بالاخره با تلاش‌ و همت متخصصان کشور در وزارت نیرو و حمایت‌های شورای اسلامی شهر تهران در تأمین منابع مالی پروژه‌های توسعه و بازسازی آبرسانی شهر تهران، فاز نخست تصفیه‌خانه ششم تهران و سه سامانه رینگ آبرسانی به شهر تهران افتتاح شد.

شورای شهر

 همشهری آنلاین_همشهری محله:این تصفیه‌خانه با عنوان بزرگ‌ترین تصفیه‌خانه کشور با ظرفیت ۱۵‌مترمکعب بر ثانیه امکان استفاده شهروندان غرب پایتخت (مناطق ۵. ۹، ۱۸. ۲۱ و ۲۲)و شهر جدید پرند از آب شرب با کیفیت را فراهم کرده است. حدود ۱۵ هزار میلیارد ریال برای بهره‌برداری از فاز نخست این تصفیه‌خانه و بیش از ۴ هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال برای ساخت سه سامانه رینگ آبرسانی(غرب، شمال شرقی و جنوب غربی) شهر تهران، هزینه شده که بخشی از آن از محل مصوبات شورای اسلامی شهر تهران تأمین شده است.


نبود آب سالم در برخی از مناطق جنوبی مانند منطقه ۱۸ و تأمین نشدن آب مورد نیاز برخی مناطق مانند منطقه ۲۲ به‌رغم ساخت‌وسازهای بسیار، نگرانی‌ها و دغدغه‌های بسیاری به وجود آورده بود. اما افتتاح فاز نخست تصفیه‌خانه «ششم» آب تهران، این نگرانی‌ها را برطرف کرد. بررسی‌ها بیانگر این است که با این افتتاح، ۷ هزار و ۵۰۰ لیتر در ثانیه آب از سوی یک تونل ۳۰ کیلومتری از سد «امیرکبیر» به تهران منتقل و آب با کیفیت و تصفیه شده با خطوط انتقال به مناطق ۵، ۹، ۱۸، ۲۱ و ۲۲ می‌رسد.


چند سال قبل، در ابتدای فعالیت شورای پنجم، از این پروژه حیاتی، بازدید کردم در آن بازدید متوجه شدم هرچند در گذشته آب منطقه‌ای تهران هزینه‌های زیادی برای آن کرده است، اما پروژه به سبب نبود منابع مالی با حدود ۶۰‌درصد پیشرفت، سال‌ها است که متوقف مانده و در عمل، تأمین آب کافی و سالم برای بخش مهمی از شهر وارد شرایط بحرانی شده است. خوشبختانه با تصویب شورای پنجم و اختصاص بیش از یکصد میلیارد تومان به این پروژه مهم و بزرگ، دوباره چرخ عملیات اجرایی آن به راه افتاد و شورای‌شهر تهران با تصویب ماده ۷ و تبصره ۳ لایحه تأمین مالی مربوطه و کنترل پروژه پیوسته در جلسات هیئت‌مدیره آب و فاضلاب توانست با اتمام و بهره‌برداری از پروژه، تأمین آب کافی و سالم یال‌های غربی تهران را ضمانت کند.

کد خبر 563449

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha