رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان می‌گوید: در اقلیم کردستان هم احتمال ابتلا بسیار زیاد است و آزمایش‌های PCR که از سوی مسافران کشور همسایه آورده می‌شود، صددرصد قابل اعتماد نیست.

مرزباشماق

به گزارش همشهری آنلاین، شرایط کردستان هم مانند بسیاری از استان‌های کشور به لحاظ شیوع کرونا خوب نیست و مردم به‌خوبی تهدید ویروس را درک کرده‌اند؛ مردمی که این بار با افزایش ابتلا و مرگ‌ومیرهای خانوادگی انگشت اتهام را به سوی خود چرخانده و قبول کرده‌اند در کنار کمبود امکانات درمانی، خودشان هم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و ‌برگزار نکردن دورهمی‌ها و مراسم مختلف بی‌توجهی‌ کرده‌اند. همین چند روز پیش بود که ۳فرزند پسر یک خانواده کامیارانی در فاصله زمانی کوتاه‌مدت جان خود را به‌دلیل ابتلا به کرونا از دست دادند.

این استان در طول هفته‌های متوالی، رتبه ماقبل آخر مرگ‌ومیر کرونا را داشت، ولی در موج جدید این روند کاملا سرعت گرفته است. کارت‌های عروسی همچنان دست به‌دست می‌شوند، مولودی‌خوانی‌های ‌ماه ربیع‌الاول برپاست و برخی دیگر هم از دورهمی‌های خانوادگی در مناطق و باغ‌های حاشیه شهرها دوری نمی‌کنند؛ آن هم درحالی‌که بسیاری از مردم شهرستان‌های بانه، بیجار، سقز، سنندج، کامیاران و مریوان دستورالعمل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک را نادیده می‌گیرند و تخت‌های بستری بیماران کرونایی را پر کرده‌اند، اما همچنان هیچ نهاد ناظر و اجرایی به این ماجرا ورود نمی‌کند.

بسیاری از اصناف در شهرهای قرمز هم با ممنوعیت فعالیت مواجهند، اما برخی از آنها توجهی به رعایت این محدودیت‌ها ندارند و فعالیت‌شان در طول روز برقرار است؛ اتفاقی که نارضایتی اصناف دیگر از ناتوانی برخی مسئولان برای اجرای مصوبات کرونا و رقم خوردن ضررهای ناشی از تعطیلی نصف و نیمه را رقم زده است.

مرز مسافری باشماق هم با وجود وضعیت قرمز مریوان تعطیل نیست و مسافران اقلیم کردستان به‌راحتی به این شهر مرزی تردد دارند تا همچنان مردم و مسئولان استان با نگرانی‌های مهم در مدیریت اپیدمی بیماری کرونا مواجه باشند.

درخواست تعطیلی مرز باشماق

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی کردستان درباره اندیشیدن تدبیری برای الزام مردم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌گوید: از زمان شیوع کووید-۱۹ در کشور، تمام اقدامات را برای اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی مردم، ازجمله فعال‌سازی تشکل‌ها و فعالیت‌های رسانه‌ای انجام دادیم و در این زمینه کار دیگری از دست وزارت بهداشت برنمی‌آید. برای خروج از این وضعیت و اعمال محدودیت‌ها و نظارت سختگیرانه بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی، نیازمند همکاری نهادهای دیگر هستیم.

دکتر فرزین رضاعی به خطرات ناشی از تعطیل نشدن مرز باشماق هم اشاره می‌کند و می‌افزاید: تردد مسافر در مرز باشماق به‌شدت ما را نگران کرده است. مرز بازگشایی شده و این شرایط به لحاظ انتقال ویروس، خطرناک است.

وی تأکید می‌کند: موضوع کنترل‌های بهداشتی و نظارت بر سلامت مسافران مطرح نیست، مریوان در وضعیت پرخطر قرار دارد و بیش از ۱۰۰بیمار در بیمارستان‌های شهر بستری هستند. در اقلیم کردستان هم احتمال ابتلا بسیار زیاد است و آزمایش‌های PCR که از سوی مسافران کشور همسایه آورده می‌شود، صددرصد قابل اعتماد نیست. با این شرایط حتی در صورت کنترل صددرصد موارد بهداشتی هم نمی‌توان از منتقل نشدن ویروس مطمئن بود.

وی می‌افزاید: از طریق وزارت بهداشت، وزارت کشور و وزارت خارجه پیگیری‌هایی انجام داده‌ایم و انتظار داریم مرز حداقل ۳،۲هفته بسته شود. درخواست مسئولان کردستانی مبنی بر تعطیلی مرز باشماق در حالی ضروری به‌نظر می‌رسد که وزارت بهداشت و درمان اقلیم کردستان پنجشنبه گذشته اعلام کرد که طی ۲۴ساعت هزار و ۱۹۵مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا و ۲۳مورد فوت ناشی از این بیماری در اقلیم کردستان ثبت شده است.

اما بهمن مرادنیا، استاندار کردستان از تداوم فعالیت و تردد در مرز مسافری باشماق خبر می‌دهد و می‌گوید: فعلا ورود و خروج مسافر از مرز باشماق بلامانع است. دانشگاه علوم‌پزشکی باید نسبت به ایجاد آزمایشگاه در مرز اقدام کند تا ورود مسافر از عراق با جدیت کنترل و از ورود افراد آلوده به کشورمان جلوگیری شود.

منبع: همشهری - مریم سرخوش

کد خبر 562972

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha