با گذشت نزدیک به یک سال از شیوع «کووید ۱۹‌» دانشمندان هنوز به درمانی قطعی برای ریشه‌کنی و مقابله با این ویروس دست پیدا نکرده‌اند.

درس

همشهری آنلاین _ بهاره خسرروی : به واسطه همه‌گیری این بیماری مهلک در دنیا، اتفاقات و تغییرات فراوانی در سبک زندگی ایجاد شد و در این بین مراکز آموزشی نیز بی‌نصیب نماندند. آموزش غیرحضوری در مدارس بحثی است که از اسفندماه سال گذشته مطرح شد و ابتدا به نظر می‌رسید موقتی و کوتاه‌مدت باشد، اما با ماندگاری ویروس منحوس آموزش غیرحضوری شکل جدی‌تری به خود گرفت. در این میان هستند اعضای کادر آموزشی مدارس و مدیرانی که برای ایجاد تنوع و زمینه یادگیری بهتر در روزهای خانه‌نشینی دانش‌آموزان دست به ابتکارات جالبی می‌زنند. مسئولان آموزشی دبستان «هیئت امنایی پسرانه معراج» در خیابان هاشمی، تکه دهم پایتخت، با ضبط استودیویی، به شیوه‌ای متفاوت کلاس‌های آموزشی مدرسه را برای دانش‌آموزان برپا می‌کنند. سری به محل ضبط برنامه‌های آموزشی این دبستان زدیم و با جمعی از اعضای کادر آموزش گفت‌وگو کردیم.  

«تقریباً از تابستان بود که دنبال گزینه‌ای برای تدریس متفاوت در مدرسه بودیم. با توجه به شیوع کرونا می‌دانستیم که امکان حضور دانش‌آموزان در مدارس فراهم نیست. از طرفی، دنبال راهی برای آموزش مطلوب دانش‌آموزان بودیم.» مدیر دبستان پسرانه «معراج» این را می‌گوید و در ادامه توضیح می‌دهد: «در سیستم آموزش و پرورش استفاده از نرم‌افزارهایی مانند اسکایپ یا آموزش آنلاین ممنوع است. دانش‌آموزان فقط باید از شبکه شاد  برای حضور در فضای کلاس استفاده کنند. از سوی دیگر، آموزش‌های دوره ابتدایی، به‌ویژه در پایه اول، احتیاج به برقراری ارتباط مستمر دانش‌آموز با معلم دارد.

دانش‌آموز در آموزش‌های غیرحضوری از امکان پویایی و زنده بودن کلاس درس محروم می‌شود. در واقع مهم‌ترین هدف ما فراهم کردن فضایی شاد و متنوع برای دانش‌آموزان و یادگیری مباحث درسی بود.» به گفته «مهدی پاک‌نیت»، ایده ضبط برنامه کلاس‌ها از سوی «عاطفه غفاری» معلم پایه سوم مدرسه، مطرح شد. او می‌گوید: «یکی از معلم‌ها از شیوه ضبط و انتشار مباحث آموزشی برای دانشجوها و دانش‌آموزان پشت کنکوری تعریف کرد. این ایده به ذهنم رسید که برای دانش‌آموزان مدرسه هم می‌توانیم به این شیوه کار تدریس را انجام دهیم تا اشتیاق درس و مدرسه و حضور در کلاس برای آنها حفظ شود. از طرفی، مباحث آموزشی و علمی در ذهن دانش‌آموزان زنده‌تر ثبت می‌شود.»

  • استقبال خوب اولیا

این ایده خلاقانه که مباحث درسی ضبط‌ شده در شبکه شاد برای دانش‌آموزان ارسال می‌شود، حسابی مورد استقبال قرار گرفته است. پاک‌نیت با اشاره به این موضوع توضیح می‌دهد: «دانش‌آموز می‌تواند با دیدن چهره معلم با درس و کادر آموزش ارتباط برقرار کند و برای یادگیری از خود رغبت نشان دهد. البته درحال حاضر برنامه محتوای درسی پایه سوم ضبط و در شبکه شاد هم پخش می‌شود. آموزش ورزش در خانه و خلاقیت و نجاری هم از دیگر مباحث آموزشی است که برای دانش‌آموزان به‌صورت استودیویی ضبط می‌شود.»

عاطفه غفاری/ معلم دبستان پسرانه معراج
  • آموزش محتوای درسی

مهم‌ترین کمک ضبط برنامه‌های آموزشی و ارسال آن برای دانش‌آموزان مدرسه معراج، پویا کردن ذهن کنجکاو دانش‌آموزان و علاقه‌مند کردن آنها به موضوعات پژوهشی است. «عاطفه غفاری» معلم دبستان پسرانه معراج، با بیان این مطلب می‌گوید: «در سیستم نوین آموزشی و به‌ویژه در روزهای کرونایی شاید برخی دانش‌آموزان فقط دنبال رفع تکلیف باشند. معلم باید همه مسائل درسی را حل کند؛ عملکردی شبیه به حل‌المسائل یا گام به گام‌های قدیم. اما من ترجیح می‌دهم دانش‌آموز ذهنش درگیر یادگیری و حل مسائل درسی باشد. به همین علت در پایان آموزش هر درس برای دانش‌آموزان در فیلم‌هایم سؤالی مطرح می‌کنم تا بتوانند برای حل آن با ایده خودشان راه‌حل پیدا کنند.»

مجتبی کریمیان/ معلم خلاقیت دبستان معراج
  • کشف قوه خلاقیت

روزهای خانه‌نشینی بهترین فرصت برای آموزش هنر و کشف قوه خلاقیت در کنار آموزش محتوای دروس مدرسه است.
کلاس خلاقیت و آموزش نجاری از دیگر برنامه‌های آموزشی مدرسه «معراج» است که عهده‌دار آن «مجتبی کریمیان» است.
او با تأکید بر اهمیت کشف قوه خلاقیت و پرورش دانش‌آموزان می‌گوید: «یکی از برنامه‌های آموزشی دبستان معراج، آموزش درس خلاقیت و کاردستی برای دانش‌آموزان است.
 این آموزش اغلب شامل آشنایی دانش‌آموزان با مباحث فرهنگی و خلاقیت و آشنایی با کاردستی است.
سال‌های گذشته بچه‌ها به‌صورت حضوری در کلاس مشارکت داشتند و مباحثی مانند نجاری، برش‌های حرفه‌ای چوب و معرق را یاد می‌گرفتند. امسال آموزش‌ها غیرحضوری شده است. برای مثال، آموزش ساخت کاردستی با چوب بستنی را داریم.»
به گفته کریمیان، کشف قوه خلاقیت دانش‌آموزان و آشنایی با هنری کاربردی در زندگی و تداوم آن در این روزهای کرونایی یکی از مهم‌ترین اهداف برپایی کلاس خلاقیت برای دانش‌آموزان است.

مصطفی کریمیان/ مربی ورزش
  • زنده کردن حس تحرک و پویایی  

چاقی و کم‌تحرکی یکی از مهم‌ترین معضلات خانه‌نشینی در روزهای شیوع بیماری «کووید ۱۹» است. معضلی که باید برای حل آن فکر چاره بود، چراکه همه‌گیر شدن این پدیده میان دانش‌آموزان و نسل جدید، تبعات اجتماعی و فرهنگی غیرقابل پیش‌بینی به همراه دارد و همچنین سلامتی جامعه را تحث تأثیر قرار می‌دهد. آموزش زنگ ورزش در خانه یکی دیگر از برنامه مدرسه معراج است که ضبط استودیویی دارد و مسئولیت اجرای آن را «مصطفی کریمیان» برعهده دارد. او در این باره می‌گوید: «ورزش نقش مهمی در حفظ سلامتی افراد دارد. بچه‌ها این روزها در خانه حالت سردرگمی دارند و امکان حضور در اماکن عمومی ورزشی کم شده است.

آنها برای افزایش میزان یادگیری ذهنی، نیاز به تخلیه انرژی، تحرک و نشاط دارند. به همین دلیل تصمیم گرفتیم برای بچه‌ها برنامه آموزش ورزش در خانه داشته باشیم. این آموزش‌ها در قالب انجام حرکات ورزشی و تقویت عضلات بدنی طراحی شده است. در این برنامه آموزشی به دانش‌آموزان ورزش در خانه را با استفاده از ابزار و امکانات موجود آموزش می‌دهیم.»

کد خبر 563111

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha