو یا «ضد رمان» است. از این نویسنده در اوج شهرتش در سال ۱۹۶۱ دعوت شد تا فیلمنامه «سال گذشته در مارین باد» را بنویسد که تأملی در سبک «رمان نو» در قالب سینمایی بود و از آن پس بود که روب - گریه خود را وقف سینما کرد و نه تنها در عرصه فیلمنامه نویسی بلکه در حوزه کارگردانی نیز مشغول به کار شد.

کتابی که به تازگی انتشارات علمی و فرهنگی منتشر کرده یکی از مجلدات مجموعه «خوانش فیلم» این انتشارات است که ترجمه‌ای از مجموعه «فیلم‌های کلاسیک بی‌اف‌آی» the British Film Institute از انتشارات مؤسسه فیلم بریتانیا.

در توضیح این مجموعه کتاب باید نوشت که به دلیل نگرانی از تخریب میراث فیلم‌های موجود در آرشیو فیلم و تلویزیون بریتانیا که بخشی از انستیتو فیلم بریتانیاست، این آرشیو فهرستی از ۳۶۰ فیلم مهم تاریخ سینما را تهیه کرد. هدف بلندمدت این آرشیو گردآوری مجموعه‌ای از نسخه‌های بی نقص این فیلم‌ها بود تا بتوانند به مدت یکسال به طور مرتب و پیاپی آنها را در موزه سینمایی لندن نمایش دهند.

در کنار آن انتشارات این انستیتو نیز از نویسندگان حوزه‌های مختلف، شامل منتقدان، پژوهشگران فیلم، فیلمسازان و فیلمنامه‌نویسان، رمان نویسان، تاریخنگاران و افراد سرشناس هنری دعوت کرد تا درباره فیلم‌های فهرست شده در این آرشیو بنویسند. در هر یک از این کتاب‌ها، دریافت شخصی نویسنده از فیلم منتخب، به همراه تاریخچه مختصر تولید و فیلمشناسی مشروح و… به همراه تصاویر متعدد از نماهای فیلم درج شده است.

کتاب ۶ فصل به ترتیب با این عناوین دارد: «اثری مناقشه برانگیز»، «پس زمینه فیلم / آلن رنه»، «پیدایی فیلم / همکاری رونه و روب – گریه»، «توصیفی از فیلم / همه داستان با هم»، «دو سال گذشته در مارین باد / دو اثر دوگانه» و «سال گذشته در مارین باد و تاریخ سینما / تجدید خاطرات».

این کتاب همچنین با ترجمه‌ای از ابراهیم برزگر نیز منتشر شده که ناشر آن نشر ایجاز است. لازم به توضیح است که فیلمنامه «سال گذشته در مارین باد» نیز با ترجمه پرویز شهدی توسط انتشارات نسل آفتاب منتشر شده و تاکنون به چاپ چهارم رسیده است.

کد خبر 563529

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha