مجموع نظرات: ۱
جمعه ۱۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۱
۰ نفر

لهیمر از مهم‌ترین بادهای سالانه مناطق ساحلی ایران به ویژه در استان بوشهر است که در فصل پاییز می‌وزد و برای دریانوردان بسیار خطرناک است.

دریانوردان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، شهرستان‌های ساحلی استان بوشهر در کرانه خلیج فارس آبان‌ماه هرسال با تغییرات جدی آب و هوایی مواجه می‌شوند که یکی از آنان باد معر،ف و ویرانگر به 'لیمر'( LIMER) یا 'لهیمر' (lehimer) است. این باد که ویژه خلیج فارس و تابع جریانات آب و هوایی این ناحیه است، باعث خطرناک‌ترین و در عین حال مهلک‌ترین حادثه دریایی می‌شود که مدت زمان وزش آن در هر نقطه کوتاه و کمتر از نیم ساعت و به طور معمول بین ۱۰ تا ۲۰ آبان‌ماه است.

درحالیکه اغلب نقاط کشور از آب و هوایی مطلوب دارند، مردم بنادر استان بوشهر به خاطر تداوم گرما هنوز از وسایل سرمایشی استفاده می‌کنند. وقوع باد لهمیر در مناطق ساحلی خلیج فارس به ویژه در شهرستان گناوه از سال‌های گذشته همراه با خاطرات تلخ برای مردم این دیار همراه بوده و تلفات جانی داشته است. بر اساس شواهد و قرائن تاکنون موتور لنج‌های زیادی که در حال تردد در مسیر کشورهای همسایه خلیج فارس بودند دچار این باد سهمگین شدند و تعدادی از ملوانان و ناخدایان جان خود را از دست دادند.

باتوجه به این‌که لیمر، به صورت گردباد است با وقوع آن درصورت بی‌توجهی و آمادگی نداشتن، می‌تواند خسارت زیادی هم بر دریانوردان در هنگام سفرهای دریایی و هم در خشکی برجای گذارد. غلامرضا مهرجو فرماندار گناوه در جلسه هفته جاری شورای اداری این شهرستان از مدیران دستگاه‌های اجرایی این شهرستان خواست آمادگی لازم را برای وقوع باد لهمیر داشته باشند.

مهدی ابراهیمی رئیس اداره شیلات گناوه گفت: باد لیمر به عنوان بادهای موسمی محلی در بازه زمانی ۱۰ تا ۲۰ آبان و در مواقعی تا پایان همین ماه به وقوع می‌پیوندد. باتوجه به احتمال خسارات ناشی از این باد که در گذشته وجود داشته، از شهروندان به ویژه دریانوردان انتظار داریم مراقب و هوشیار باشند. از صیادان و ملوانان و صاحبان شناورها می‌خواهیم با توجه به عواقب بدی که این باد می‌تواند برای آنان بر جای گذارد، از سفر به دریا تا اطلاع ثانوی پرهیز کنند.

بر اساس اعلام هواشناسی استان بوشهر وزش جریان‌های جنوبی از روز جمعه روی دریا و سواحل شروع و بر تراکم ابرها در آسمان استان افزوده خواهد شد که مردم این مناطق پیش‌بینی کردند احتمال وزش باد لیمر وجود داشته باشد.

کد خبر 562848

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha