گروه اجتماعی: عدم امضای تفاهم‌نامه میان سازمان بهزیستی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سبب شده است تا تهیه متادون برای مراکز ترک اعتیاد همچنان با مشکل روبه‌رو باشد.

سید ابوالحسن فقیه، رئیس سازمان  بهزیستی کشور، با اشاره به مشکل متادون در مراکز ترک اعتیاد گفت: در صورت عدم تأمین متادون به عنوان درمان نگهدارنده مراکز درمان و بازتوانی معتادان یکی پس از دیگری تعطیل می‌شوند و بدین ترتیب درمان اعتیاد در کل کشور با مشکل مواجه خواهد شد.

بر اساس توافق‌نامه که قرار است میان لنکرانی، وزیر بهداشت و فقیه، رئیس سازمان بهزیستی، امضا شود از این پس وزارت بهداشت با شرایط بهتری متادون را در اختیار مراکز ترک اعتیاد بهزیستی قرار خواهد داد.

با گذشت نزدیک به10روز از پذیرش امضای تفاهم‌نامه تاکنون این تفاهم‌نامه به امضای طرفین نرسیده است و مراکز ترک اعتیاد همچنان با مشکل تهیه متادون روبه‌رو هستند.

دکتر کامبیز محضری، کارشناس مسئول دفتر پیشگیری و امور اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با اشاره به مشکلات تهیه متادون مراکز ترک اعتیاد گفت: احتمالاً پس از امضای این تفاهم‌نامه وضعیت متادون در مراکز ترک اعتیاد کمی بهبود خواهد یافت؛ هرچند این تفاهم‌نامه مشکل متادون را به شکل کامل حل نخواهد کرد.»

وی با اشاره به ماده 26   تنظیم بخشی از مقررات دولت در سال 80 از سوی مجلس شورای اسلامی افزود: «در این ماده نمایندگان مجلس شورای اسلامی به سازمان بهزیستی اجازه داده‌اند تا برای مراکز ترک اعتیاد مجوز صادر کند، اما با گذشت چند سال مراکز ترک اعتیاد پس از اخذ مجوز از سازمان بهزیستی ناچارند مجوز نیز از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بگیرند که نشانگر تداخل برخی بخش‌های قانونی در این حوزه است.»

کشمکش بر سر متادون مراکز ترک اعتیاد در حالی‌ ادامه پیدا کرده است که به گفته محضری «سازندگان داروی ترک اعتیاد در داخل کشور اعلام کرده‌اند که توانایی تولید میزان مورد نیاز این دارو را دارند و چنانچه مقدار مورد نیاز از قبل به آنان سفارش داده شود این دارو به‌موقع آماده تحویل خواهد بود.»

خشخاش در افغانستان
مرکز آمار بین‌المللی اعلام کرده است که تولید مواد مخدر در افغانستان که در سال گذشته میلادی معادل 4 هزار و100 تن بوده است در سال جاری به 6 هزار و100 تن افزایش یافته است.

رئیس مرکز مبارزه با مواد مخدر ناجا با اعلام این آمار اظهار امیدواری کرده است که ایران بتواند با توسعه مراکز ترک اعتیاد از پیشروی اعتیاد جلوگیری کند.

سردار حسین آبادی ابراز امیدواری کرد که  نیروی انتظامی با کمک بهزیستی موفق شود در راستای اجرای مصوبه ستاد مبارزه با مواد مخدر و توسعه80 مرکز DIC  در سراسر کشور فضایی برای هدایت معتادان به مراکز ترک اعتیاد دولتی و غیردولتی به‌وجود آورد.

کد خبر 5629

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز